شناسهٔ خبر: 108640 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

زنجیره‌ای‌ها دست به کار شدند؛

تلاش اصلاحات برای تخریب کمیسیون برجام

کمیسیون برجام اصلاح‌‌طلبات تلاش دارند کمیسیون ویژه برجام و مجلس را از روند بررسی قانونی برجام با تنزل جایگاه آن حذف کنند و به همین خاطر رفتار ضابطه‌مند زاکانی را به طور عکس تخریب برجام تعبیر کردند.

به گزارش «نماینده» ، ورود مجلس به موضوع بررسی برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک همواره با انتقادات و اعتراضات جناح اصلاح‌طلب همراه بوده است. اصلاح‌طلبان که عموما موافق برجام هستند، با القابی همچون دلواپسان همواره سعی کردند که منتقدین و کارشناسان توافق هسته‌ای که خواهان بررسی مصلحانه برجام هستند را در ذهن افکار عمومی از حیز انتفاع ساقط کنند و بررسی برجام در مجلس را بی‌فایده و بعضا آسیب‌زا جلوه دهند.

از این روست که سعی می‌کنند یک دوقطبی سیاسی در این وادی بوجود آورند و اینگونه تعبیر کنند که بررسی برجام توسط مجلس نه با ابزار فنی و کارشناسی بلکه با ابزار سیاسی انجام می‌پذیرد. نگاه یکطرفه اصلاح‌طلبان به این ماجرا نیز در چند زمینه قابل تامل است که به اختصار به برخی از این موارد می‌پردازیم.

حضور جلیلی در کمیسیون برجام

سعید جلیلی به عنوان مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان برای بررسی موضوع به کمیسیون ویژه مجلس دعوت شد تا از تجربیات و همچنین نقطه نظرات خود در مورد مذاکرات هسته‌ای و برجام بگوید. اصلاح‌طلبان که این موضوع را برنتابیدند مکررا با نقدهای منفی به سراغ حضور جلیلی در مجلس رفتند و به همین بهانه کمسیون مربوطه را به باد انتقاد گرفتند.

در همین زمینه محمدرضا تابش که خود را بیش از پیش منتقد بررسی برجام در مجلس معرفی کرده است و این موضوع را بی‌فایده قلمداد می‌کند در واکنش به حضور جلیلی در کمیسیون مربوطه گفت: «چه دلیلی دارد در نخستین جلسات این کمیسیون از سعید جلیلی دعوت شود و از او بخواهند که راجع به برجام نظر بدهد؟ چراکه پیش از ورود جلیلی از همان ابتدا نظر او و طیف نزدیک به او معلوم بود. به نظر می‌رسد چنین اقدامی گارد گرفتن مقابل دولت و دقیقاً خلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره برجام و حفظ وحدت است.»[۱]

وی در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز بیان کرد:‌ «من واقعا نسبت به اینکه این کمیسیون بتواند کاری انجام دهد، امیدوار نیستم. ان‌شاءالله که آقایان نخواهند به‌عنوان اعضای این کمیسیون، مکنونات قلبی و جناحی خودشان را در جامعه بیان کنند و محل بررسی این موضوع شوراي‌عالي امنيت ملي است.»[۲]

امتناع زاکانی از مناظره سیاسی و بلوای رسانه‌‌های زنجیره‌ای‌

ماجرای دیگری که رسانه‌های اصلاح‌طلب آن‌ را دستاویز و بهانه‌ای برای حاشیه سازی سیاسی علیه کمیسیون برجام کردند با حضور رئیس کمیسیون مربوطه در رسانه ملی کلید خورد.

علیرضا زاکانی که چند روز پیش برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی راهی صداو سیما شده بود، مطلع می‌شود که برنامه تلویزیونی مهمان دیگری دارد و قرار است حمید بعید‌ی‌نژاد نیز در این برنامه به عنوان مدافع برجام شرکت کند و نسبت به این امر مخالفت می‌کند. زاکانی درباره علت مخالفت خود نیز اینچنین توضیح می‌دهد: «علت مخالفت من با حضور آقای بعید‌ی‌نژاد در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو، مصوبه کمیسیون ویژه بوده است که اعضا وارد مناظره‌ها نشوند و له یا علیه برجام، اظهارنظری نکنیم.»[۳]

وی افزود: درواقع مصوبه ما این بوده که اظهارنظر به معنای نقد یا نفی برجام یا حمایت از آن که معمولا در مناظره‌ها اتفاق می‌افتد، نداشته باشیم و این مساله مصوبه کمیسیون ویژه برجام بوده که در سند اطلاع‌رسانی کمیسیون نیز آمدهاست.

