شناسهٔ خبر: 107624 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شکوری راد در نشست خبری:

واژه فتنه برای«اتحاد ملت» تعریف روشنی ندارد/واکنش به اظهارات صادق خرازی

شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: حزب متبوعش در سال ۸۸ وجود نداشته که حالا بخواهد در مورد آن مسائل مواضع اتخاذ کند و واژه‌ای که شما (فتنه) به کار می‌برید برای ما دریافت و تعریف نشده است.

به گزارش «نماینده» علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چقدر قرار است مشی و روش حزب متبوع شما مطابق مشی و روش حزب مشارکت باشد و آیا دلیل تاسیس حزب اتحاد، توقف فعالیت حزب مشارکت بوده است یا خیر؟ اظهار کرد: دلیل تاسیس حزب اتحاد، توقف حزب مشارکت نبوده است؛ چراکه حزب مشارکت هنوز انحلال خود را نپذیرفته و فعالیت‌هایش به دلیل برخی محدودیت‌ها، کاهش پیدا کرده است.

استفاده از ظرفیت های مشارکت در اتحادملت

وی افزود: از منظر حزب اتحاد ملت، این حزب اسم مستعار هیچ حزب دیگری نیست و قرار هم نیست ادامه حزب دیگری باشد، بلکه یک حزب جدید است اما طبیعتاً از ظرفیت‌های حزب مشارکت که امروز در جامعه متوقف شده است، استفاده می‌کند.

شکوری‌راد گفت: همانطور که حزب ندای ایرانیان توانسته است برخی اعضای شاخه جوانان حزب مشارکت را جذب کند، حزب اتحاد ملت ایران هم توانسته تعدادی از اعضای مشارکت را به عضویت خود درآورد، زیرا نیروهایی که در حزب مشارکت فعالیت داشتند، از تجربه خوبی در کار حزبی برخوردارند.

رویکرد اتحادملت از مشارکت متفاوت است

وی تاکید کرد: حزب اتحاد ملت ایران بر اساس رویکردهای جدیدی طراحی شده و تجربه آن از تجربه حزب مشارکت متفاوت خواهد بود، چرا که فضای فعالیت‌های این دو حزب نسبت به یکدیگر متفاوت است.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تصریح کرد: در آینده شما شاهد تفاوت‌های رویکردی حزب اتحاد ملت ایران با حزب مشارکت خواهید بود.

نمی توانیم به تکرار مجلس ششم دل‌خوش باشیم

شکوری‌راد در ادامه با اشاره به موضوع انتخابات پیش‌روی مجلس، گفت: ما نمی‌خواهیم از دل انتخابات دهم، یک مجلس ششم را بیرون بیاوریم، چرا که به یک امر دست نیافتنی، نمی توانیم دل خوش نمی‌کنیم و معتقدیم مجلس آینده باید پشتیبان دولت باشد. حال امکان دارد ترکیب مجلس، اصلاح‌طلب یا اصولگرای معتدل باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که نظر شما به عنوان دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در خصوص فتنه ۸۸ و سلامت انتخابات ریاست جمهوری دهم چیست؟ گفت: ما بنا نداریم در مورد مسائل گذشته چه تلخ باشد و چه شیرین صحبت کنیم. در سال ۸۸ حزب اتحاد ملت حضور نداشته است که امروز بخواهد در مورد آن موضع‌گیری کند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران افزود: ما دریافت روشنی در مورد حوادث ۸۸ نداریم و در متون حقوقی ما هم «فتنه» تعریف نشده است. هر چه قانونی باشد، ما از آن تمکین می‌کنیم. همچنین ما خود را پاسدار اصل نظام و ارکان نظام می‌دانیم و مدعی هستیم که ارکان نظام باید طوری عمل کنند که اعتماد مردم خدشه‌دار و از وزن نظام کاسته نشود.

حضور حداکثری در انتخابات

شکوری‌راد تاکید کرد: امروز دیگر هیچ کسی در گروه‌های سیاسی در این خصوص صحبت نمی‌کند که آیا باید در انتخابات پیش‌رو شرکت کنیم یا نکنیم؟ بلکه همه معتقدند باید در انتخابات پیش‌رو حضوری حداکثری داشت. در سال ۹۲ نیز ارکان نظام و همچنین وزارت کشور به این نتیجه رسید که به گونه‌ای عمل کند که اعتماد مردم خدشه نبیند؛ البته اقدامات آنها کامل نبود اما به گونه‌ای بود که مردم روی خوش نشان دادند.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم مسائل تلخ گذشته را به یاد بیاوریم، زیرا در رویکردهای خود به آینده توجه داریم و می‌خواهیم از مسائل گذشته عبور کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه ما قصد داریم از تجربیات گذشته خود استفاده کنیم، تاکید کرد: حزب اتحاد ملت بر اساس تجربه‌های اندوخته شده قبلی، پایه‌گذاری شده است و ما بر این اساس قصد داریم بر روی اصول خود محکم باشیم و اجازه ندهیم حاشیه‌ها بر متن غلبه پیدا کند.

