شناسهٔ خبر: 116821 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تقسیم‌بندی سیاسی در نمایشگاه مطبوعات را نمی‌پسندیم

معاون مطبوعاتی وزیر ارشادگفت: نمایشگاه بیشتر یک جنبه حرفه‌ای دارد و ما خیلی تقسیم‌بندی‌های سیاسی را در آن نمی‌پسندیم.

به گزارش «نماینده»، نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات صبح امروز دوشنبه ۱۱ آبان با حضور حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلا‌ع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این نمایشگاه در محل این معاونت در تهران برگزار شد.

انتظامی در این کنفرانس خبری با اشاره به آغاز این نمایشگاه از شنبه ۱۶ آبان و تداوم آن تا روز جمعه ۲۲ آبان در محل شبستان اصلی مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در تهران گفت: طبیعتا این نمایشگاه برای خود رسانه‌ها بزرگترین رویداد رسانه‌ای محسوب می‌شود و ان شاء‌الله شاهد یک حضور فعال از سوی آنها در این  نمایشگاه خواهیم بود.

وی افزود: نمایشگاه امسال هم همانند دوره قبل با کمک، همکاری و طراحی خود رسانه‌ای‌ها انجام می‌شود؛ شعار ما در سال گذشته این بود که هم نمایشگاه و هم همه رویدادهای رسانه‌ای باید توسط خود صنف انجام شود و دولت فقط باید به تحقق این هدف کمک کند به همین جهت شورای سیاستگذاری نمایشگاه از مسئولان تشکل‌های صنفی مدیریتی مطبوعات تشکیل شد.

همکاری ۵ تشکل صنفی در برگزاری نمایشگاه

به گفته انتظامی، در حال حاضر ۵ تشکل شامل شرکت تعاونی مطبوعات کشور، انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن نشریات کشاورزی، انجمن مدیران مسئول مطبوعات و انجمن صنفی مدیران رسانه‌ای استان تهران در عرصه مطبوعات حضور دارند که شورای سیاستگذاری با حضور آنها و قائم مقام نمایشگاه که نماینده معاون مطبوعاتی است، تشکیل شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد نشاط بیشتر در مطبوعات برای تشکیل چنین تشکل‌های صنفی اعلام کرد: فرآیند ثبت‌نام و جانمایی غرفه‌های مربوط به رسانه‌ها در نمایشگاه بیست و یکم تماما به صورت الکترونیک انجام شده است و با تدبیری که همکاران ما در شورای سیاستگذاری اندیشیده‌اند، ابتدا ثبت‌نام‌ها انجام شد و بعد از آن ثبت‌نام قطعی صورت گرفت و مراحل مربوط به واریز اجاره‌بها و تعرفه‌های مربوط به غرفه‌ها انجام شد و همه رسانه‌ها هم در ساعت مقرر جانمایی شدند.

رئیس نمایشگاه مطبوعات گفت: امسال هم ما نمایشگاه را بر اساس تقسیم‌بندی موضوعی برگزار خواهیم کرد، چرا که این مسئله از نظر همکاران رسانه‌ای ما بهتر اعلام شده است؛ بر این اساس به جز خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، موسسات مطبوعاتی و نشریات استانی، بقیه شرکت کنندگان در نمایشگاه مطبوعات، در گروه‌هایی قرار گرفته‌اند که بر اساس آخرین آمار ۲۷ رسانه با زمینه، ۵۷ رسانه با زمینه فرهنگی و هنری، ۷۹ رسانه با زمینه سیاسی و اقتصادی، ۷۱ رسانه با زمینه آموزشی و تخصصی، ۴۴ رسانه با زمینه عمومی و خانواده و ۷ رسانه با زمینه کودک و نوجوان در نمایشگاه امسال حضور دارند.

تشویق رسانه‌ها به تشکیل موسسات مطبوعاتی

وی با بیان اینکه ۲۲ موسسه مطبوعاتی هم در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت، گفت: یکی از سیاست‌های ما در معاونت مطبوعاتی، تشویق رسانه‌ها به تشکیل موسسات مطبوعاتی است. در نمایشگاه امسال ۳۳ نشریه و سایت خبری استانی، محلی و منطقه‌ای حضور دارند.

