شناسهٔ خبر: 112105 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تهران هویت شهری ندارد

مسکن43 استاد دانشگاه ورسای پاریس با اشاره به اینکه تهران هویت شهری ندارد، گفت: در جریان طراحی‌های شهری نباید نهادهای سیاسی وارد شوند.

به گزارش «نماینده»، پروفسور ریچارد اسکوفیه در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر در خصوص وضعیت شهرسازی در شهر تهران، گفت: شناخت کاملی از شهر تهران ندارم اما موضوع این است که شهر تهران هویت مستقلی ندارد و نمی توان از منظر شهری متوجه هویت این شهر شد.

وی با اشاره به اینکه می توان هزاران سناریو برای شهر تهران در نظرگرفت اما این شهر هویتی ندارد، افزود: در نگاه اول شهر تهران به نظر می‌آید که شهری است که از کوه بالا رفته و یا شهری است با جزایر مختلف که بزرگراه‌ها آن را به هم متصل کرده است بنابراین باید سناریوهایی برای شهر تولید کرد تا در نهایت به یک دیدگاه کلی برسیم.

استاد دانشگاه ورسای پاریس با تاکید بر اینکه باید ایده‌هایی را برای ساخت شهر داشته باشیم، اظهار داشت: در جریان طراحی پاریس بزرگ، نهادهای سیاسی حضور نداشتند بلکه وزارت فرهنگ فرانسه وارد شد و ایده توسط کارشناسان و متخصصان پخته شد در نتیجه به یک نهاد سیاسی برای اجرا رسید.

اسکوفیه با بیان اینکه قبل از هر اقدام در ابرشهرها نیاز به مفهوم داریم، گفت: در بازدیدی که از شهرهای یزد و اصفهان داشتم این شهرها را بصورت حیرت انگیزی دیدم که با مفاهیم خاص شکل گرفته بود و حتی از نشانه های معماری معاصر هم در این شهرها به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه معماری معاصر یعنی توجه به استفاده از انرژی های پایدار و توجه به طبیعت در شهرسازی، گفت: خانه های یزد با یک دنیای درونی ایجاد شده است که در زمان های مختلف می توانند دمای محیط را هم خنک نگه دارند همپنین مسکن های راحت و دلپذیر برای ساکنان به وجود آورده اند.

استاد دانشگاه ورسای پاریس با اشاره به اینکه در استان اصفهان هم فضاهایی با استفاده از نور و سایه ایجاد شده است، ادامه داد: فضاهای بازار و  مسکن در کنار هم طوری طراحی شده است که یادآور یکی از معمارهای بزرگ فرانسوی است.

همچنین در این نشست، مصطفی کاظمی قائم مقام مدیرعامل موسسه آموزش عالی آزاد دانشیار با اشاره به اینکه برای استفاده از تجربیات معماری و شهرسازی فرانسه، از پروفسور اسکوفیه دعوت شد تا تجربیات خود را در اختیار کشور قرار دهند، گفت: تفاهم نامه ای هم با وزارت معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید که اجرای تجربه مشابه پاریس بزرگ در تهران یکی از مفاد این قرارداد است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرهنگی بین ایران و فرانسه با موضوع معماری و شهرسازی و تفاهمنامه مربوط به آموزش مدیران راه و شهرسازی در فرانسه از دیگر موارد این تفاهم نامه بود، افزود: تفاهم نامه ای با دانشگاه یزد برای تبادل دانشجو به امضا رسیده است.

کاظمی با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای هم با با دانشگاه تهران امضا شد که به اجرا نزدیک شده است، ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه تعدادی از دانشجویان با موضوع معماری و زلزله به فرانسه عازم می‌شوند. پس از آن نیز تعدادی از دانشجویان فرانسوی با همین موضوع در سال بعد به ایران سفر می‌کنند. آخرین بخش تفاهمنامه با دانشگاه تهران مربوط به تبادل دانشجوی کارشناسی ارشد بود که نیمی از تحصیل خود را در ایران و نیمی دیگر را در فرانسه می‌گذرانند.

نظر شما