شناسهٔ خبر: 109770 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند؛

چرا نباید به مجمع ایثارگران مجوز داد؟

مجاهدین انقلاب انتشار خبر صدور مجوز به "مجمع ایثارگران اصلاح طلب" حاشیه هایی ایجاد خواهد کرد، حاشیه هایی که همانند حزب اتحاد ملت پس از برگزاری کنگره و انتخاب بدنه شورای مرکزی و دبیرکل آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

گروه سیاست «نماینده»- بهمن  سال ۹۲ محمد سلامتی از احتمال فعالیت سازمان منحله مجاهدین انقلاب با نام جدید خبر داد و گفته بود: اگر سازمان فعال نشود ما در قالب سازمان دیگری فعالیت خود را آغاز می‌کنیم، سازمانی که به گفته تئوریسین اصلاحات اعضای آن دریک فولکس واگن جا می شوند پس از فتنه ۸۸ با حکم دستگاه قضاء منحل شد با این حال آنها خیلی امیدوار بودند تا بتوانند باردیگر با همین نام فعالیت های خود را آغاز کنند از این رو عبدالله ناصری اسفند سال گذشته  از امیدواری برای فعالیت مجدد سازمان منحله سخن گفت و ابراز امیدواری کرده بود: سازمان مجاهدین با حکم قانونی به حیات خود بازگردد.

امیدواری دبیرکل سازمان غیرقانونی مجاهدین و عضو دیگر آن پیرامون فعالیت تشکل متبوعشان درحالی بیان شد که مشارکتی ها بدون هیچگونه اظهار نظری ایده راه اندازی حزب اتحاد ملت را دنبال می کردند و براین نکته تاکید داشتند "سناریوی اصلی آنها به این زودی فاش نشود تا پس از تشکیل کنگره از ساختار، اهداف و ترکیب شورای مرکزی رونمایی کنند".

همین استراتژی این روزها برای مجمع ایثارگران اصلاح طلب دنبال می شود، اعضای هیئت موسس مجمع در مصاحبه با رسانه های اصلاح طلب می گویند: ما ارتباطی با سازمان مجاهدین انقلاب نداریم.

حتی محمد پروازی یکی از اعضای موسس این مجمع با بیان اینکه فعالیت این تشکل به دو قسمت تقسیم می شود، گفته بود:مجموعه ایثارگران از دو قسمت سیاسی-اجتماعی و مذهبی تشکیل شده که مجمع ایثارگران به عنوان قسمت  سیاسی- اجتماعی آن  با هدف حضور در صحنه سیاسی کشور در کنار گروه‌های اصلاح‌طلب و قسمت مذهبی با جامعه مخاطب ایثارگران و نسل سوم و چهارم انقلاب به فعالیت خواهد پرداخت.

قرار است ۶ مهر پرونده مجمع ایثارگران اصلاح طلب در جلسه کمیسیون ماده ده احزاب بررسی شود، این خبر را میرمحمدی عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام کرد.

با توجه به اینکه پرونده این تشکل اصلاح طلب از حاشیه به  متن آمده و به زودی درخصوص آن تصمیم گیری می شود باید کمیسیون ماده ده به صورت دقیق " اهداف، برنامه ها و اعضای هیئت موسس را بررسی کند" این موضوع را فعالان سیاسی در گفتگو با «نماینده» مطرح و براین نکته تاکید کردند «فتنه گران نمی توانند در صحنه سیاسی حضور داشته باشند».

"برخورد مسئولان ذی ربط با فعالیت احزاب در قالب های غیرسمی" مطالبه دیگر فعالان سیاسی از وزارت کشور بود. همان موضوعی که برای مجمع ایثارگران اصلاح طلب صدق می کند. "فعالیت مجمع در قالب هیئت های مذهبی".

هیئت موسس مجمع ایثارگران و ارتباط با فتنه

اعضای هیئت موسس مجمع ایثارگران اصلاح طلب هرگونه ارتباط فکری و سیاسی با سازمان منحله مجاهدین را رد می کنند اما نگاهی به این ترکیب نشان دهنده همسویی با سازمان و یا اتاق فکر اصلاح طلبان است، اتاقی فکری که در سال ۸۸ با حکم قضایی منحل شد و این روزها امید زیادی برای احیای مجدد پیدا کرده اند.

