شناسهٔ خبر: 110292 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

33 سال پیش در چنین روزی

طعنه تند هاشمی به سران عرب/ سران عرب پفیوزند !

در مقابل اسرائیل، آنجا که با این ها بی رحمانه برخورد می‏ کند این‏قدر ضعیف و ذلیل و پفیوزند که می‏ ریزند لبنانشان را می ‏گیرند و آن طور جنایت می ‏کنند، یکی از آنها نفس نمی‏ کشد. امّا در مقابل ایران که می‏ دانند قدری نجیب است صدایشان را کلفت می ‏کنند و چنین قطعنامه‏ ای صادرمی‏ کنند

«نماینده»/ رخدادهای ۲۶ شهریور ۱۳۶۱

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: اصولاً وقتی انسان مال حرام را می‏خورد اثرروانی‏اش این است که نَفْس انسان را فاسد می‏کند. انسان را مثل خوک می‏کند،بی‏تفاوت می‏کند، بی‏غیرت می‏کند.

 

  • هاشمی: سران عرب مانند شتر مرغ هستند در مقابل اسرائیل، آنجا که با این ها بی رحمانه برخورد می‏کند این‏قدر ضعیف و ذلیل و پفیوزند و در مقابل ایران چنین به ظاهر دلیر !

 

  • به دنبال انتشار خبر اعدام صادق قطب زاده تعدادی از فراریان سلطنت طلب و منافقین و همچنین کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا از خود واکنش نشان دادند .

آیت الله هاشمی رفسنجانی : انسان مال حرام خور مانند خوک بی غیرت است

نماز جمعه امروز تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل دانشگاه تهران برگزار شد .

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه اول در باره انسان های حرام خور اظهار داشت : اصولاً وقتی انسان مال حرام را می‏خورد اثرروانی‏اش این است که نَفْس انسان را فاسد می‏کند. انسان را مثل خوک می‏کند،بی‏تفاوت می‏کند، بی‏غیرت می‏کند. اینکه انسان به صورت خوک می‏آید اثرطبیعی کسی است که اموال یتیم را می‏خورد، اموال مظلوم را می‏خورد، اموال‏کارگر بدبختی را که جلو کوره عرق جبین می‏ریزد می‏خورد و خم به ابرونمی‏آورد. چنین آدمی خوک است و ارزشهای دیگرش را هم از دست می‏دهدو در روز قیامت در مقابل چنین وضعی قرار می‏گیرد که آن وقت هیچ چیزندارد.

کسانی که زندگی اشرافی دارند بمیرند عازم جهنم می شوند

وی با اشاره به خانه های اعیانی گفت : آنهایی که هنوز در این خانه‏ها هستند خیال نکنند در امان هستند؛ به هرحال برکت معنوی ندارد، رنج دارد، عذاب دارد، دعوا دارد، آن وقایعی که درخانه‏های اعیان و اشراف پیش می‏آید دارد. ما می‏دانیم که زندگی یک کارگر ،یک انسان مرفّه که کفاف و عفاف دارد ، با یک ثروتمند طاغوتی آنچنانی خیلی‏تفاوت دارد. او در زندگیش اصلاً احساس لذّت نمی‏کند ؛ مثل خرس و خوک‏است. این یکی با همین کفاف و عفافش بهترین زندگی را می‏گرداند. به هر حال‏می‏گوید اگر هم برکت ظاهری داشت برکت واقعی ندارد. اگر در راه خدا هم‏خرج کند اجر ندارد و وقتی هم که بمیرد رهتوشه‏اش به‏سوی جهنّم خواهد بود. اموال حرامی که گرفتی و در اختیار نسل فاسد خودت‏گذاشتی وسیله نزدیک شدن تو به جهنّم است.  

