شناسهٔ خبر: 109993 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه خبر

خبرخوش مدیر عامل صندوق بازنشستگی به بازنشسته ها!

بازنشسته قرار است تعداد وام قرض الحسنه به بازنشستگان از دویست هزار وام دومیلیون تومانی در سال ۹۴ با همکاری بانک صادرات به دویست و پنجاه هزار وام دو میلیون تومانی در سال ۹۵ برسد!

به گزارش «نماینده»، دکتر اسلامی مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوردرباره آمار بازنشستگان صندوق بازنشستگی گفت: همه وزارت خانه ها به علاوه قوه قضاییه، شهرداریها به جز شهرداری تهران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور هستند.

درحال حاضرحدود یک میلیون و دویست و چهل و پنج هزار نفر بازنشسته و تحت تکفل داریم و در مقابل یک میلیون و صد و پنجاه هزار نفر در دستگاه ها شاغل هستند.

او درباره تسهیلات برای بازنشسته ها در برنامه صبح با خبر سه شنبه افزود: صندوق بازنشستگی نهادهای بیمه ای هستند که وظیفه اصلی آنها این است که در مقابل کسوراتی که طی سی سال یک شاغل به صندوق پرداخت می کنند بتواند در دوران بازنشستگی حقوق و مزایایی را به بازنشسته هاپرداخت کند این وظیفه اصلی صندوق های بازنشستگی در کل دنیا است.

صندوق بازنشستگی نهادهای بسیار بزرگی هستند و در کنار آنها نهادهای سرمایه گذاری قراردارندکه در اقتصاد ظهور و بروز می کنند، از جمله تسهیلات ارائه شده به بازنشستگان تورهای سیاحتی است که ثبت نام آنها به صورت اینترنتی صورت می گیرد.

سال گذشته این تسهیلات برای حدود شصت هزار نفر بود واین عدد در سال ۹۴ با تلاش سازمان به ۹۵ هزار نفر رسید.

۵ هزار نفر به افراد اعزام شده به عتبات اضافه شد و در راستای این سیاست  مجموعه آب درمانی در محلات بازسازی شد.

او درباره وام اختصاص یافته به بازنشستگان افزود: وامی تحت عنوان وام قرض الحسنه داریم که ۲۰ میلیون ریال است.

در سال های ۹۲ و ۹۳  حدودپنجاه هزار وام قرض الحسنه به بازنشستگان تخصیص داده شد، سال گذشته  با تعامل خوب با بانک صادرات  این رقم به ۲۰۰ هزار وام رسید  یعنی ۴ برابر شد که تا کنون ۱۹۸ هزار مورد از آن استفاده شده است.

 این تعداد قرار است در سال ۹۵ به ۲۵۰ هزار وام برسدکه طی یک سال این مبلغ تخصیص پیدا می کند.

اسلامی درباره تناسب افزایش ۱۴درصدی حقوق بازنشستگان با تورم گفت: تورم سم مهلک برای جامعه است، تورم دو اثر دارد یک اثر بر قشر حقوق بگیرکه واقعا قدرت خرید را کاهش می دهد و اثر دیگر روی تولید یک کشور است که قدرت رقابت با رقبای خارجی را کم می کند طی سالهای گذشته تورم ۳۰ درصد بود، ۲۵ درصد بود در یک دوره ای تورم بالا بود و افزایش حقوق به اندازه تورم نبود گله بازنشستگان حق است یعنی در یک سال اگر متناسب با تورم حقوق را زیاد کردید به کسی لطف نشده است اما در این دو سال اخیر با تلاش دولت با کاهش تورم نسبت افزایش حقوق ها به همان اندازه بوده اما با ۳ یا ۴ درصد افزایش.

گله بازنشستگان مربوط به دوره ای بود که تورم بالا بود و افزایش حقوقها متناسب با تورم نبود.

مثلا در سال ۹۳ بیست درصد افزایش حقوق داشتیم تورم ۱۵/۶ بوده  امیدواریم با همت مسئولان این شکاف کمتر شود.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشورگفت: کمترین حقوق پرداختی به بازنشستگان ۷۵۰ هزار تومان است  که حدود ۹۸ درصد بازنشستگان بین ۷۵۰ هزار تومان تا دو میلیون و دویست هزار تومان حقوق می گیرند و تنها یکی دو درصد از این رنج خارج هستند ولی نسبتا تعادل برقرار است انتظار ما از دولت و مجلس این است که زمانی که افزایش ۱۴ درصدی حقوق را در نظر می گیرند این اختیار را به صندوق بدهند که این افزایش را به صورت پلکانی اعمال کنیم.

اسلامی درباره سن بازنشستگی در کشورافزود: یکی از مواردی که باید در حوزه صندوق بازنشستگی اصلاح شود سن بازنشستگی است  مثلا  حداقل سن بازنشستگی  در کشورهای اروپایی  ۶۰ سال است به عنوان مثال در انگلستان برای آقایان ۶۷ سال و برای خانم ها ۶۵ سال  اما در کشور ما سن بازنشستگی زیر ۵۲ سال است.

در حقیقت در اوج بلوغ تجربی و فکری افراد بازنشسته می شوند بحث صندوق های بازنشستگی جزو یکی از محورهای مهم برنامه های ششم قرار گرفته  که به لحاظ اقتصادی مهم است تا بتوانیم افراد متخصص را در سنی که می توانیم از تجربه آن استفاده کنیم بیکار نکنیم.

در این زمینه طرحی تهیه شده است که افراد  به محض اینکه حکم بازنشستگی را می گیرند  با دستگاههای کشورقطع ارتباط نکنند، با این طرح دستگاهها ارتباط خود را با بازنشستگان بعداز بازنشستگی حفظ می کنند.

اسلامی درزمینه پوشش درمانی بازنشستگان گفت: در حال حاضر یک درمان بیمه عمومی، پایه داریم که در مراجعه به بیمارستانهای دولتی ۹۴ درصد هزینه ها را خود دولت می دهد بقیه هم اگر بیمه تکمیلی باشند توسط بیمه تکمیلی یا خود فرد پرداخت می شود.

عمده مشکلات در بیمارستان های خصوصی است که  پوشش بیمه تکمیلی داریم امسال صندوق ۶۰۰ میلیارد تومان به بیمه تکمیلی اختصاص داده است و امیدواریم نظام درمانی یک نظام یکنواخت و پایه ای شود و این تفاوت ها دربیمارستان های خصوصی و دولتی برطرف شود.

نظر شما