مجمع ایثارگران-خاتمی

دیدار اعضای هیئت موسس مجمع ایثارگران با رئیس دولت اصلاحات: در این ترکیب برخی از اعضای شورای مرکزی سازمان غیرقانونی مجاهدین حضور دارند.

 

**فعالیت مجاهدین در قالب حزب جدید غیرقانونی و قابل پیگرد است

حسین کنعانی مقدم"دبیرسیاسی جبهه ایستادگی" با اشاره به اینکه سازمان مجاهدین با حکم دادگاه از فعالیت سیاسی منع شده است، تاکید کرد: طبق قانون ممنوعیت برای آنها حاصل شده و حق فعالیت سیاسی و یا تشکیل سازمان جدید را ندارند بنابراین هرگونه اقدام مبنی بر راه اندازی حزب یا تشکل از سوی آنها غیرقانونی و قابل پیگرد است.

وی همچنین تصریح کرد: وزارت کشور باید مراقب فعالیت احزابی که به صورت رسمی مجوزی دریافت نکرده اند باشد، اگر بنا باشد احزاب دیگر مراحل سخت تشکیل حزب را طی کنند اما در آستانه انتخابات بعضی از جریان های مشکوک با تابلو و عناوین جدید همان کارکرد حزب را در قالب روزنامه، سایت یا جریان های جدید انجام دهند نقض غرض و خلاف قانون است به همین جهت وزارت کشور باید براساس رسالت خود اقدام و پرونده آنها را به قوه قضائیه ارجاع دهد.

دبیرسیاسی جبهه ایستادگی در ادامه درباره اینکه"آیا صدور مجوز به تحزب گرایی کمک می کند؟، اظهارداشت: اگر صدور مجوز در چهارچوب قانون باشد بلا اشکال است اما احزاب موجود اگر کارکرد حزبی داشته باشند نیازی به احزاب جدید نیست.

کنعانی مقدم ادامه داد: اگر اینگونه باشد باید به تعداد مردم ایران مجوز حزب صادر شود در حالی که این با حقوق تحزب مغایرت دارد به همین جهت به نظر می رسید احزاب قانونی می توانند در جبهه های مشترک دور هم جمع شوند و نیرو و قدرتشان را با هم جمع کنند تا چهار، پنج جبهه سیاسی متشکل از احزاب تشکیل شود. به اعتقاد بنده این موضوع می تواند به مشارکت سیاسی مردم در انتخابات کمک کند.

** فتنه خط قرمز است؛ وزارت کشور توجه لازم را اعمال کند/ پیشینه افراد در صدور مجوز احزاب مهم است

سید کمال سجادی"سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری" نیز با بیان اینکه تاسیس حزب قوانین خود را دارد و وزارت کشور باید پیگیر تصویب این قانون باشد، اظهارداشت:شرایطی وجود دارد که براساس آن وزارت کشور باید آنها را مدنظر قرار دهد تا  افراد و فعالانی که پیشینه سوئی دارند از تشکیل حزب توسط آنها جلوگیری شود.

وی افزود: براین اساس باید اساسنامه، مرامنامه اعضای موسس و حتی پیشینه افراد مورد بررسی قرار گیرد و طبق متر و معیار در نظر گرفته شده تصمیم گیرند.

سخنگوی جبهه پیروان، پذیرش قانون اساسی و ولایت فقیه و نداشتن پیشینه را مهمترین معیار برای مجوز به احزاب عنوان کرد و با بیان اینکه احزاب جدید نباید جزء احزاب منحل شده باشند، تصریح کرد: می بینیم فقط اسم تغییر می کند و همان رویه سابق ادامه می یابد، نباید اینگونه باشد. این وظیفه وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است که معیارها را بدون ملاحظات سیاسی برای احزاب جدید اعمال کنند.

