شناسهٔ خبر: 108889 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

توجیه جالب مشاور هاشمی نسبت به کشف سکه های «آقازاده» در اوین

مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتشار یادداشتی مدعی شد کشف سکه‌های طلا و موبایل از مهدی هاشمی در داخل زندان، امر طبیعی و درجهت اهداف خیرخواهانه بوده است.

به گزارش «نماینده»، غلامعلی رجائی مشاور هاشمی رفسنجانی با انتشار یادداشتی در واکنش به کشف ۳۰ قطعه سکه طلا و موبایل از مهدی هاشمی در داخل زندان اوین با اشاره به مکالمه خود با خواهر مهدی هاشمی چند روزی پس از ورود وی به زندان اوین ادعاهایی را در رابطه با حواشی زندان رفتن مهدی هاشمی مطرح کرده است.

وی در بخشی از ادعای خود، بدون هیچگونه اطلاعی از آیین‌نامه‌های اجرایی بازداشتگاه‌ها در مورد آوردن وسایل غیر مجاز به زندان مدعی شده است: "یک زندانی با داشتن یک موبایل چه خطری می تواند داشته باشد؟

ادعاهای مشاور آیت‌الله هاشمی در حالی مطرح می‌شود که مطابق قوانین موجود در سازمان زندان‌ها نگهداری موبایل و آوردن وسایل غیر مجاز در زندان کاملا غیر قانونی است.

وی در ادامه مدعی شده است: کشف سکه و موبایل از مهدی در داخل زندان، امر طبیعی و درجهت اهداف خیرخواهانه بوده است.

در همین رابطه «محمدجعفر نعناکار» با اشاره به ورود وسایل غیرمجاز به زندان از سوی زندانیان اظهار کرد: مطابق ماده ۵۶ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی با اصلاحات و الحاقات سال ۱۳۸۹ همراه داشتن تلفن همراه در زندان خلاف قانون است.

نعناکار گفت: مطابق آیین نامه اجرایی بازداشتگاه‌های موقت مصوب سال ۱۳۸۵ متهمان امکان استفاده محدود از وسایل  ارتباطی و رایانه را دارند اما این قانون در سال ۱۳۸۹ اصلاح شده و از طرفی مشمول زندانیانی که محکوم به حبس هستند نمی‎شود.

این استاد حقوق در پایان خاطرنشان کرد: ممنوعیت استفاده از تلفن همراه از اصول مسلم کیفری است و در تمام جهان این قاعده رعایت می‌شود.

نگهداری طلا و سکه در زندان از سوی زندانیان خلاف قانون است

«سید علی شاه صاحبی» حقوقدان و استاد دانشگاه با اشاره ورود وسایل غیرمجاز به زندان از سوی زندانیان اظهارکرد: طبق ماده ۵۶ آیین نامه زندان‌ها، زندانیان مجاز هستند فقط از لوازم و اشیاء شخصی از جمله کتاب، نشریات مجاز، عینک طبی، لوازم بهداشتی و غیره استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از تلفن همراه مشمول این ماده نیست، افزود: بنابراین در صورتی که متهم از وسایلی غیر از آنچه در ماده ۵۶ آیین نامه زندانها آمده استفاده کند طبق نظر شورای انضباطی با آنها برخورد می شود. این وکیل دادگستری ادامه داد: استفاده از وسایل و لوازم دیگری غیر از آنچه در ماده ۵۶ آیین نامه زندانها آمده به پیشنهاد رئیس زندان و تصویب مدیر کل استان خواهد بود.

شاه صاحبی افزود: طبق ماده ۸۳ قانون آیین نامه زندان‌ها، زندانیان مجاز به نگهداری و همراه داشتن پول در زندان نیستند و جهت رفع نیازمندی ها و احتیاجاتشان مسئولین زندان مکلفند با استفاده از روشهای قابل اجرا تمهیداتی را فراهم کنند تا زندانیان بتوانند از محل موجودی خود نسبت به خرید از فروشگاه ها و تهیه سایر مایحتاج خود اقدام کنند. این حقوقدان تصریح کرد: در صورت کشف وجوه نقدی و اوراق بهادار چنانچه زندانی، از وجه نقد استفاده‌های نامشروع، از قبیل دادن رشوه کند، وجوه مذکور توقیف و مراتب طی گزارشی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

 

نظر شما