شناسهٔ خبر: 102199 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سیاست ائمه جمعه «نقد دلسوزانه و دفاع واقع بینانه» است/بلند کردن پرچم وحدت اصولگرایان برعهده من گذاشته شد

تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اظهار کرد: سیاست ائمه جمعه در حمایت از مسئولین دولتی به خصوص در زمینه مذاکرات هسته ای «نقد دلسوزانه و دفاع واقع بینانه» است.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در نشست خبری سالروز اولین نماز جمعه تهران با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب، اقامه نماز جمعه در سراسر کشور است، اظهار کرد: به لحاظ فقهی نماز جمعه در حاکمیت امام معصوم یا فقیه عادل اقامه می شود، در گذشته به دلیل آنکه نظام اسلامی نبود و طاغوت حاکم بود، شیعه نماز جمعه را اقامه نمی کرد، یعنی اگر حاکمیت مشروع نباشد علما از اقامه نماز جمعه سرباز می زنند.

وی اقامه نماز جمعه را بر عهده حاکم اسلامی دانست و گفت: فقیه و حاکم جامعه اسلامی باید اجازه دهد تا نماز جمعه اقامه شود یعنی نماز جمعه یک نماز حاکمیتی و ولایی است که متولی آن فقیه عادل است.

تقوی ادامه داد: در شرایط فعلی مقام معظم رهبری احکام ائمه جمعه مراکز استانها را صادر می کند اما در شهرستانها شورای سیاست گذاری احکام را صادر می کند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه تریبون نماز جمعه تریبون نظام است، گفت: امام جمعه باید همانند یک وزیر و یا یک استاندار منصوب شود و حکم بگیرد، هر کسی نمی تواند امام جمعه باشد، لازم است حکم یک امام جمعه از سوی ولی فقیه یا منصوبین آن صادر شود.

تقوی با بیان اینکه امروز حدود ۸۳۰ شهر در کشور نماز جمعه دارند، خاطر نشان کرد: البته ائمه جمعه اهل سنت سازمان و تشکیلات دیگری دارند و ما صرفا مسئول ائمه جمعه شیعه هستیم و برادران اهل سنت هم خودشان ائمه جمعه مستقل دارند که تعدادشان بیش از ائمه جمعه ما است چرا که آنها در احکام فقهی خود فاصله را شرط نمی دانند و در هر مسجدی نماز جمعه می خوانند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: در کنار ستاد نماز جمعه، ستاد اقامه نماز حدود ۳۹هزار نیروی ستادی دارد که به ۸۳۰ ائمه جمعه در کشور کمک می کنند و هیچ دستمزدی نیز دریافت نمی کنند، در واقع این افراد بازوان ائمه جمعه هستند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی نهاد نماز جمعه اظهار کرد: اقامه نماز جمعه با جمعیت های زیاد، مکان مناسبی نیاز دارد و ما از این جهت مشکلاتی داریم. از میان ۸۳۰ شهر، دوسوم آنها مکان مناسبی برای اقامه نماز جمعه ندارند و مساجد جامع شهرستانها برای این جمعیت ها ظرفیت مناسبی نیست. ما امروز در بسیاری از شهرها در تابستانها زیر آفتاب و در زمستانها زیر برف اقامه نماز جمعه داریم. این شکل از اقامه نماز در شان نظام اسلامی نیست.

تقوی گفت: این همه پارک و سالن ورزشی احداث کردیم که البته هم خیلی خوب است، اما این به معنای آن نیست که از بخش های دیگر غافل باشیم. امروز متدینین هر شهری نیاز به مکانی برای اقامه نماز جمعه دارند که باید مصلاهایی را در این راستا احداث کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولین معتقدند مصلاها را مردم باید بسازند، گفت: سیاست ما مشارکت مردم در احداث مصلاها است اما در برخی شهرها مردم توانایی این سرمایه را ندارند، زیرا ساختمان مصلا، ساختمان ویژه ای است که باید بتواند چند هزار جمعیت را در خود جای دهد.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید بودجه احداث ساختمان مصلاها را افزایش دهند گفت: طی دو سال گذشته رقم کل احداث مصلا در شهرهای کشور ۲۴میلیارد تومان بود که ساخت این ساختمانها با این رقم هرگز امکان پذیر نیست؛ البته تمام این رقم نیز در سال گذشته اختصاص پیدا نکرد.

تقوی با تاکید بر اینکه طی چند سال گذشته نهضت مصلا سازی را در کشور راه اندازی کردیم، گفت: این اقدام برای جلب توجه خیرین، دولت و مجلس بوده است و تاکنون در بیش از ۲۰۰ شهر مصلا ساختیم که این ساختمانها تنها برای روز جمعه نیست بلکه یک مجتمع فرهنگی در خدمت تمام ارگانها و سازمانها است.

