شناسهٔ خبر: 116753 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

تلاش برای نزدیک شدن به آمریکا حاصلی جز تباهی برای ‌ایران ندارد

صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش برخی‌ها‌ برای برقراری با آمریکا گفت: ‌تلاش برای نزدیک شدن به آمریکا چیزی جز تباهی برای ‌ایران ندارد.

به گزارش «نماینده»، محمدحسین صفارهرندی عصر دیروز در ویژه‌برنامه ۱۳ آبان با عنوان «استکبارستیزی همچنان ادامه دارد» در دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به فرارسیدن ‌‌۱۳ آبان اظهار داشت: این روزها جریانات و اتفاقات پیرامون تسخیر لانه جاسوسی مطرح می‌شود‌ اما‌ در این ایام ‌ضرورت بازنگری در اقدام انقلابی دانشجویان بیشتر رونق می‌گیرد.

صفار‌هرندی در ‌بخش دیگری از سخنان خود در توزیع نظر افراد مختلف نسبت به برقرای ارتباط با آمریکا گفت: برخی معتقدند نفس سرشاخ شدن با آمریکا برای ایران مشکل‌آفرین است و موجب عقب‌ماندگی ‌می‌شود و بعضی دیگر معتقدند انقلاب چاره‌ای جز درگیر شدن با آمریکا ندارد اما ‌در این بین بعضی دیگر اعتقاد دارند که درگیر شدن با آمریکا و چه بسا تسخیر سفارتخانه این کشور‌ در مقطعی از زمان لازم بود ولی امروز ضرورت آن تمام شده است.

وی با بیان اینکه امروز عده‌ای معتقدند اگر ‌با آمریکا ارتباط برقرار کنیم گشایش شگفتی‌ در ایران حاصل می‌شود، تأکید کرد: معتقدم این ‌یک گمانه است و اگر به گواه تاریخ و سرنوشت دیگر ملت‌هایی که با آمریکا ‌ارتباط‌‌ برقرار کرده‌اند نگاه کنیم ‌متوجه می‌شویم ‌ارتباط‌ با آمریکا برای ‌ایران ضرر دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ‌ایران ‌تعریف جدیدی از خود بر‌اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش‌ ارائه داده‌ است، تصریح کرد: باید مراقب باشیم اگر به سمت برقراری ارتباط با آمریکا رفتیم فرصت‌ها‌ نسوزد.

وی با اشاره به تمسک و ارتباط برخی کشورها با آمریکا گفت: در ابعاد مختلف به گواه تاریخ این کشورها دچار ضرر و زیان شده‌اند و امروز سرنوشت این کشورها در پیش روی ملت و نظام ایران است و باید درس عبرت بگیریم.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه ‌امروز افزایش بدهی‌های گسترده آمریکا به مردم و دیگر دولت‌های جهان‌ موجب شده‌ که دست‌و‌دلبازی‌های پیشین آمریکایی‌ها نسبت به جهان شرق و دیگر کشورها به اتمام برسد، تصریح کرد: ‌در اواخر دهه ۷۰ میلادی شاهد تغییر سیاست آمریکا‌یی‌ها نسبت به هدف خود از ارتباط گرفتن با کشورها هستیم.

صفار‌هرندی با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها هر‌ جا که پا می‌گذارند و با هر ملت و دولتی که ارتباط برقرار می‌کنند درصدد چپاول اموال آنها هستند، عنوان کرد:‌ معتقدیم آمریکا از دهه ۷۰ به بعد هدفش‌ دیگر ‌‌کمک کردن ‌به کشورها نیست بلکه به دنبال کمک گرفتن برای خود هستند و این دلیل مخالفت ‌بر عدم ارتباط با آمریکا‌ست.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی کشور مصر به دلیل داشتن ارتباط با آمریکا اظهار داشت: ‌‌یکی از‌ دولتمردان‌ مصری اذعان کرده که نظام و انقلاب ایران در برابر همه مشکلات و چالش‌ها‌ی به وجود آمده از طرف آمریکا فائق آمده و ‌امروز ‌شاهد پیروزی‌های گسترده این کشور ‌در عرصه‌های مختلف هستیم. ‌

وزیر دولت نهم با بیان اینکه به تعبیری کارشناسان و تحلیلگران سیاسی اکسیری که ایران را تا‌کنون موفق کرده انقلاب اسلامی است، گفت: وابستگی ایران به آمریکا براساس شواهد و قرائن تاریخی موجب عقب‌افتادگی می‌شود و امروز آمریکا دیگر بچه پولدار دهه ۷۰ میلادی نیست.

صفارهرندی با تأکید بر اینکه سرنوشت دولت‌هایی چون مصر، تونس، لیبی و ... که در لوای رسیدن به امنیت و آرامش زلف خود را به آمریکا گره زده‌اند باید ‌‌درس عبرت باشد، گفت: ‌ای کاش برخی از داخلی‌هایی که حرص نزدیک شدن به آمریکا را می‌زنند به این نکته توجه می‌کردند ‌که تلاش برای نزدیک شدن به آمریکا چیزی جز تباهی برای ‌ایران نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه دل بستن ‌به آمریکا ‌یک خواب و خیال کودکانه است، تصریح کرد: ‌‌باید به این حقیقت دست می‌یافتیم که دل بستن به آمریکای جنایتکار شکست خورده یک سوداگری است.

صفار‌هرندی ‌در ادامه در پاسخ‌ به سئوالی درباره ‌برجام ‌گفت: ‌برجام به عنوان یک واقعیت و با همه نقطه ضعف‌ها و قوت‌ها امروز یک قانون شده ‌و باید بپذیریم که تا سال‌های آینده با آن درگیر هستیم، اما آنچه که امروز مهم است نحوه اجرای برجام با همه قیدها و خطوط قرمز مدنظر رهبری و شورای عالی امنیت ملی است که دولت نیز در لفظ هم به آن تأکید دارد.

وی در پاسیخ به سئوالی درباره ارتباط با آمریکا بیان کرد: گفت‌وگو با ‌ارتباط‌ برقرار کردن متفاوت است و بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب آمریکایی‌ها در پی گفت‌وگوی بی‌حاصل با ایران بودند.

صفارهندی با بیان اینکه براساس فرمایش امام راحل ایران ‌خواستار برقراری ارتباط با همه کشورها به جز رژیم نامشروع صهیونیستی است، تاکید کرد:‌ ارتباط با آمریکا هم هیچ مشکلی ندارد مگر آنکه ‌آدم بشود.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها و مذاکرات هسته‌ای براساس اصول بوده و هیچگاه تیم مذاکره‌کننده از این چارچوب خارج نشد‌ه‌اند، تاکید کرد: باید بدانیم و اعتقاد داشته باشیم که دل بستن به این ارتباط‌ها و مذاکرات موجب تأمین منافع ‌ایران نمی‌شود.

صفار‌هرندی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور در خصوص برجام خاطرنشان کرد: پاسخ‌ رئیس جمهور ‌‌گواه بر ادامه خوش‌خیالی‌ها و یا دامن زدن به ‌توهمات‌ است که واقعیت ندارند.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید نسبت به قیدهای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اهتمام و دقت لازم را داشته باشد.

وی در پایان در پاسخ به سئوالی در خصوص تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس ‌گفت: امروز دیگر تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس ‌موضوعیت ندارد چرا که ‌برآورد عمومی جامعه و نخبگان‌ پیرامون تصویب برجام این بود که نباید آن را رد مطلق و یا قبول مطلق کرد بنابر‌این‌ ‌در حال حاضر اجرای صحیح‌ برجام مهم است.
 

نظر شما