خود را پاسدار نظام می دانیم

شکوری‌راد تصریح کرد: ما برای تحقق اهداف خود باید با ارکان نظام تعامل کنیم، البته ممکن است در برخی دیدگاه‌ها با ارکان نظام اختلاف‌ نظر داشته باشیم، اما هیچ چالشی نخواهیم داشت و خود را پاسدار نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم. رویکرد ما، رویکردی تعاملی و سازنده با همه ارکان نظام است.

وی افزود: هر اصلاح‌طلبی با هر مقدار عیار، متحد طبیعی ما تلقی می‌شود. ما رقیب هیچ جریان اصلاح‌طلبی نیستیم و احزاب دیگر اصلاح‌طلب را همکار خود می‌دانیم و تلاش خواهیم کرد که در جامعه متکثر، مخالفین را برای خود فرصت بدانیم، زیرا آنها این امکان را به ما می‌دهند که بتوانیم پایه‌های خود را تقویت کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران گفت: حزب اتحاد ملت ظرفیت جدیدی برای نیروهای سیاسی زبده‌ای است که در جامعه حضور داشتند، اما دارای یک سازماندهی قوی نبودند. امروز نیز حزب اتحاد با تقاضاهای ‌بی‌شمار برای پیوستن به آن مواجه هستند.

شکوری‌راد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای انتخابات پیش‌رو دارید؟ گفت: بحث انتخابات هنوز در حزب مورد گفتگو قرار نگرفته است، اما در هر صورت ما در چارچوب کلی اصلاح‌طلبان قرار داریم و هیچ حزب سیاسی اصلاح‌طلبی را پس نمی‌زنیم.

در ترکیب شورای مرکزی کسی را سراغ ندارم که رد صلاحیت شود

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب صلاحیت برخی اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد را تائید نکند، چه اقدامی را انجام خواهید داد؟ گفت: ما به هر حال به قانون تمکین می‌کنیم و در مقابل آن ایستادگی نخواهیم کرد. البته باید عرض کنم که در اعضای شورای مرکزی کسی را سراغ نداریم که بخواهد رد صلاحیت شود، اما در عین حال قصد داریم مسئولان وزارت کشور را توجیه کنیم و اگر در نهایت آنها قانع نشوند، به قانون تمکین می‌کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به موضع حزب نسبت به عملکرد شورای نگهبان، گفت: اصل مطلب را در خصوص وظایف شورای نگهبان، رئیس‌جمهور گفت.

وی در مورد وظایف شورای نگهبان مدعی شد: ما امروز با معضلی به نام نظارت استصوابی روبرو هستیم که با روح قانون اساسی در تعارض است. نباید با توجه به یک متن قانونی، اختیار را از مردم سلب کنیم. قانون اساسی ۱۷۷ اصل دارد که هیچ کدام فرع نیستند و نباید از اصول آن عدول شود.

شکوری‌راد افزود: شورای نگهبان نباید قانون اساسی را به گونه‌ای تفسیر کند تا حق مردم سلب شود؛ این‌طور نیست که قانون اساسی حق حاکمان و حد مردم باشد، بلکه قانون اساسی، حق مردم و حد کارگزاران نظام است.

وی با بیان این ادعا که شأن نظارتی شورای نگهبان، تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات نیست گفت: وزارت کشور و هیات‌های اجرایی باید صلاحیت نامزدها را تائید کنند و اگر بی‌مورد رد صلاحیتی صورت گیرد، شورای نگهبان می‌تواند مداخله کند، اما احراز صلاحیت کار شورای نگهبان نیست.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه در احراز صلاحیت امکان دارد سلایق اعمال شود، مدعی شد: اگر می‌بینید که منزلت شورای نگهبان امروز در بین جامعه کاهش پیدا کرده است، به دلیل دخالت‌هایی است که در امر انتخابات انجام داده و تجدید نظر از این دخالت‌ها باعث بازسازی اعتماد مردم می‌شود.