انتظامی از حضور کسب و کار مرتبط با مطبوعات در نمایشگاه بیست و یکم به مانند دوره بیستم خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یکی از تعاریف و اهداف نمایشگاه مطبوعات، ارتباط نزدیک رسانه‌ها با صنوف مرتبط است، تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع کاغذ، توزیع مطبوعات و انفورماتیک در نمایشگاه امسال حضور دارند. روابط عمومی دستگاه‌ها هم به همین دلیل در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، نشریات دانشجویی در ۳ حوزه وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در کنار نشریات آماتوری زیرمجموعه کانون‌های مساجد هم صنوف مرتبط با رسانه‌ها هستند که در نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کنند.

وی گفت: در مرحله پیش ثبت‌نام نمایشگاه مطبوعات ۷۳۰ متقاضی اعلام حضور کردند که بخشی از آنها ثبت‌نامشان تایید نشد که بخشی از علت این مسئله به خاطر این بوده که رسانه دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات نبوده‌اند. بعضی هم در سامانه یادشده دارای اشکالاتی در این سامانه بودند که خوشبختانه این ایرادات را برطرف کردند و در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

انتظامی ادامه داد: برخی نشریات هم مثل نشریات حوزه کشاورزی و نشریات علمی و پژوهشی ستاد کل نیروهای مسلح به شکل تجمیعی در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

به گفته وی، ۱۳۰ رسانه حاضر در نمایشگاه بیست و یکم، مجوز فعالیتشان را در دو سال گذشته دریافت کرده‌اند که ۲۸ درصد از کل نشریات حاضر در این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

مدتی است به دستگاه‌های عمومی و دولتی مجوز نشریه و خبرگزاری نمی‌دهیم

انتظامی با بیان اینکه ۳۴ رسانه حاضر در نمایشگاه مطبوعات امسال از بخش خصوصی هستند، گفت: یکی از سیاست‌های ما توجه به رسانه‌های بخش خصوصی است؛ همان طور که می‌دانید مدتی است به دستگاه‌های عمومی و دستگاه‌های بخش دولتی مجوز راه‌اندازی روزنامه و خبرگزاری داده نمی‌شود، چرا که ما معتقدیم به اندازه کافی در این حوزه رسانه وجود دارد.

رئیس نمایشگاه مطبوعات ادامه داد: از ابتدای سال ۹۳، یارانه مطبوعات تمامی رسانه‌های بخش دولتی و عمومی قطع شده و این کار با هدف ایجاد علاقه فعالین بخش خصوصی به راه‌اندازی رسانه‌های بیشتر است.

وی ادامه داد: در ساعت اولیه جانمایی غرفه‌ها در نمایشگاه مطبوعات حدود ۳۱۰ رسانه در کمتر از یک ساعت کار جانمایی را انجام دادند و ظهر همان روز لاگ‌های مربوط به جانمایی آنها در سایت معاونت مطبوعاتی اعلام شد که این مسئله از بروز هر گونه ابهام و شائبه در ارائه غرفه به رسانه‌ها جلوگیری کرد.

انتظامی بار دیگر از نظام الکترونیک در فرآیند اخذ غرفه در نمایشگاه مطبوعات دفاع کرد و گفت: خوشبختانه این فرآیند شائبه‌ها را دور کرده است و من از این جهت از شورای سیاستگذاری نمایشگاه مطبوعات تشکر می‌کنم. صاحبان نمایشگاه مطبوعات خود رسانه‌ای‌ها هستند و ما فقط کار ریل‌گذاری را برای برگزاری بهتر و تشویق مردم به حضور در نمایشگاه انجام می‌دهیم.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، در نمایشگاه مطبوعات امسال غرفه‌هایی هم به چند بخش ویژه اختصاص یافته که بر این اساس غرفه رسانه و مقاومت توسط انجمن روزنامه‌نگاران و نویسندگان دفاع مقدس، غرفه نمایشگاه عکس توانایی‌های هسته‌ای به همت انجمن عکاسان مطبوعات، کارگاه کاریکاتور به همت یکی از مجلات حوزه کاریکاتور و غرفه دفاع مقدس به همت خبرگزاری دفاع مقدس برپا خواهد شد.

عمیقا معتقدیم که ما عقل کل نیستیم

وی افزود: ما اعتقاد داریم که این شیوه واسپاری امور به صنوف باید ادامه پیدا کند و کارها به خود صنف سپرده شود چون عمیقا معتقدیم که ما عقل کل نیستیم و برای اینکه اشتباهاتی که ممکن است بروز کند، تکرار نشود، شیوه واسپاری را ادامه می‌دهیم.

