شناسهٔ خبر: 105938 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

منتظریم دولت لایحه برجام را به مجلس ارائه کند/ «رهپویان» در جریان مذاکرات اصولگرایان قرار دارد

زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی: مذاکرات اولیه بین سه گروه ایثارگران، موتلفه و پایداری انجام شده است، ایثارگران نمایندگی مجموعه جمعییتن را داشت که ما نیز در متن مذاکرات این عزیزان قرار گرفتیم و امیدواریم این هسته اولیه تشکیل ائتلاف بزرگ باشد.

به گزارش «نماینده» علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی ارائه فکت شیت را برای "برجام" ضروری نداست و گفت: متن برجام کاملا گویا است و برای آن نیازی به وجود فکت شیت نیست، مجلس طبق اصل ۷۷ و تأیید کننده قانون اساسی در همه جزئیات برجام می‌تواند ورود داشته باشد و با کندوکاوی که در این خصوص اتجام می‌دهد باید در متن دقت داشته باشد و منافع و مضرات برجام را استخراج کند.

وی در ادامه افزود: متن برجام باید با مصالح و منافع کشور و انقلاب تطبیق داده شود، آنچه مسلم است توجه همه ما در مجلس به برجام است و نیازی به فکت شیت نیست، در بیانیه‌های لوزان و ژنو به صرف بیانیه بودن قابلیت تحلیل و برداشت وجود داشت که ما به ازای مذاکرات صورت گرفته شده یک جبنه تفسیر و روشنگری را نسبت به ابعاد آن بیانیه معلوم می‌کرد، اما در مورد توافق وین اینگونه نیست.

زاکانی با اشاره به مذاکرات آذرماه ۹۳ تصریح کرد: آن زمان ما با متنی مواجه بودیم که در آن کلیات به همراه راه‌هایی از باب نظری و کارکردی وجود داشت، تا ابعاد عملی آن کلیات را با این جزئیات به عنوان یک تعهد، فی ما بین ایران و ۶ کشور طرف مذاکره انجام برساند.

دبیرکل جمعیت رهپیوان با تأکید بر اینکه وجود فکت شیت به نوعی ما را از خود موضوع و واقعیت برجام دور می‌کند تصریح کرد: مجلس قصد دارد ورود تخصصی به برجام داشته باشد و منتظر است تا دولت لایحه خود را ارئه کند، کمیسیون ویژه با انتخاب اعضای آن تشکیل خواهد شد، ما از هیأت رئیسه درخواست کردیم که تعطیلات تابستانی نمایندگان را لغو کند تا کاری جدی در مجلس صورت گیرد.

وی افزود: آنچه مسلم است کار کمیسیون ویژه تعطیلی بردار نیست و کار اصلی بر عهده این این کمیسیون است، اعضای آن از منتخب نمایندگان انتخاب می‌شود وظیفه بررسی برجام را دارد و نتایج برجام را که از طریق لایحه دولت به مجلس آمده است و توسط این کمیسیون بررسی شده را به صحن علنی ارائه دهد.

نماینده مردم تهران ورود به قطع نامه شورای امنیت را خارج از حق قانونی مجلس دانست و گفت: برای این قطعنامه ما می‌توانیم بیانیه سیاسی و توضیحات روشنگرانه بدهیم، قانونأ ما حق ورود به این قطع نامه را نداریم اما در مورد برجام اینگونه نیست و این ورود یک وظیف جدی و اساسی است.

زاکانی در مورد وجود برخی اسناد محرمانه بین ایران و آژانس و حتی ایران و آمریکا اظهار داشت: بین ما و آژانس قطعأ مسائلی وجود دارد که اسناد آن نیز موجود است اما مجلس از آن اطلاعی ندارد، در کنار آن از سوی آمریکا نکته ای هم اذعان شده است که فحوای برجام برای آینده کار فن آوری هسته ای است، که از آن هم مطلع نیستیم.

وی افزود: در داخل برجام فقط ارجاعی به آینده بعد از دوره ۱۰ ساله مد نظر است که از آن اطلاع خاصی به مجلس داده نشده است و در حد برداشت از متن است.

وی با تأکید بر اینکه همه واقعیت‌های رخ داده و مذاکرات صورت گرفته باید به مجلس منعکس شود اظهار داشت: داوری مجلس باید مبتنی بر حقایقی باشد که درعرصه مذاکرات رخ داده است، و آنچه که به عنوان تفاهمات نوشته شده یا نانوشته است منتقل شود تا بتوانیم تصمیم گیری کنیم.

زاکانی با اشاره به برنامه آمریکا بعد از انجام توافق ادامه داد: قطعا آنها از این فرصت برای انجام حرکتی بلند مدت و میان مدت استفاده می‌کنند چرا که توافق از نظر آمریکا یک گام است، با مراجعه به صحبت های اوباما شاهدیم که رئیس جمهور آمریکا مدعی انجام این توافق با دشمن خود شده است و بر این اعتقاد است که با این توافق راه را برای گام های بعدی هموار کرده است.

وی همچنین افزود: وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام میکند بعد از توافق ما باید در خصوص منطقه و محصور سازی ایران گام برداریم و در کنار آن اظهار نظر آمریکایی ها در مورد انتخابات آینده ایران دارند حکایت از این دارد که آنها برنامه های زیادی برای آینده ایران بعد از این توافق دارند که با انسجام و بصیرت مردم و ایستادگی مسولان و پیوستگی با توده مردم و حرکت در خط رهبری شکست خواهند خورد.

دبیرکل جمعیت رهپویان در پایان با اشاره به برنامه‌های تشکل متبوعش خاطرنشان کرد: مذاکرات اولیه بین سه گروه ایثارگران، موتلفه و پایداری انجام شده است، ایثارگران نمایندگی مجموعه جمعییتن را داشت که ما نیز در متن مذاکرات این عزیزان قرار گرفتیم و امیدواریم این هسته اولیه تشکیل ائتلاف بزرگ باشد و ما شاهد باشیم همه گروه های اصولگرا حضوری فعال داشته باشند. ما به دنبال ائتلاف حداکثری و ارائه یک لیست واحد هستیم.

نظر شما