 هاشمی گفت : کسانی که مال حرام دارند تا زنده هستند اعمالشان را اصلاح کنند. فکر نکنندکه وقت مردن ، وصیّت می‏کنند که برای ما این قدر حجّ و روزه و نماز خرج‏کنید ؛ اینها نمی‏شود. تا خودتان هستید اعمالتان را اصلاح کنید. همین حالا اگرصاحبان اموال را می‏شناسید بروید و پس بدهید. اگر نمی‏شناسید باید زیر نظرحاکم شرع به نحوی مصرف کنید که ثوابش به آنها برسد. البتّه راه توبه بسته‏نیست؛ انسان تا آخرین ساعات عمرش هم می‏تواند اصلاح بکند، راه اصلاح‏باز است امّا انسان باید تصمیم بگیرد که اصلاح کند.

خطبه ای پر از افشاگری ؛ هاشمی سران عرب را شترمرغ های پفیوز خواند !

رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران نیز با اشاره به کنفرانس اخیر سران عرب اظهار داشت : امروز یکی از مهم‏ترین مسایلی که داریم ارزیابی کنفرانس سران عرب است‏که جوامع اسلامی متوجّه بشوند چه برسرشان آمده و برای جلوگیری از آثارسوء آن چه باید بکنیم.

 هاشمی گفت : اولا این کنفرانس در زمان نامناسبی واقع شد؛ یعنی زمانی بود که شایدنتایجش را می‏شد پیش‏بینی کرد. زمانی بود که دوران طولانی هشتاد و چندروزه تجاوز اسرائیل بر لبنان را پشت سرگذاشته بودیم و در آن روزها داد و بیداد شد که عرب ها دور هم جمع بشوند و نشدند. فلسطینی‏ها را از لبنان ‏بیرون کردند ، آن قدر آدم کشتند، آن همه خرابی بار آوردند و قوای کشورهای ‏استعماری وارد لبنان شدند و لبنان را تسخیر کردند. در چنان شرایطی که درآن دو - سه ماه همه اینها ساکت و خفه بودند ، کنفرانس تشکیل دادند. خود این‏ مسئله می‏فهماند که این کنفرانس ، کنفرانس درستی نیست و آثار شومی دارد.

 هاشمی گفت : دوم اینکه از نیّات کسانی که دست‏ اندر کار تشکیل این کنفرانس بودندمی‏شد مطّلع بشویم که افکار بسیار منحرفی تعقیب می‏شود. مراکش و تونس‏و عربستان و اردن و سودان و همه این ها برای تشکیل این کنفرانس پیشقدم‏شده بودند؛ در نتیجه معلوم بود که چه خبر است.

 خطیب جمعه تهران در ادامه اظهار داشت : سوم این که در آستانه این کنفرانس، طرح ریگان منتشر شد و با اظهارات‏متولّیان این مرکز ، به عنوان یک طرح مثبت تلقّی شده بود که نشان می‏داد در دل این ها چه می‏گذرد که باید آن جا بروز کند.

هاشمی گفت : چهارم اینکه محلّ تشکیل هم بد جایی بود ؛ خود مراکش. جایی که‏محتوای کنفرانس قبلی فاس را دیده بودیم. این هم خودش نشانگر خیلی‏چیزها بود و از پیش می‏شد بفهمیم که آینده این وضع چیست؛ قابل پیش‏بینی‏بود. از این رو امام عظیم الشّأن ما و همه کسانی که دلسوز بودند، از پیش آن را محکوم کردند. این هم یک مسأله است.

کنفرانسی که مهر نکبت به پیشانی سران کشورهای اسلامی زد

 وی در ادامه اظهار داشت : از اینها که بگذریم خود کنفرانس است. جریانات معمولی و اوضاع جاری‏داخل کنفرانس هم خیلی بد بوده است. شیوه‏ها بسیار بد و غیر اسلامی بوده ، غیر اخلاقی بوده ، خیمه شب بازی بوده و دروغ گفتند. قطعنامه دروغ اعلام‏کردند که توطئه بود. اینها چیزهای خیلی بدی بود که شأن سران کشورهای‏اسلامی را پایین آورد و یک مهر نکبت به پیشانی آنها زد. آتصمیمی هم که گرفتند از آن تصمیمهای بد تاریخ است که از آن ساده‏گذشتند و قدرت های تبلیغی استعمار هم روی آن خاک ریختند و خواستندقضیه را لوث کنند؛ امّا به هر حال روزی برای مردم روشن خواهد شد که چه‏جهنّمی برای مردم ساختند و ان شاء اللَّه ملّتها جلوی این توطئه را بگیرند.