سجادی اضافه کرد: همچنین استعلام ها باید دقیق گرفته شود و براساس همین معیارها و استعلام ها احزاب می توانند در چهارچوب قانون فعالیت کنند و فعالیت آنها نیز پذیرفتنی است در غیراین صورت باید بدون رودربایستی و ملاحظات سیاسی قانون را اعمال کنند.

وی با اشاره به اینکه در  بررسی پرونده احزاب نباید جو سیاسی روز لحاظ شود، اظهارداشت: ممکن است دولتی یک روز باشد روز دیگر نباشد،حتی جو سیاسی افول کند اما شاید بعضی می خواهند به خاطر جوی که ایجاد شده یا می شود حزب تشکیل دهند، این وظیفه وزارت کشور است که قوانین را در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه فتنه و انحراف دو خط قرمز اصولگرایان و جبهه پیروان است، گفت: این دو موضوع خط قرمز ما در انتخابات است ضمن اینکه نظام نیز نسبت به این قضایا موضع دارد بنابراین وزارت کشور بایدتوجه لازم را داشته باشد.

** اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند تا مردم فتنه را فراموش کنند

محمد نبی حبیبی"دبیرکل حزب موتلفه اسلامی" هم ضمن بیان این مطلب بر قانون گرایی تاکید کرد و گفت: هر حزبی که تعطیل شده قانوناً جز از طریق قانون حق فعالیت ندارد.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند تا مردم فتنه را فراموش کنند، اظهارداشت: متأسفانه اصلاح‌طلبانی که خود را درون نظام تعریف می‌کنند هیچ گاه در خصوص فتنه موضع گیری نکردند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به فعالیت و برگزاری کنگره حزب اتحاد ملت که توسط مشارکتی ها تشکیل شده است، می گوید: کسانی که در فتنه ۸۸ با دولت انگلیس و آمریکایی‌ها همگرایی کردند می‌خواهند فعالیت سیاسی خود را آغاز کنند، چه تضمینی وجود دارد این جماعت فتنه‌ای دیگر را آغاز نکنند؟

** دولت و دستگاه قضاء به وظیفه قانونی خود عمل کند

سید مهدی هاشمی "عضو موسس جمعیت جانبازان" با اشاره به تلاش سازمان منحله مجاهدین انقلاب برای نقش آفرینی در عرصه سیاسی، گفت: اجازه فعالیت به احزاب و تشکل هایی داده می شود که در چهارچوب قانون فعال باشند اینکه بعضی احساس کنند حزب یا جریان سیاسی می تواند خارج از قانون فعال باشد تفکر غلطی است و اجازه هم داده نمی شود.

عضو موسس جمعیت جانبازان به صورت غیرمستقیم خطاب به اعضای منحله این سازمان، گفت: اقدام اجرایی علیه حکومت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست هیچ جای دنیا هم نمی پذیرد احزاب علیه ساختار اقدام کنند.

هاشمی با بیان اینکه احزاب نباید از افراد ناصالح استفاده کنند، درپاسخ به این سوال که "مجمع ایثارگران، بدل مجاهدین شناخته می شود و حتی برخی از آنها با رئیس دولت اصلاحات دیدار کردند، اظهارداشت: طبیعی است اگر اقدامی  غیرقانون انجام دادند باید با آنها برخورد کرد و امیدواریم دولت، دستگاه قضاء و مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

وزرات کشور با مجوز حزب اتحاد ملت موافقت کرد اما پس از برگزاری کنگره و انتخاب اعضای شورای مرکزی، دبیرکل و معاونان آن انتقاد فراوانی نسبت به بازگشت فتنه گران به صحنه سیاسی کشور مطرح و حتی منجر به پاسخگویی وزیر کشور در برنامه نگاه «یک» شد.

با توجه به حاشیه های ایجاد شده توسط حزب اتحاد ملت باید منتظر تصمیم کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برای بررسی پرونده مجمع ایثارگران اصلاح طلب ماند. انتشار خبر صدور مجوز به این تشکل باز حاشیه هایی را ایجاد خواهد کرد، حاشیه هایی که همچون حزب اتحاد ملت پس از برگزاری کنگره و انتخاب بدنه شورای مرکزی و دبیرکل آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

نظر شما