شناسهٔ خبر: 110315 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

دلایل سقوط بورس از دید"ظریف"

ظریف 43 محمدجواد ظریف وزیر خارجه در جلسه اخیر کمیسیون ویژه برجام مجلس در پاسخ به انتقاد یک نماینده درباره بی‌تاثیر بودن توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور خصوصا بورس، استدلالی درباره نزول بازار سرمایه مطرح کرد که تاکنون از سوی کمتر کارشناس اقتصادی حتی حامیان دولت مطرح شده بود.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف وزیر خارجه در جلسه اخیر کمیسیون ویژه برجام مجلس در پاسخ به انتقاد یک نماینده درباره بی‌تاثیر بودن توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور خصوصا بورس، استدلالی درباره نزول بازار سرمایه مطرح کرد که تاکنون از سوی کمتر کارشناس اقتصادی حتی حامیان دولت مطرح شده بود.
ظریف در آن جلسه گفت: وضعیت بورس ما ناجور است، به خاطر شرایطی که هشت سال بر این کشور تحمیل شد. پول مفت در اختیار بعضی قرار گرفت. شرایط خراب شد و الان وضع بورس خراب است.
سخنان ظریف که سقوط یک سال و ۹ ماه اخیر بورس را به توزیع پول مفت در دولت قبل نسبت داده، در حالی است که اکثر کارشناسان اقتصادی حتی مدیران دولت در ماه‌های اخیر دلایل گوناگونی برای سقوط بورس مطرح کرده‌اند اما در هیچ یک از این دلایل، اثری از استدلال وزیر خارجه دیده نمی‌شود.
می‌توان گفت تقریبا اکثر کارشناسان حامی دولت نیز اذعان دارند که بی‌توجهی و ناهماهنگی‌ میان تیم اقتصادی از دلایل اصلی نزول بورس در یک سال و ۹ ماه اخیر بوده است.
این در حالی است که کارشناسان خارج از دولت و اقتصاددانان مستقل، دلیل اصلی سقوط بورس را تشدید رکود اقتصادی در ۲ سال اخیر و افزایش بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه به علت وعده‌های تحقق‌نیافته مقامات ارشد دولتی درباره رونق بورس عنوان می‌کنند.
پس از توافق ژنو در آذرماه ۱۳۹۲ مسئولان ارشد دولت از مردم خواستند که در بورس سرمایه‌گذاری کنند چرا که دوره رونق بورس با رفع تحریم‌ها و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در راه است.
اما پس از چند هفته با مشخص شدن واقعیات درباره تداوم تحریم‌ها و عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی، بورس شروع به نزول کرد. در این مدت هم چند بار مسئولان اقتصادی دولت وعده‌هایی برای رونق‌بخشی به بازار سرمایه داده‌اند که هیچ یک عملی نشده و بورس همچنان رو به سقوط است. به طور خلاصه باید گفت اظهارات ظریف درباره سقوط بورس، کاملا احساسی و غیرکارشناسی بوده است.

نظر شما