 هاشمی گفت : مسائل زیادی در دنیای عرب بود که طبعاً کنفرانس سران عرب - که۲۰ کشور عرب در آن جمع شده بودند - بایستی به آنها رسیدگی می‏کرد.  یکی مسأله خود لبنان بود که با نهایت ذلّت و بی شخصیتی از آن گذشتند. اشغال لبنان و تحمیل جمیل مقبور امروز و حضور نیروهای اسرائیلی و نیروهای آمریکا و ایتالیا و فرانسه و دیگران در لبنان و آینده تباه مردم لبنان ، همه نادیده گرفته شد . دیگر مسأله فلسطینی‏ها بود که بعد از این همه زحمت‏و خون دل که برای خودشان جایی درست کرده بودند، یک دفعه اینها را مثل‏گوشت قربانی به اطراف دنیا پخش کردند. اصلاً اینها نادیده گرفته شدند. اگرمی‏خواستند روی این مسأله بحث کنند باید این کنفرانس یک ماه قبل تشکیل‏می‏شد ؛ معلوم بود که اصلاً برای این مسأله نیامده‏اند.

خطیب جمعه تهران گفت : دو مسأله مطرح شد که هر دو جنایت بود؛ منتها در مورد یکی به دروغ‏گفتند تصمیم‏گیری کردیم که نکرده بودند  و دوّم مسأله آینده‏فلسطین و اسرائیل بود که روی آن بحث و نتیجه‏گیری شد و بدترین تصمیم‏دنیا در آنجا گرفته شد. آن چه که دروغ‏گفتند و تصمیم نگرفته بودند، راجع به ایران بود. بحثهایی که در مورد جنگ‏عراق و ایران مطرح شده می‏گویم که جزو افشاگریهای من است؛ و آنی که‏بحث کردند و تصمیم هم گرفتند و اعلام هم کردند، مربوط به آینده فلسطین‏بود که اوّل همین را عرض می کنم.

 وی افزود : همان طور که می‏دانید و زیاد شنیده‏اید در طرح فاس از شورای امنیت‏خواستند که صلح و امنیت برای همه کشورهای منطقه ، من‏جمله اسرائیل (البتّه آنها گفتند من‏جمله فلسطین که به سر فلسطینی‏ها شیره بمالند امّا اصلش‏اسرائیل بوده) حفظ بشود ؛ یعنی کاری که بیش از ۵۰ سال ، همه دنیای عرب واسلام نفی کرده بودند. اینها تمام گذشته‏ها را فراموش کردند. اگر شما اهل‏مطالعه باشید می‏بینید هر کنفرانس ، کنگره ، جلسه ، و کمیسیونی که تا به حال‏در این باره تشکیل شده است قطعنامه‏اش این بوده که با اسرائیل مذاکره‏نمی‏کنیم ، اسرائیل را به رسمیّت نمی‏شناسیم ، اسرائیل غاصب است و ملّت‏فلسطین باید با زور و قدرت حقّشان را بگیرند. تا به حال این نتیجه تمام‏کنگره‏های مربوط به اسرائیل بوده است. اینها آمدند و گفتند شورای امنیت‏باید امنیت اسرائیل را حفظ کند! این بدان معناست که دیگر هیچ کشور عربی ‏با اسرائیل نجنگد ؛ یعنی دیگر نمی‏شود مسلّحانه کار کرد و باید صلح باشد.این چیزی است که همه امضا کردند؛ یعنی خون تمام شهدا، تمام مبارزات ۵۰ساله، تمام دعواها، تمام آوارگی ها و تمام جنایاتی که اسرائیل مرتکب شد وآمریکا کرد ، همه اینها هیچ.