انتظامی همچنین از رسانه‌ها خواست تا موارد قابل پیش‌بینی خود را در نمایشگاه مطبوعات اعم از حضور مهمانان ویژه، برگزاری نشست‌ها و برنامه‌ها و میزگردها حداکثر تا روز چهارشنبه به اطلاع ستاد برگزاری نمایشگاه برسانند.

رئیس نمایشگاه مطبوعات با اشاره به برپایی غرفه چهره‌ها و تجربه‌ها با حضور پیشکسوتان رسانه در نمایشگاه امسال همچنین گفت: در این نمایشگاه دو غرفه با موضوعیت موزه مطبوعات یکی به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و دیگری به همت موزه بنیاد مستضعفان برپا خواهد شد که در آن موارد جذابی در عرصه مطبوعات از جمله بسیاری از اولین‌های این عرصه به معرض دید عموم گذاشته خواهد شد.

حقوق مطبوعات در قانون بر حدود مطبوعات مقدم است

وی با اشاره به شعار نمایشگاه که «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» است، گفت: سال گذشته از شعار نمایشگاه بیستم که «آزادی مسئولانه» بود واکنش‌های مثبتی گرفتیم و امسال هم شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» را سرلوحه کار خود قرار دادیم؛ فصل حقوق مطبوعات در قانون مطبوعات بر فصل حدود مطبوعات مقدم است و این اتفاقا نشان‌دهنده اهمیت حقوق مطبوعات در این قانون است که البته متاسفانه برخی نگاه‌های افراطی این حقوق را چندان محترم نمی‌شمارند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: ما تخریب را نقد نمی‌دانیم و نقد هم اگر یک طرفه باشد و فقط کسانی که منتقد باشند حرف بزنند و پاسخی نگیرند، نتیجه‌ای نخواهد داشت. منظور از بخش دوم شعار نمایشگاه امسال هم دقیقا این است که ما خودمان را در مقابل نقدها پاسخگو بدانیم؛ پاسخ هم صرفا دادن جوابیه به رسانه‌ها نیست، بلکه اصلاح اشتباهات و تصحیح رویکردهای غلط است.

به گفته رئیس نمایشگاه، امسال هم به مانند سالهای گذشته بولتن‌های روزانه نمایشگاه را به جای ستاد نمایشگاه، خود روزنامه‌ها منتشر می‌کنند و بر این اساس هر روز یک روزنامه بولتن روزانه نمایشگاه را منتشر می‌کند که آن بولتن ویژه‌نامه رسمی نمایشگاه خواهد بود.

وی همچنین پیشنهاد کرد که امور مربوط به برگزاری نمایشگاه حتی در حوزه‌هایی مانند فنی و اجرایی به خود اهالی رسانه واگذار شود و گفت: چه اشکالی دارد که در سال آینده معماری نمایشگاه را به مجلات تخصصی حوزه معماری واگذار کنیم و یا بحث فناوری اطلاعات و اینترنت را به رسانه‌هایی که در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، بسپاریم.

اعلام رتبه‌‌های ۸۰ روزنامه تا قبل از برگزاری نمایشگاه

انتظامی با اشاره به اعلام آمادگی حدود ۸۰ روزنامه برای شرکت در طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها با تکمیل فرم‌های مربوطه در وب‌سایت مربوط به این فرآیند، گفت: طرح رتبه‌بندی ۸۰ روزنامه تا پایان هفته جاری و قبل از شروع نمایشگاه در سایت معاونت مطبوعاتی منتشر خواهد شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه شبیه همین شیوه برای خبرگزاری‌ها هم اجرایی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: نتایج رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها هم تا پایان نمایشگاه اعلام شود، البته این رتبه‌بندی‌ها هر شش ماه یک بار مجددا انجام و به روز می‌شود.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه معاونت متبوعش با فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پاسداشت و صیانت از زبان فارسی در رسانه‌ها گفت: امسال هم به مانند سال گذشته یک روزنامه سراسری، یک خبرگزاری و یک نشریه استانی که در پاسداشت زبان فارسی کوشش کرده‌اند، معرفی و در اختتامیه نمایشگاه از آنها تقدیر می‌شود. پاسداری از زبان فارسی در مطبوعات، هم هویت‌بخش است، هم امنیت‌آفرین.

رئیس نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اینکه شاخص‌های انتخاب غرفه‌های برتر نمایشگاه بیست و یکم امروز از طریق سایت نمایشگاه اعلام خواهد شد، از نیم‌بها بودن اجاره بهای غرفه‌های برتر دوره قبل برای حضور در دوره جاری خبر داد.

