شناسهٔ خبر: 109567 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ظریف در کنفرانس خبری مشترک با همتای برزیلی:

هر گونه اقدام کنگره برای لغو برجام باید توسط دولت آمریکا متوقف شود

ظریف// وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای برزیلی خود گفت هر گونه اقدام از جانب کنگره برای لغو برجام باید توسط دولت آمریکا متوقف شود زیرا نقض برجام است.

به گزارش «نماینده» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با مائورو ویرا، همتای برزیلی، با اشاره به سوابق طولانی روابط دو جانبه و چند جانبه گفت: مشترکات فراوانی داریم. در حوزه‌های مختلف اقتصادی بویژه حوزه کشاورزی همکاری‌های درازمدتی بین ایران و برزیل وجود داشته و گرچه در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه همکاری‌ها کاهش یافته اما دو کشور در نظر دارند با تلاش بیشتر همکاری‌ها را گسترش دهند."

ظریف: تجارت و سرمایه‌گذاری محور و موتور محرک دور جدید همکاری‌های ایران و برزیل خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که در ماه‌های آتی هیأت‌های مختلفی بین دو کشور تبادل خواهند شد: "هیأتی از بازرگانان برزیلی به همراه وزیر صنعت و تجارت برزیل به ایران سفر خواهد کرد. همچنین وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران که رئیس کمیسیون رئیس مشترک دو جانبه است بعد از 22 سال با سفر به برزیل سفر خواهد کرد تا کمیسیون مشترک دو جانبه را برگزار کند."

ظریف همچنین از سفر وزیر کار برزیل در ماه‌های آتی به ایران خبر داد.

ظریف افزود: "ایران و برزیل دو کشور از کشورهای در حال توسعه هستند که در حوزه انرژی صلح آمیز هسته‌ای تلاش‌های فراوانی داشته و مشترکات زیادی داریم. برزیل نقش بسیار فعالی را در پرونده هسته‌ای ایران بازی کرده و همه به خاطر دارند که روسای جمهور برزیل و ترکیه در حوزه جلوگیری از بحران هسته‌ای تلاش‌های بسیار خوبی را مبذول داشتند و هم‌اکنون هم گفتگوهای بسیار خوبی را در مورد برجام و محورهایی که جمهروی اسلامی برای حراست از حقوق همه کشورهای در حال توسعه در برجام دنبال کرده، داشتیم. برجام را ما پیروزی دیپلماسی بر زور و پیروزی حقوق بر ادعاهای بیجا می‌دانیم."

وزیر امور خارجه کشورمان گفتگو درباره مسائل بین‌المللی به مانند تحول در ساختار سازمان ملل متحد و مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم را از دیگر موضوعات بحث با همتای برزیلی خود اعلام کرد.

ظریف: از این درک جدید مشکل [سوریه] توسط همکاران اروپایی‌مان استقبال می‌کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره یادداشت فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، در روزنامه نیویورک‌تایمز، مبنی بر ضرورت مشارکت ایران در دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه گفت: "جمهوری اسلامی ایران همواره برای حضور در یک فعالیت‌ جدی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و افراط در منطقه آمادگی داشته است. اصرار ما بر این بوده که جامعه بین‌المللی باید در این زمینه به صورت جدی حضور داشته باشد."

وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش درباره بحران سوریه گفت: "متأسفانه سیاست‌های استاندارد دو گانه که در این زمینه اعمال شده مانع از این شده که جامعه بین‌المللی بتواند نقش قابل توجهی در این زمینه ایفاء‌ بکند. برخی سیاست‌ها بیشتر به گسترش افراطی و تروریسم در منطقه ما دامن زده و برخی سیاست‌ها بر اساس محاسبات غلط مبتنی بر روابط دو جانبه با برخی در این کشورهای عمده باعث ایجاد وقفه و مانع در تلاش بین‌المللی در مبارزه علیه تروریسم شده است."

وی افزود: "معتقدیم اروپا با مواجه شدن با بحران پناهندگان عموما از مناطقی که توسط داعش مورد تهدید قرار می‌گیرند، چه در شمال آفریقا و چه در خاورمیانه، مشکل این منطقه را به خوبی لمس می‌کند که چه بحران عظیم انسانی در این منطقه به خاطر سیاست‌هایی که نفعی برای مردم منطقه نداشته، رخ داده است. از این درک جدید مشکل توسط همکاران اروپایی‌مان استقبال کرده و آمادگی داریم که در هر تلاش جدی بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه، لیبی و یمن و سایر بحران‌هایی که به دلیل افراط‌گرایی و تروریسم منطقه ما را تهدید می‌کند مشارکت فعال و جدی داشته باشیم."