هاشمی افزود : آن ها گفتند  گذشته‏ها گذشته؛ بر گذشته‏ها صلوات و حالا اوّل‏کار است، آینده در پیش است، از این به بعد دیگر دعوا نه! برای اینکه شیره‏ای هم سر فلسطینی‏ها بمالند، گفتند دولت فلسطین در مقدار مختصری زمین درقسمت غربی رود اردن تشکیل بشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : الآن اسرائیل چشم طمع به خیبر هم دوخته؛از فرات تا نیل. از هیچ جا هم عقب نشینی نمی‏کند؛ به‏خصوص از بیت‏المقدّس. اینها این را می‏دانستند ولی برای اینکه شیره‏ای سر فلسطینی‏هابمالند و به دنیای اسلام و مذهبی ها هم چیزی گفته باشند ؛ که ما گفتیم بیت‏المقدّس هم مال فلسطینی‏ها! آن هم شهر قدیمی قسمت قدیمی شهر چون‏بیت‏المقّدس دو قسمت است که تصویب کردند یک قسمت آن در دست خود یهود باشد. جنایتی که اینها کردند و ظلم بزرگی که به اسلام شد ، نادیده گرفتن‏دوران طولانی مبارزات است. تا به حال می‏گفتند هرکس که با اسرائیل رابطه‏پیدا کرد بایکوت شود ، هر شرکتی که با اسرائیل معامله کرد بایکوت شود ،

  هاشمی با اشاره به ادعای پیروزی اعراب گفت :  حالا پیروزی کجاست ما نمی‏دانیم! همین‏که شما گفتید بیت المقدّس مال ما می‏شود ، می‏شود؟! اسرائیل هم آن طرف‏نشسته و هیچ چیزی را قبول ندارد؛ تازه این همه ذلّت های شما را هم قبول ندارد! اسرائیلی‏ها گفتند ما این را قبول نداریم.

 خطیب جمعه تهران گفت : امّا در مورد ایران چیزهای جالبی برای گفتن هست. طرحی را اردن تهیه‏کرده بود و طرحی را صدّام. این بخشی از مطالبی است که وزیر اطّلاعات‏سوریّه - که در کنفرانس بوده و یادداشت برداشته بود - در ملاقاتی که با بنده‏داشت از رو خواند و جزئیات را لفظ به لفظ گفت. حتّی من به ایشان گفتم اگرما اینها را بگوییم، از لحاظ سیاست سوریّه به شما ضربه نمی‏زنیم؟ ایشان‏گفت نه ، ما به طور رسمی به‏شما گفتیم ، خودتان‏می‏دانید. یعنی الآن که من می‏گویم، دولت سوریّه هم از من گله نخواهد کرد؛امّا چیزهایی است که باید ملّت ایران بداند.