شکوری‌راد با بیان اینکه ما می‌خواهیم با شورای نگهبان گفتگو کنیم و به آن نزدیک شویم، گفت: قصد داریم این شورا را از پیش‌داوری‌ها باز داریم و سوءتفاهم‌ها را برای آن برطرف و حسن نیت خود را ثابت کنیم. البته این مساله کار سختی است و در واقع باید گفت تعامل با شورای نگهبان از سخت‌ترین کارهای ما محسوب می‌شود، ولی به هر حال ما سعی می‌کنیم با ارکان قدرت، تعامل داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو، ثبت‌نام گسترده در انتخابات خواهد بود، گفت: با این کار می‌خواهیم از موانع رد صلاحیت‌ها عبور کنیم تا بتوانیم نامزدهایی را در صحنه داشته باشیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه تبلیغات منفی رقبای سیاسی حزب اتحاد ملت از نظر ما غیرطبیعی نیست، گفت: آنها احساس می‌کنند نیروی سیاسی توانمندی پا به عرصه جامعه گذاشته است و می‌خواهند با برخی اظهارنظرها به خودشان دلداری بدهند و قصد دارند موانعی را برای ما ایجاد کنند.

شکوری‌راد افزود: این درست نیست که رقبای سیاسی ما بخواهند رقیب خود را با ایجاد هراس و تهدید از میدان خارج کنند. توصیه ما به کسانی که مخالف دیدگاه ما نیستند، این است که به تقویت پایه‌های استدلالی خود بپردازند. علت اینکه آنها نخواستند پایه‌های تحلیلی خود را تقویت کنند، این است که تاکنون از رانت قدرت برخوردار بوده‌اند.

وی تاکید کرد: رسانه‌هایی که علیه ما کار می‌کنند، دریافت روشنی از حزب اتحاد ندارند و به نظر می‌رسد در پشت صحنه این رسانه‌ها، عده‌ای کار را مدیریت می‌کنند. به نظر من یک سردرگمی در این جریان وجود دارد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تصریح کرد: فشارهای امنیتی و قضایی به حزب اتحاد ملت ایران تاکنون وجود داشته است که خیلی جدی نیست، زیرا بنای ما تعامل با دستگاه‌های امنیتی و قضایی است و از این فشارها نگرانی نداریم.

شکوری‌راد با اشاره به موضوع حوادث سال ۸۸، گفت: ما از کسی در حزب اتحاد ملت نمی‌خواهیم در مورد حوادث سال ۸۸ موضعی داشته باشد. همچنین ما انتظار نداریم کسی مواضع خود را در مورد حوادث ۸۸‌ بیان کند و یا تغییر دهد؛ البته برخی مسائل مانند حصر و حبس همانند استخوانی لای زخم باقی مانده است و باید این زخم التیام پیدا کند و دیگر نباید حوادث ۸۸ را کش بدهیم.

با دولت در اتحاد هستیم

وی با بیان اینکه ما دولت یازدهم را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم و انتظارات یک دولت اصلاح‌طلب را هم نداریم، گفت: ما معتقدیم این دولت با رای اصلاح‌طلبان به صحنه آمده است؛ به همین دلیل با دولت در اتحاد هستیم و در عین حال انتقاد هم می‌کنیم. ما نسبت به دولت، رویکردی انتقادی داریم.

«ندا» را اصلاح طلب می دانیم

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به سئوالی در خصوص حزب ندای ایرانیان و همچنین اظهارات اخیر صادق خرازی، تاکید کرد: حزب اتحاد ملت هیچ حساسیتی در مورد حزب ندا ندارد و این حزب را اصلاح‌طلب می‌داند.

واکنش به اظهارات صادق خرازی

شکوری‌راد همچنین افزود: دلیلی ندارد من در مورد اظهارات خرازی، اظهارنظر کنم. وی یک پیشینه سیاسی دارد و به دولت اصلاحات هم خدمت کرده است و لازم نیست من درباره گفته‌های خرازی نظری بدهم؛ البته اگر این اظهارات گفته نمی‌شد، بهتر بود و اگر پس از صحبت‌های وی، یک فضای جدلی به وجود نمی‌آمد، اتفاقات مناسب‌تری می‌افتاد.

وی با بیان اینکه نقش‌آفرینی حزب اتحاد ملت باعث انسجام اصلاح‌طلبان برای انتخابات خواهد شد، گفت: ما با همه اصلاح‌طلبان ائتلاف می‌کنیم اما بعید می‌دانم در ائتلافی رسمی با اصولگرایان معتدل و طیف لاریجانی قرار بگیریم.

 

نظر شما