شناسهٔ خبر: 102078 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی کرد:

یک ماه از تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس گذشت! / برای مطالبات فرهنگیان چه تصمیمی گرفته شد؟

استیضاح فانی به نظر می‌رسد با پایان گرفتن مذاکرات هسته‌ای و سخنان امیدوارکننده اعضای دولت، اگر گشایشی هم قرار باشد صورت بگیرد یکی از محق‌ترین اقشار جامعه برای توجه ویژه فرهنگیان هستند. مسئولین اجرایی کشور و نمایندگان مجلس کماکان نباید اجازه دهند موضوع مهم فرهنگیان از اولویت‌های اصلی کشور خارج شود و با پررنگ شدن مسائلی مانند مذاکرات هسته‌ای، این مهم به فراموشی سپرده شود.

«نماینده»/بیست و ششم خردادماه امسال در جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان برنامه بودجه که برای بررسی و رسیدگی به مطالبات فرهنگیان برگزار شد، مقرر گردید کمیته‌ای مشترک میان مجلس و دولت تشکیل شود و در آن طرفین راه‌های رفع مشکلات این وزارتخانه عریض و طویل را پیدا کرده و بخشی از دغدغه‌ها را برطرف کنند.

این جلسه به درخواست ۱۷۷ نماینده مجلس و با شدت گرفتن تقاضاها و تجمعات معلمان در سراسر کشور و پس از قوت گرفتن احتمال استیضاح علی‌اصغر فانی تشکیل شده بود و طرفین بر بی‌ارتباط بودنش به استیضاح وزیر تأکید داشتند. به گفته دستغیب، عضو هیئت‌رئیسه مجلس «در این جلسه جمعی از نمایندگان به قید قرعه مطالبی را در خصوص محورهای مورد سؤال از وزیر آموزش‌وپرورش مطرح می‌کنند. » حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را نیز بر عهده داشت، پس از علنی شدن جلسه اعلام کرد: «ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزیر آموزش‌وپرورش برای توضیح درباره دغدغه‌های جامعه فرهنگیان و ارائه گزارش دولت در راستای ارتقای رضایتمندی جامعه آموزگاران کشور، همچنین ارائه خدمات آموزشی بهتر به دانش‌آموزان در جلسه‌ای طولانی به‌صورت غیرعلنی حضور داشتند. »

ظاهراً در این جلسه تصمیمات مهمی نیز گرفته می‌شود که یکی از آنها تشکیل کارگروهی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است تا دغدغه‌های مطرح‌شده به‌طور دقیق بررسی‌شده و راهکارهای مناسب حل مشکلات نیز ارائه شود. همچنین مقرر می‌شود در این کارگروه چند نفر از نمایندگان مجلس که طراح جلسه غیرعلنی بودند نیز به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند. اعضای تشکیل‌دهنده این کارگروه پنج نفر از نمایندگان مجلس هستند (حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس اول مجلس و نماینده تهران ـ ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی، عضو کمیسیون آموزش ـ جبار کوچکی نژاد، نائب رئیس کمیسیون آموزش ـ عیسی امامی، عضو کمیسیون برنامه بودجه ـ محسن صرامی‌فروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی) از وزارت آموزش‌وپرورش نیز علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش و برخی معاونین وی (سیدمحمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی ـ مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) حضور می‌یابند. در این کارگروه که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان و تعدادی از کارشناسان این مرکز حضور می‌یابند.

در قانون لایحه بودجه سال ۹۴ اعتباراتی برای آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شده است که به‌جز بودجه معینی که به‌صورت مشخص اختصاص داده شده، مبالغ دیگری نیز در سایر قوانین پیش‌بینی شده است که در صورت وصول به آن افزوده می‌شود. یکی از تصمیمات کارگروه مشترک این است که راه‌های وصول به این درآمدها به‌طور کامل بررسی شود و موانع پیش روی آن نیز برطرف گردد. در این خصوص خسروی سهل‌آبادی نماینده مردم تربت‌حیدریه به «نماینده» خبر داد که قرار است تا دو هفته آینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گزارشی را ارائه کند تا مشخص شود چه میزان از قوانین قبلی مجلس در لایحه بودجه سال ۹۴ و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قابلیت اجرایی شدن را داراست.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش مواردی که برای بودجه آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شده ـ علاوه بر ۲۴ هزار میلیارد تومان که قرار است مستقیماً اختصاص یابد ـ حدود ۵ هزار میلیارد تومان متعدد است. مثلاً وصول مالیات از برخی مراکزی است که تاکنون از دادن مالیات خود امتناع می‌کردند. همچنین مبلغ ناشی از صرفه‌جویی در چند بانک و شرکت دولتی حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که این اعتبار نیز در صورت وصول برای آموزش‌وپرورش هزینه خواهد شد.

مصوبه دیگر کارگروه در خصوص معوقه پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش‌وپرورش است که مقرر شده است هر چه سریع‌تر زمینه پرداخت یک هزار میلیارد تومان مطالبات بازنشستگان آماده شود.