طرح مشترک صدام و شاه اردن علیه ایران

 هاشمی ادامه داد : صدّام و شاه اردن ، هر کدام یک طرح داشتند که شبیه هم بوده است و برای‏اینکه کمتر وقت بگیرد از شاه اردن می‏خواهند به نفع صدّام از طرحش صرف‏نظر کند که یک طرح مطرح شود ؛ یعنی فقط طرح صدّام مطرح شد. خلاصه‏طرح این است که ایران خطری برای اسلام و عرب است و اگر به اخطارکنفرانس عرب توجّه نکند و به جنگ خاتمه ندهد ، کشورهای عربی طبق مادّه‏شش منشور اتّحادیه عرب موظّف‏اند که به عراق کمک کنند و ایران را سرجای خودش بنشانند. حرف در این بخش زیاد است . وقتی که این طرح مطرح می‏شود، الجزایر می‏گوید ما در حال مذاکره با ایران‏هستیم و اگر چنین طرحی تصویب شود تیغ ما نمی‏برد ؛ ایرانی‏ها مردمی‏نیستند که بعد از تصویب این قطعنامه ما را به آنجا راه بدهند ؛ این کار را نکنید. صدّام اصرار می‏کند که نه ، باید بشود ؛ راهش همین است. از سوریه، حافظ اسدبلند می‏شود و می‏گوید من پیشنهاد می‏کنم این طرح را پس بگیرید و اینجا مطرح نشود ؛ روی این طرح باید قبلاً بحث و بعد در کنفرانس مطرح شود. آنها قبول نمی‏کنند و صدّام از طرحش دفاع می‏کند. بعد حافظ اسد برای جواب‏دادن به صدّام وقت می‏گیرد و سه ساعت صحبت می‏کند. آن سه ساعت رانمی‏شود اینجا گفت ؛ خیلی حرفها هست که در این خطبه نمی‏گنجد. متن‏صحبتها را باید بعداً گرفت و منتشر کرد.

دفاع جانانه سه ساعته رئیس جمهور سوریه از ایران

 وی ادامه داد : من خوشحالم که ضمن اینکه اعتبار حافظ اسد با رفتنش  در آن کنفرانس‏ملکوک شد امّا حضور او این مسایل را که مطرح می‏کنم - در یک کنفرانس‏رسمی پیش آورد که خیلی جالب است. اوّلاً عظمت انقلاب ایران رامی‏رساند و بعد اینکه واقعیتها چطور نفوذ پیدا می‏کنند و بالاخره یک‏رهبر عربی این حقوق  را آنجا ادا کرده است ، که این مهم است.

 هاشمی در تشریح اظهارات حافظ اسد در کنفرانس گفت : رئیس جمهور سوریه می‏گوید شما گفتید ایران ضدّ اسلام و خطر برای اسلام است ؛ این‏بی‏انصافی است. اسلام در ایران قوی‏ترین پایگاه را دارد و انقلاب اسلامی ایران‏با ارزش‏ترین و مهم‏ترین پدیده نیم قرن اخیر است. در ۵۰ سال اخیر در همه‏منطقه و دنیا حادثه‏ای به اهمیّت انقلاب ایران به وجود نیامده است. اینکه‏می‏گویید انقلاب اسلامی ایران خطر است، این طور نیست بلکه مشعل وچراغی است که در دنیای تاریک ما روشن شده است و ما باید از نور این‏چراغی که با ایمان مردم مؤمن، به دنیای مستضعفین و دنیای اسلام نورمی‏دهد استفاده کنیم ؛ نباید این نور را خاموش کنیم. اینکه می‏گویید ایران برای‏عرب خطر است ، برعکس است. شاه برای عرب خطر بود که همراه و کمک‏اسرائیل بود. انقلاب اسلامی ایران آمد و شاه را از میدان به در کرد و در کنار مسلمانها واعراب ایستاد. ما بهترین حامی خود را در ایران نیرومند اسلامی‏می‏بینیم. بیخود به دنیا نگویید که ایران خطر است؛ ایران خطر نیست بلکه‏مُعین و یار عربها و یار اسلام و مسلمانهاست.

هاشمی به نقل از حافظ اسد رئیس جمهور سوریه گفت :  این که می‏گویید ایران‏تجاوز کرده و جنگ طلب است، این هم دروغ است. این صدّام بود که تجاوزکرد. حافظ اسد در آن کنفرانس می‏گوید به محض اینکه انقلاب اسلامی پیروزشد صدّام تصمیم گرفت با ایران دعوا کند و حکومت اسلامی را سرنگون کند.بنا کرد بهانه‏گیری کردن و تجاوز کردن، و رادیو عراق چه کرد، مخالفین را چه‏کرد و کردستان را چه کرد، همه جا توطئه کرد تا بهانه‏ای پیدا کرد که رسماً و باآن وسعت به خاک ایران حمله کند.

افشاگری شنیدنی هاشمی به نقل از رئیس جمهور سوریه ؛ اسد به صدام در مورد ایران چه گفت ؟!

