شناسهٔ خبر: 102665 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

باهنر:

مجلس درباره موضوع بازرسی‌ها "برجام" را به دقت بررسی خواهد کرد

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس گفت: طرف مقابل به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند از توانمندی‌های نظامی ما اطلاع پیدا کند البته ما در مجلس شورای اسلامی بر روی این موضوعات دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده» محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقاط ضعف و قوت جمع‌بندی مذاکرات وین، اظهار داشت: عمده‌ترین نقطه قوت جمع‌بندی مذاکرات وین به رسمیت شناخته شدن تسلط و مالکیت فناوری هسته‌ای ایران در جهان است و این یکی چالش‌هایی بود که در این چند سال با آن مواجهه بودیم.

وی مجوز تحقیق و توسعه و ادامه فعالیت نیروگاه‌های اتمی را از دیگر نقاط قوت برجام دانست و تصریح کرد: تحریم‌ها به دلیل داشتن فناوری هسته‌ای به وجود آمد. ما توانستیم در این مذاکرات با تثبیت دانش هسته‌ای، تحریم‌های ظالمانه‌ای را که علیه کشورمان تصویب شده بود را کنار بگذاریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به نقاط منفی برجام اشاره کرد و گفت: اگر اراده‌ای در هریک از اعضای ۱+۵ و یا ایران در لغو قرارداد باشد و به زیر توافق بزنند به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند، البته اگر هر کدام از کشورهای عضو قصد زدن بر زیر توافقات را داشته باشند هزینه‌های زیادی برایشان در پی دارد.

باهنر تصریح کرد: استدلال ما این است که هیچ‌کدام از اعضای ۱+۵ قصد زدن به زیر مذاکرات را ندارند، زیرا اگر هر کدام از آنها قصد زدن به زیر توافقات را داشتند آن را امضاء نمی‌کردند، اما ماشه‌ای که در برجام وجود دارد از مکانیزم پیچیده‌ای برخوردار نیست و اگر هر کدام از اعضاء تصمیم به لغو تفاهم بگیرند می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی تأکید کرد: طرف مقابل قصد دارد از فرصت این توافقات سوءاستفاده کند و از توانمندی‌های نظامی و غیرنظامی که به‌ صورت محرمانه است مطلع شود و این موضوع اشتباه است، زیرا ما در برجام مسیری را مشخص کردیم که طرف مقابل به‌ هیچ‌وجه نمی‌تواند از توانمندی‌های نظامی ما اطلاع پیدا کند، البته ما در مجلس شورای اسلامی بر روی این موضوعات دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

نظر شما