انتظامی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که این معاونت با سازمان تامین اجتماعی در دست تدوین دارد ابراز امیدواری کرد با امضای این تفاهم‌نامه مشکلات بیمه‌ای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران به طور کامل برطرف شود.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به متراژ کلی نمایشگاه امسال مطبوعات که ۱۱ هزار متر مربع است، گفت: بیشترین فضای نمایشگاه با ۱۴۲۰ متر مربع به موسسات مطبوعاتی اختصاص یافته و بیشترین غرفه هم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است با ۷۹ غرفه.

تقسیم‌بندی سیاسی در نمایشگاه را نمی‌پسندیم

رئیس نمایشگاه مطبوعات همچنین با تقدیر و تشکر از سازمان صدا و سیما که به گفته او خودش را برادر بزرگتر رسانه‌ها دانسته است، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه تعداد رسانه اصولگرا و چه تعداد رسانه اصلاح‌طلب در نمایشگاه امسال حضور دارند، ضمن اعلام اینکه سال گذشته ۵۲۰ رسانه در نمایشگاه مطبوعات حضور داشتند و امسال ۶۰۰ رسانه، گفت: نمایشگاه بیشتر یک جنبه حرفه‌ای دارد و ما خیلی تقسیم‌بندی‌های سیاسی را در آن نمی‌پسندیم.

انتظامی در عین حال متذکر شد: البته بسیاری از رسانه‌ها مشخص است که به کدام گرایش نزدیک هستند و در نمایشگاه هم این بروز و ظهور را شاهد هستیم، اما می‌توانم بگویم که نمایندگان نحله‌های مختلف فکری در نمایشگاه حضور دارند.

وی در پاسخ به انتقادی در مورد عدم رعایت ضوابط نمایشگاه و بلند شدن صدای بلندگوهای برخی از رسانه‌ها در فضای شبستان، از رسانه‌ها خواست نسبت به رعایت آیین‌نامه انضباطی نمایشگاه کوشا باشند و گفت: استفاده از بلندگوهای بالاتر از ۱۰ وات در نمایشگاه ممنوع است.

رئیس نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سئوالی در مورد علت غیبت برخی از رسانه‌ها و آنچه تحریم نمایشگاه از سوی آنها خوانده شده است، گفت: وقتی جانمایی‌ها الکترونیک باشد، قطعا گلایه‌ها کمتر است. ما همان طور که گفتم لاگ‌های مربوط به زمان تعیین غرفه و ثبت‌نام رسانه‌ها را در نمایشگاه روی سایت قرار دادیم و بر این اساس مشخص است که چه رسانه‌ای، چه ساعتی ثبت‌نام کرده است. طبیعی است رسانه‌هایی که زودتر وارد سامانه مربوطه می‌شوند جاهایی را که از نظر آنها مرغوبیت و مطلوبیت بیشتری داشته، انتخاب کرده‌اند و نمی‌توان این‌گونه اندیشید که این کار توسط ستاد نمایشگاه انجام شده است.

مطلوبیت غرفه‌ها در نمایشگاه یک مسئله نسبی است

وی اضافه کرد: البته مرغوبیت و مطلوبیت جای غرفه یک مسئله نسبی است؛ ممکن است مرغوبیت یک ‌جا، به همسایگان آن جا برگردد و ممکن است جایی که ما مرغوب می‌دانیم، برخی مرغوب ندانند.

انتظامی در خصوص مشارکت نکردن برخی رسانه‌ها در نمایشگاه امسال هم گفت: من به عنوان رئیس نمایشگاه حتی نمی‌توانم بگویم چرا عده‌ای به نمایشگاه آمده‌اند، چه برسد به اینکه بگویم چرا عده‌ای به نمایشگاه نیامده‌اند! البته برخی رسانه‌ها مشکلات مالی داشتند و این را به من هم گفتند و برخی رسانه‌های استانی و محلی هم معذوریت‌های دیگری داشتند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین با بیان اینکه ۳۵ رسانه هم‌اکنون در لیست انتظار برای حضور در نمایشگاه مطبوعات به سر می‌برند ابراز امیدواری کرد با تخصیص برخی غرفه‌های احیانا خالی و یا انصراف برخی‌ها از حضور در نمایشگاه، این رسانه‌ها هم امکان حضور در نمایشگاه را پیدا کنند.

نظر شما