 خطیب جمعه تهران اظهار داشت : از اسراری که فاش شد این است که حافظ اسد می‏گوید (این از مطالبی است‏که تا به حال نشنیده‏ایم) من آن روزها تلفنی با شخص صدّام مذاکره کردم. وقتی که صدّام وارد خاک ایران شد، تلفنی با او صحبت کردم و گفتم از ایران‏بیرون برو ، ایران با ماست ؛ با انقلاب اسلامی ایران نجنگ! این خواست‏آمریکاست. صدّام قبول نکرد ؛ چون آن روز خیال می‏کرد می‏تواند اراضی‏ای راکه گرفته حفظ کند (این را حافظ اسد می‏گوید). آن روز من از او خواستم که‏بیرون بیاید، قبول نکرد. بنابراین ایران تجاوز نکرده ، عراق تجاوز کرده و ایران‏خطر نیست. ایران همراه ما بوده و این عراق و صدّام است که می‏خواهد ایران‏را از دنیای عرب جدا کند و نمی‏خواهد در جبهه ما علیه اسرائیل وارد جنگ‏شود. آقای حافظ اسد در این زمینه بحثهای زیادی دارد.

 وی ادامه داد : موقع رأی‏گیری، وقتی که می‏خواهند قطعنامه کنفرانس را تهیّه کنند ، شاه‏حسن می‏خواهد مصوّبات کنفرانس را به همان شیوه خاصّی که به کار گرفته‏بوده بخواند. اوّل می‏گوید طرح صدّام مطرح شد و کسی مخالفت کتبی نکرد ؛ بنابراین ما این را تصویب شده تلقّی می‏کنیم. حافظ اسد فوراً یک اعتراض‏کتبی می‏فرستد و می‏گوید چرا ، ما اعتراض کتبی کردیم ؛ بنابراین ، این طرح از دور خارج می‏شود. ولی باز هم اعلام می‏کنند که جزء مصوّبات کنفرانس است. در یک کنفرانس سران کشورها (۲۰ کشور) پادشاهان و رؤسای جمهوری دورهم بنشینند و قطعنامه دروغی را با وجود این حرف ها و اعتراضات چند ساعته‏اعلام کنند. با وجود آن اعتراض رسمی، در بحث اسلامی بودن ، کار به جایی‏رسیده که عربستان سعودی - فهد - هم بلند شده و گفته نه بابا! ایرانی ها مسلمان‏اند ؛ این را نگویید. خوب، مثل اینکه او دیگر این را قبول کرده بود. درچنین شرایطی آقایان اعلام می‏کنند که کنفرانس چنین مصوّبه‏ای داشته است.این خیلی حقارت و ذلت، و نشان ضعف است. فکر می‏کنند فردا این قضیه‏مخفی می‏ماند و هیچ کس نمی‏فهمد.

 توطئه سران عرب برای آشتی دادن حافظ اسد با صدام چگونه شکست خورد ؟!

وی ادامه داد : بعد می‏آیند جلسه دیگری در ۶۰ کیلومتری آنجا، در یک کاخ ییلاقی، ترتیب‏می‏دهند و موقع ناهار صندلیها را طوری می‏چینند که حافظ اسد کنار صدّام‏واقع شود و این را منتشر کنند (این از چیزهایی است که وزیر اطّلاعات سوریّه‏به طور رسمی در مذاکرات به ما گفته است). در آن جلسه هیچ چیز نبوده ، فقط می‏خواستند مذاکره کنند. اوّل از سوریّه سه چیز می‏خواهند: لوله‏های نفت‏عراق را باز کن، مرزها را باز کن و در رابطه با ایران میانجی گری کن. سوریّه‏می‏گوید من در رابطه با ایران نمی‏توانم میانجی گری کنم. اوّلاً این نکته را بدانیدکه عراق تا به حال مخالف این بوده که یک کشور عربی میانجی باشد؛ می‏گفت‏کشورهای عربی باید حامی من باشند. اگر یک کشور عربی میانجی شود یعنی‏یک کشور عربی بی‏طرف است و من این را قبول ندارم. اگر می‏بینید که درکنفرانس اسلامی، چهار کشور غیر عرب آمدند (ترکیه، پاکستان، گینه وفلسطین) و یاسر عرفات را هم چون سازمان فلسطین بوده و کشور رسمی‏عربی نبوده جزء این چهار کشور گذاشتند، برای این بود که عرب میانجی‏نباشد. عراق اوّل قبول نمی‏کرد که یک کشور عربی میانجی باشد و حالامی‏گوید سوریّه میانجی باشد. سوریّه گفته من نمی‏توانم میانجی باشم وموضعم با ایران یکی است.