این عضو کارگروه مشترک در مجموع خروجی جلسات برگزار شده این کارگروه را مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است اگر همین روال و همکاری خوب اعضا ادامه پیدا کند می‌شود بخشی از مشکلات آموزش‌وپرورش ـ خصوصاً رقم لازم برای اجرای نظام رتبه‌بندی که حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان در مهرماه برای پرداخت به معلمان لازم است ـ را حل کرد. در نهایت به نظر می‌رسد با توجه به گذشت یک ماه از این جلسه ـ که در سطح بالایی از مسئولین نیز برگزار می‌شود ـ می‌توان نمره قابل قبولی به این کارگروه داد.

یک هفته پس از جلسه غیرعلنی نمایندگان با فانی و نوبخت، جلسه استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش نیز برگزار شد. نهایتاً طی صحبت‌های موافقان استیضاح، انتقادات جدید و جدی‌تری نیز به عملکرد علی‌اصغر فانی مطرح شد. با این وجود چون اغلب نمایندگان اعتقاد داشتند حل مشکلات وزارت آموزش‌وپرورش از عهده هر شخصی که در مقام وزارت قرار بگیرد برنمی‌آید، رأی اعتمادشان را از فانی پس نگرفتند.

نکات دیگری نیز در زمینه این مسئله وجود دارد که باید به آن توجه کرد. همیشه یکی از دلایل عدم حل مشکلات این وزارتخانه، کمبود اعتبارات عنوان شده است. به نظر می‌رسد با پایان گرفتن مذاکرات هسته‌ای و سخنان امیدوارکننده اعضای دولت، اگر گشایشی هم قرار باشد صورت بگیرد یکی از محق‌ترین اقشار جامعه برای توجه ویژه فرهنگیان هستند. مسئولین اجرایی کشور و نمایندگان مجلس کماکان نباید اجازه دهند موضوع مهم فرهنگیان از اولویت‌های اصلی کشور خارج شود و با پررنگ شدن مسائلی مانند مذاکرات هسته‌ای، این مهم به فراموشی سپرده شود.

نظرات مخاطبان 0 10

  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۱:۴۰ 0 9

    سلام ای کاش برای فرهنگیان هم مثل بانکی ها وام مسکن قرارمی دادند...
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۱:۵۱دبیردرس تاریخ 0 11

    حرف مسولین دولتی و نمایندگان مجلس در حل معضل مشکلات فرهنگیان چیزی شبیه به جوک است که باعث خنده فرهنگیان می گردد.
    بطور کلی مارا به خیر شما امیدی نیست.
    به امید خدا جواب این همه خوبی  شما را!!!!! درانتخابات مجلس وریاست جمهوری خواهیم داد.
    «وای بر اسیر کز یاد رفته باشد 
    دردام مانده باشد صیاد رفته باشد»
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۱:۵۳ناصر 0 23

    با سلام طرح دو فوریتی درباره افزایش حقوق 500 هزارتومنی که با امضای 144 نماینده مجلس رسید به کجا انجامید؟ 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۲محمد فرهنگی بازنشسته 93 اهواز 0 22

    اولا نزدیک به یکسال گذشت هنوز پداش پایان خمت بازنشستگان 93 را نداده اند بغیر از مطالبات دیگر وما این را از چشم مجلس ونمایندگانمان نینم که اکر تا 10 مرداد پاداش ما را ندهند 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۸بازنشسته۹۳ 0 7

    تو رو خدا این پاداش ها زودتر پرداخت کنید واقعا بهش نیاز داریم نزدیک ۱۰ ماهه که منتظریم حق ما رو دارن می خورن
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۳:۴۶دهلرانی 0 4

    اقای وزیر کارگروه کیلویی چند وقتی ی نماینده همه کاره ادارات اموزش وپرورش ادارات و دخالت در انتصاب مدیر اموزگاری می کند دیگ انگیزه ای نمی ماند 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۴:۴۶بازنسته فرهنگی 0 3

    فکری به حال افزایش حقوق بازنشستگان فرهنگی بالاخص سال هشتاد و هفت و قبل از ان که حدوداٌ شصت درصد شاغلین  فرهنگی همتراز خود حقوق می گیرند نیز باشید .
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۲۳:۲۱معلم وام گیرنده با منت 0 6

    وام 21درصدی اونم باید 20 درصد پول در بانک مسدود بشه و نتونی برداشت کنی اونوقت میگن ما کم می ذاریم
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۴:۴۳معلم بی پناه 0 3

    نزدیک  به   ده  ماه  از بازنشستگی  من میگذرد  وی  هنوز  پاداش   پایان  خدمت  من  پرداخت   نشده   است.  به   خدا   نمی  بخشم   انان  که  مسامحه  میکنند.نمایندگان  بی   تفاوت  مجلس  انان  که  با  فانی   معامله   کردند.  یا   فاطمه   زهرا   مددی
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۲۱:۵۱معلم ذلیل مملکت 0 2

    به نظر می رسد مقرر شده مقداری از در آمد دولت به فرهنگیان سایر کشورها بدهند، اگر چیزی باقی ماند به ما اختصاص یابد !!!!!!
                                

نظر شما