وی با اشاره به برنامه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه جهت پاسداشت سالروز اولین نماز جمعه تهران گفت: ما در سراسر کشور برنامه های مختلفی داریم و یکی از کارهای ما این است که در هر استانی ستادهای فعال را شناسایی و در جلساتی با حضور ائمه جمعه از آنها تقدیر می کنیم که از این طریق در جهت پیشبرد کارها نیز بهره خواهیم برد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به امکانات جانبی برای نمازگزاران جمعه در سراسر کشور تصریح کرد: امروز در بیش از ۱۵۰ شهر در کنار محل اقامه نماز جمعه، مهدهای کودک در نظر گرفتیم و در این زمینه با بهزیستی تفاهم کردیم تا بحث تامین مربی را فراهم کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم قصد داریم یک بازارچه فراهم کنیم که نمازگزاران با قیمت های مناسب اجناس خود را تهیه کنند، البته در تهران در مقطعی این اتفاق افتاد ولی به طور کامل ساماندهی نشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تاکید بر اینکه ما بودجه دولتی نداریم و رهبر معظم انقلاب بودجه ما را تامین می کنند، گفت: البته مقام معظم رهبری بودجه عمرانی را نمی دهند یعنی اگر منزل سازمانی برای امام جمعه بسازیم باید از کمک های دولتی و مردمی استفاده کنیم.

وی افزود: ائمه جمعه حقوق به معنای رایج کلمه نمی گیرند بلکه مقام معظم رهبری یک شهریه همانند آنچه که به حوزه های علمیه می دهند به ائمه جمعه پرداخت می کنند که رقم آن ۲۰۰هزار تومان است و پرداخت حقوق تنها برای کارکنان ستاد مرکزی و استانهای نماز جمعه است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع همگرایی اصولگرایان تاکید کرد: ما بر روی نیروی ارزشی جامعه حساب ویژه ای باز می کنیم، یعنی باید کسانی که پای انقلاب ایستادگی کردند و از هیچ فداکاری دریغ نورزیده اند یک حساب خاصی داشته باشیم، البته به معنای این نیست که دیگران را در نظر نگیریم.

وی ادامه داد: توصیه مقام معظم رهبری هم این است که نیروهای ارزشی نباید سرخورده و منزوی باشند و همه وظیفه داریم که به این نیروها توجه ویژه ای کنیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۲سال است برای اینکه نیروهای ارزشی را در صحنه داشته باشیم یک کار جمعی را جهت همگرایی آغاز کردیم، گفت: این کارها خارج از شورای سیاست گذاری ائمه جمعه صورت می گیرد چراکه من قائم مقام جامعه روحانیت مبارز هستم و باید بگویم که همگرایی اصولگراها در واقع از جامعه روحانیت مبارز آغاز شد.

تقوی تاکید کرد در زمان حیات آیت الله مهدوی کنی مسئله همگرایی اصولگرایان مطرح شد و اصولگراها از آن مرحوم خواستند که پرچم وحدت را بلند کند، ایشان قبول نکرد و در نهایت بر عهده من گذاشته شد.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه کار ما تنها ایجاد انسجام و همگرایی است، گفت: تا به حال در این زمینه توفیقات زیادی داشتیم، احزاب سیاسی را جمع و جلسات زیادی را در این زمینه برگزار کردیم و نیروهای اصولگرا تاکنون خدمت آیت الله یزدی و موحدی کرمانی رسیده اند و گزارشهای خود را ارائه کرده اند.

رئیس شورای همگرایی اصولگرایان با بیان اینکه تاکنون در ۲۹ استان جلسات همگرایی را برگزار کرده ایم، گفت: باید یک کار اجتماعی و سیاسی در کشور صورت گیرد تا اصطکاک ها را کم کنیم و این جزو وظیفه علمایی و روحانیتی ما به عنوان جامعه روحانیت است و آینده خوبی هم در این زمینه پیش بینی می کنیم.

رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه با اشاره به نقش ائمه جمعه در تحقق شعار همدلی و همزبانی خاطر نشان کرد: قرار است در سال جاری یک سمینار سراسری با عنوان همدلی و همزبانی برگزار کنیم.

تقوی در پایان با بیان اینکه حمایت ائمه جمعه از مسئولین دولتی به این معنا نیست که آنها با مشاهده نقص ها و عیوب از ارائه تذکرات خودداری می کنند، اظهار کرد: سیاست ائمه جمعه در حمایت از مسئولین دولتی به خصوص در زمینه مذاکرات هسته ای «نقد دلسوزانه و دفاع واقع بینانه» است.

نظر شما