جالب اینجاست که ممانعت از سیاسی کاری و دوقطبی‌سازی هسته‌ای در بررسی برجام توسط زاکانی به طور واژگون از سوی رسانه‌های اصلا‌ح‌طلب تعبیر شده و رسانه‌های مربوطه انگ سیاسی‌کاری برای بیرون راندن مدافعان برجام از یک برنامه تلویزیونی به رفتار زاکانی زده‌اند.

 

برچسب سیاسی کاری بر فعالیت کمیسیون ویژه برجام

رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان داده‌اند که با تشکیل کمیسیون برجام مخالف بوده‌اند و از این رو برای اینکه کارکرد منفی به این کمیسیون بدهند، از سناریوهای مختلف بهره برده‌اند. مانند حضور جلیلی در این کمیسیون و حاشیه سازی برای برنامه تلویزیونی زاکانی، رئیس کمیسیون برجام. اما واقعیت این است که کمیسیون مربوطه از افراد دیگری همچون محمد جواد ظریف و عباس عراقچی برای بررسی برجام دعوت به عمل آورده است و سعی کرده از زوایای مختلف موضوع مربوطه را مورد بررسی قرار دهد.

جالب اینجاست که اعضای اصلاح‌طلب کمیسیون برجام نیز همین انتقاد را نسبت به کمیسیون دارند و بررسی برجام در آنرا بیشتر سیاسی جلوه می‌دهند و در قدم نهایی آنرا مضر می‌خوانند.

در این باب مسعود پزشکیان یکی از دو عضو اصلاح‌طلب کمیسیون برجام بیان داشته است: «درباره نحوه بررسی باید ببینیم که از چه کارشناسانی و براساس کدام هدف نظرخواهی می‌شود. چون ما می‌خواهیم درنهایت مشخص شود که طی چه فرایندی قرار است چه بدهیم و در قبال آن، چه به دست بیاوریم.»[۴]

محمدرضا تابش یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز که از ابتدا معتقد به لزوم تصمیم‌گیری درباره برجام در شورای‌عالی امنیت ملی بود و بعد از آن هم به نحوه انتخاب اعضای کمیسیون ویژه نقد داشت، گفته است: «در تشکیل کمیسیون ویژه برجام انتظار‌ها این بود که شخصیت‌های پخته و خبره که در مورد مسائل ملی دیدگاه فراجناحی و کلان‌نگر داشته باشند؛ فارغ از اینکه متعلق به چه جناح و جریان سیاسی‌ای هستند، شاکله این کمیسیون را تشکیل دهند. اما متأسفانه در انتخاب اعضای کمیسیون ویژه برجام دو فراکسیون اصولگرا تصمیم گرفتند. از فراکسیون اصولگرایان هم آنهایی که تندرو هستند و با دولت زاویه دارند، انتخاب شدند.»[۵]

درحالی چنین مواضعی از سوی اصلاح‌طلبان اتخاذ می‌شود که بر اساس قانون و روندی که در قانون مصرح شده است، مجلس نیز بایستی نقطه نظرات خود را در زمینه بررسی برجام ارائه دهد و طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و می‌تواند در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی ورود و قانون وضع کند.

 

 

[۱] http://www.ilna.ir/%D۸%A۸%D۸%AE%D۸%B۴-%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%A۷%D۸%B۳%DB%۸C-۳/۳۰۲۶۳۳

[۲] روزنامه شرق

[۳] http://www.mehrnews.com/news/۲۹۰۳۶۳۲

[۴] http://www.sharghdaily.ir/News/۷۲۶۵۷

[۵] http://www.sharghdaily.ir/News/۷۲۶۵۷

نظر شما