شناسهٔ خبر: 115530 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: تاریخ معاصر

ريشه های تاريخی محبوبيت «چلوکباب کوبیده»

چلوکباب کوبیده

به گزارش «نماینده»، ایده پخت "چلوکباب کوبیده" در دوران ولایتعهدی "ناصرالدین شاه"، به دربار تبریز راه یافت و این غذا، ولیعهد را چنان مسحور خود ساخت که طباخ این ایده، " حاج علی الله تبریزی" و دوستانش، از زمره یاران نزدیک وی شدند و با به حکومت رسیدن "ناصرالدین شاه"، همراه شاه جوان به پایتخت آمدند. اینچنین شد که این غذای اصالتاً قفقازی، به دربار دارالخلافه راه یافت.

به گزارش روابط عمومي واطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛ ‌ در جديدترين شماره ماهنامه الكترونيكي بهارستان سندي از صورت اقلام مصرفی یک وعده طبخ کباب، "ناصرالدین شاه" را، در سفر به ییلاق "شهرستانک" منتشر شده است. از صورت اقلام مصرفی و مقایسه غذاهای وعده های دیگر دربار ناصری، با این وعده، چنین برمی آید که "چلوکباب" جایگاه مهمی در سفره دربار ناصری داشته است و برخلاف رسم معمول، که در هر وعده، غذاهای متنوعی تهیه می شده است، در این وعده، همراه با "چلوکباب"، احتمالاً فقط یک خورش تهیه شده است. سر تاريخي تغييرات "سبزه ميدان" از دوران قاجار تاكنون و آلبومي از تصاوير تاريخي اين محله قديمي تهران در بخش به روايت تصوير به نمايش درآمده است. سندي از نامه نگاري جمشيد آموزگار وزير دارايي پهلوي دوم با شاه نيز در بخش يك سند منتشر شده و اطلاعاتي درباره شخصيت اين وزير و نظام اداري آن دوران را ارائه مي دهد. مصاحبه با ژیلا ذره‌خاک، همسر شهید سرلشکر جواد فکوری از ديگر بخش هاي اين ماهنامه الكترونيكي است. براي ورق زدن اين مجله كافي است تا به آدرس

الكترونيكي http://www.iichs.ir/p/Publication.aspx?PName=baharestan&theme=Publication&title=%D۸%A۸%D۹%۸۷%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۶ برويد.

نظر شما