وزیر امور خارجه با اشاره با تأکید بر آمادگی ایران برای تشکیل جبهه‌ای واحد برای مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم گفت: "به همسایگانمان در منطقه پیشنهاد کردیم که باب گفتگو و تفاهم را باز کنند. اینکه در برابر خطراتی که برای همه ما خطر است جبهه مشترکی تشکیل دهیم. من اعتقاد دارم که افراطی‌گری و گروه‌های تکفیری و فرقه‌گرا برای تمام کشورها یک خطر جدی است و بهتر این است که این کشورها بجای اندیشه درباره برخی محاسبات کوتاه‌مدت سیاسی، به آینده خود و مردمشان فکر کرده و بر اساس آن یک همکاری جدی در این منطقه شکل بدهند."

ویرا: با هدف ارتقاء و تعمیق روابط دو جانبه به تهران آمده‌ایم

مائورو ویرا، وزیر خارجه برزیل نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به گفتگوهای صبح امروز (یکشنبه) درباره مسائل بین‌المللی، دو جانبه و چند جانبه گفت: "برزیل و ایران روابط‌شان را از بیش از یک قرن گذشته ایجاد کرده‌اند و شرکای خیلی خوبی بوده‌اند."

وی بیان اینکه با هدف ارتقا و تعمیق روابط دو جانبه به تهران آمده است، گفت: "در گذشته روابطی عالی داشتیم و می‌خواهیم که این رابطه را ادامه دهیم. در زمینه‌های دو و چند جانبه و موضوعات بین المللی گفتگوهای بسیار خوبی داشتیم."

وی افزود که وزیر توسعه صنعت و تجارت برزیل در مهر ماه به همراه یک هیأت بازرگانی از تهران دیدار خواهند کرد. "همچنین وزیر کار برزیل از ایران بازدید خواهد کرد."

وزیر خارجه برزیل گفت: "از آقای وزیر [ظریف] دعوت کردیم که از برزیل بازدید داشته باشند. دیدار وزیر اقتصاد ایران از برزیل را نیز بررسی کردیم."

"معتقدیم که رفت‌آمدهای سیاسی و دیپلماتیک در این حوزه اهمیت خاصی دارند. هر دو کشور اهمیت زیادی را برای روابط دو جانبه قایل هستند."

ویرا ضمن تبریک تفاهم هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 گفت: "این یک پیروزی برای دیپلماسی بوده و نقطع عطف تاریخی محسوب می‌شود. در سال 2010 ایران، ترکیه و برزیل تعهد خود را به دیپلماسی نشان دادند و در تهران بیانیه تهران را امضاء‌کردیم. البته متأسفیم که در آن زمان بیانیه تهران این فرصت را از دست داد که به نتیجه برسید. برزیل همچنین از قطعنامه ٢٢٣١شورای امنیت سازمان ملل استقبال می‌کند و معتقدیم باعث ارتقا روابط ایران و کشورهای دیگر خواهد شد."

ویرا: آماده مشارکت در تمامی تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه هستیم

وزیر خارجه برزیل در ادامه گفت: "برزیل همیشه از تمام تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم حمایت کرده است. ما بخشی از توافقنامه بین‌المللی برای مبارزه با پدیده تروریسم هستیم و به تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه پیوسته‌ایم."

ویرا در تشریح دیدگاه دولت برزیل درباره بحران سوریه گفت: "در خصوص سوریه معتقد نیستیم که اقدام نظامی باعث پایان بحران خواهد شد. معتقد به دیپلماسی و مذاکره هستیم و همیشه آماده مشارکت در تمامی تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه هستیم. مبارزه با تروریسم بخشی از سیاست برزیل است و البته از تمام تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه استقبال می‌کنیم."

وی در ادامه سخنانش بار دیگر تأکید کرد که برزیل برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و جنگ‌های تلاش کرده، گفت: "ما خواستار مذاکرات برای مقابله با مشکل سوریه هستیم. در خصوص مناطق دیگر نیز خواستار یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک از طریق سازمان‌های چند جانبه هستیم."

وزیر خارجه برزیل گفت: "چهار میلیون برزیلی داریم که والدین و اجداد آنها مثلا در 100 سال گذشته به برزیل آمده و در جامعه برزیل جذب شده‌اند. [این سوری‌تبارها] کمک بسیاری به جامعه و اقتصاد برزیل کرده‌اند. بنابراین از این لحاظ هم نگران اوضاع سوریه هستیم. حمایت از مردم سوریه را ادامه خواهیم داد."

در ادامه ظریف درباره کنگره و برجام تاکید کرد: از ابتدا گفتیم که دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم. هر گونه اقدام از جانب کنگره برای لغو برجام باید توسط دولت آمریکا متوقف شود زیرا نقض برجام است.

وی افزود: گروهی در منطقه ما بالاخص اسرائیل و جنگ طلب های آمریکا با هر توافقی مخالف هستند. این دولت و دولت های بعدی آمریکا موظف به اجرای برجام هستند.

نظر شما