حافظ اسد : من مثل ایرانی ها صدام را متجاوز می دانم

 هاشمی افزود : این از صراحت های حافظ اسد در آنجا بوده که گفته من مثل ایرانی‏ها صدّام رامتجاوز می‏دانم. صدّام به ایران حمله کرده، این همه آدم کشته و خسارت به بارآورده، جبهه ضدّ اسرائیلی عرب تضعیف شده و صدّام مسؤول اشغال لبنان وتفرّق فلسطینی‏هاست، و من نمی‏توانم بی‏موضع باشم و میانجی گری کنم.من الآن نظرم مثل ایران است که صدّام جانی است، باید سقوط کند و حکومت‏عراق به دست غیر صدّام باشد. بنابراین سوریه میانجیگری را هم قبول نمی‏کند و می‏گوید باید در مسئله ای که باید در مورد عراق انجام شود با ایرانی‏ها مشورت کنم و الآن موضع مشترک داریم. آنها برای اینکه خیلی شکست‏نخورند می‏گویند پس قبول کنید دو ماه دیگر جلسه‏ای در ریاض داشته باشیم.آن را هم قبول نمی‏کند و می‏گوید من نمی‏توانم پیش بینی کنم.

کمک های سران عرب به صدام به روایت هاشمی

 هاشمی ضمن تحقیر سران عرب گفت : حالا این عربها، آنهایی که قطعنامه دادند، مگر در گذشته چه چیزی به عراق نداده بودند؟ عربستان که با کویت و بعضی‏شیوخ نزدیک ۳۰ میلیارد دلار پول دادند. اردن که بسیج عمومی اعلام کرد و هرچه توانست نیرو فرستاد. مصر هم - که در این کنفرانس حاضر نبود - هر چه‏توانست نیرو فرستاد و بقایای اسلحه‏هایی را که از شوروی ها گرفته بود وارتش عراق می‏خواست ، داده بود. چیزی کم نداشتند. از بنادر این کشورها هرروز کشتی های اسلحه به میدان جنگ روانه می‏شوند ؛ بندر عقبه در اردن ، بنادرکویت ، شیخ‏نشین های دیگر خلیج فارس ، بنادر عربستان سعودی ، همه اینها ، راه ها و بیمارستان ها و روزنامه‏ها و رادیوهایشان که در اختیار عراق است.کنفرانس هایشان هم که در اختیار عراق است.

موشک هایی که فرانسه فقط به صدام داد ؟!

وی افزود : دلاّلی هم که برای عراق می‏کنند.از آمریکا و فرانسه و همه جا برایش اسلحه‏های پیشرفته‏ای مثل اگزوست ‏می‏گیرند. موشکهای اگزوستی که فرانسه به هیچ کس نمی‏داده به عراق داده که‏از ۵۰ کیلومتری می‏تواند، از روی هلی‏کوپتر ، کشتی های روی دریا را بزند. شوروی ها هم که از این طرف پیشرفته ترین تجهیزاتشان را - مثل میگ ۲۵ وتانک تی ۷۲ و موشکهای اسکاد - در اختیار عراق گذاشتند. چه چیزی به‏عراق ندادند؟ از کجا کوتاه آمدند که حالا ما را تهدید می‏کنند اگر ایران صلح راقبول نکرد مواظب باشد که کشورهای عربی می‏آیند؟! حالا که می‏آیند دیگرچه چیزی را می‏آورند؟ مگر چیز دیگری هم هست؟ خوب ، بیایید! همه‏تان هم‏بیایید؛ امّا ما شما را می‏شناسیم.

