شناسهٔ خبر: 166947 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نقد نمایندگان و مجلس با اجرای شفافیت آرا عالمانه خواهد شد

قاضی زاده نایب رئیس مجلس با بیان اینکه شفافیت ضرورت ابتدایی نظام‌های مردم‌سالار است و اگر می‌خواهیم نظامی مردم‌سالار باقی بماند مردم باید آگاهی داشته باشند گفت: نقد نمایندگان و مجلس با اجرای شفافیت آرا عالمانه خواهد شد.

به گزارش «نماینده»،سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره تأثیر شفافیت آرا در مجلس بر عملکرد نمایندگان اظهار داشت: شفافیت ضرورت ابتدایی نظام‌های مردم‌سالار است و اگر می‌خواهیم نظامی مردم‌سالار باقی بماند مردم باید آگاهی داشته باشند و مقدمه داشتن آگاهی هم شفافیت است.

وی افزود: اگر شفافیت حاکم نشود معنایش عدم اطلاع دقیق و درست به مردم است. ضمن اینکه ممکن است ظاهر نظام مردم‌سالار باشد ولی باطن آن چیز دیگری باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طلایی‌ترین امضا در نظام جمهوری اسلامی متعلق به مجلس و رأی نمایندگان است. زیرا آنها مقررات‌گذاری و حکم‌گذاری می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بالاترین موضوع شفافیت در آرا است. یعنی اینکه به چه چیزی رأی می‌دهیم و با چه دلیلی این کار را انجام می‌دهیم. این در حالی است که وقتی نماینده رأی می‌دهد باید مشخص شود به چه چیزی رأی می‌دهد و سپس دلیل آن را به افکار عمومی بگوید و وقتی مجبور شویم دلیل رأی‌مان را بگویم بایستی قبل از آن مطالعه کرده و پیش از آن مشورت کنیم که برای این کار نیازمند گفت‌وگو و بحث هستیم و باعث اتقان و پختگی خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم طرح شفافیت آرا سریع‌تر به صحن علنی مجلس آمده و مجلس انقلابی هم به آن رأی دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ‌وقتی شفافیت از خودمجلس شروع شود یقیه دولت و قوه قضاییه را هم می‌توان گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: نقد نمایندگان و مجلس با اجرای شفافیت آرا عالمانه خواهد شد ولی در حال حاضر این نقدها براساس تحلیل است و مشخص نیست چه کسی و با چه کیفیتی رأی داده است. ولی وقتی آرا منتشر می‌شود همه چیز واقعی خواهد شد که امیدوارم هرچه سریع‌تر شفافیت آرا در مجلس یازدهم واقعی و عملیاتی شود.

نظر شما