طعنه تند هاشمی به سران عرب ؛ در مقابله با ما ادعای شیر بودن دارید و در مقابل دشمنان چون شتر مرغ ! / سران عرب پفیوزند !

 هاشمی گفت : عربی از میدان جنگ در رفت و به خانه آمد. پیش مادرش گردن کلفتی‏می‏کرد، داد و بیداد می‏کرد، سینه‏اش را گشاد می‏کرد  و بازوهایش را این طورمی‏کرد. مادر جمله‏ای گفت که عیناً باید به اینها بگوییم. گفت: »اَسَداً عَلَیَّ وَفِی الْحُرُوبِ نِعامَتاً «این آقا آمده پیش من قیافه شیر گرفته ولی در جنگ مثل‏شترمرغ است. واقعاً داستان این آقایان است. در مقابل اسرائیل، آنجا که بااین ها بی رحمانه برخورد می‏کند این‏قدر ضعیف و ذلیل و پفیوزند که می‏ریزندلبنانشان را می‏گیرند و آن طور جنایت می‏کنند ، خاک به سرشان می‏ریزند ، هشتاد روز اسرائیل هَلْ مِنْ مُبارز می‏گوید ؛ یکی از آنها نفس نمی‏کشد ، حرف‏نمی‏زنند ، روزنامه‏هایشان درست کار نمی‏کند. آنجا هیچ نمی‏گویند امّا درمقابل ایران که می‏دانند قدری نجیب است (نیرومند است امّا نیرومند نجیبی‏است)، حالا اینجا سینه‏شان را گشاد می‏گیرند ، گردنشان کلفت می‏شود ، صدایشان را کلفت می‏کنند و چنین قطعنامه‏ای صادرمی‏کنند.(۱)

اظهار تاسف کارتر ، بنی صدر و رجوی از اعدام قطب زاده !

به دنبال انتشار خبر اعدام صادق قطب زاده تعدادی از فراریان سلطنت طلب و منافقین و همچنین کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا از خود واکنش نشان دادند .

بنی صدر مخلوع و نخست وزیر برگزیده اش رجوی در بیانیه مشترکی که در پاریس انتشار یافت ضمن ابراز تاسف از اعدام قطب زاده از وی تجلیل کرده و مواضع مترقیانه وی در وزارت امور خارجه را مورد ستایش قرار دادند ! در این بیانیه گفته شده که قطب زاده توانسته بود سیاست آمریکا را نسبت به ایران متعادل سازد .

لازم به ذکر است که بیانیه مشترک رجوی و بنی صدر از رادیو اسرائیل پخش شد .

کارتر رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در جمع دانشجویان آمریکایی طی سخنانی ضمن تمجید از قطب زاده گفت : قطب زاده یک قهرمان بود . او برای آزادی گروگان های آمریکایی تلاش زیادی کرد و او یکی از مخالفین سرسخت قشریون مذهبی بود و سرانجام نیز توسط آنان به زیر کشیده شد .

گفتنی است قشریون مذهبی اصطلاحی است که ضد انقلاب همواره علیه نیروهای مردمی و مذهبی و نیز حزب اللهی ها به کار می برد . علی امینی نخست وزیر شاه نیز در بیانیه ای از آمریکا خواست برای جلوگیری از اعدام افرادی مانند قطب زاده در ایران مداخله کند !(۲)

پی نوشت:

 جمهوری اسلامی ، ۲۷ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۵ و ۱۱

اطلاعات ، ۲۷ شهریور ۱۳۶۱ ، صفحه ۲

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظر شما