شناسهٔ خبر: 166868 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کوتاهی شهرداری درارسال لایحه کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی

امانی رئیس کمیته ایمن سازی در حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه با گذشت دو سال، تاکنون لایحه ضوابط کنترل آلایندگی ترمینال ها به شورا ارسال نشده است و باید ارسال آن تسریع یابد.

به گزارش «نماینده» شهربانو امانی در دویست و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر با اشاره به موضوع آلودگی هوا و نقش آن در تشدید علائم کرونا ویروس گفت: بر اساس مقالات علمی منتشر شده، مواجهه طولانی مدت با آلاینده‌های هوا در فضای باز باعث ایجاد التهاب مزمن ریه می‌شود که ممکن است باعث افزایش شدت علائم ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا شود.

وی ادامه داد: نتایج ارتباط آلودگی هوا با کرونا نشان داده که افزایش یک میکروگرم بر متر مکعب در ذرات pm ۲.۵ با افزایش ۷ درصدی مرگ ناشی از کرونا همراه خواهد بود. در مقالات مشابه، این مقدار، به ۸ و ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

امانی افزود: مطالعه‌ای دیگر نیز که به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، نشان می‌دهد در مناطقی که آلودگی از لحاظ ذرات معلق بیشتر بوده است، تعداد مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ نیز بیشتر مشاهده شده است. هر چند این نتایج تاکنون توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید نشده است، اما نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود، به همین دلیل باید به تمامی مشکلات ناشی از آلودگی هوا، تشدید بیماری کرونا نیز اضافه کرد.

وی در ادامه افزود: همانطور که شهردار محترم تهران در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اقدامات ضروری در این شرایط است. مجدداً از دولت محترم انتظار داریم به این موضوع مهم که با جان تمامی شهروندان تهرانی سر و کار دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشد و نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اقدام کند.

رئیس کمیته ایمن سازی در حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: پایانه‌های اتوبوسرانی با وجود اینکه نقش بسزایی در عملکرد جریان ترافیک دارند، اما عدم مدیریت و بهره‌برداری نادرست از آنها موجب ایجاد یک منبع آلودگی جدید و به خطر افتادن جان رانندگان، مسافران، کارکنان پایانه‌ها و در نهایت کاربری‌های اطراف پایانه‌ها و شهروندان می‌شود. به همین دلیل یکی از مکان‌های مهم جهت سنجش آلودگی هوا محسوب می‌شوند. بخشی از سهم آلاینده ذرات معلق مربوط به پایانه‌های اتوبوسرانی است و شهرداری می‌تواند با اتخاذ تدابیری، موجب کاهش این آلاینده شود.

امانی خاطر نشان کرد: مطابق بند ۱۱ ماده پنجاه و پنج برنامه ۵ سال سوم، شهرداری تهران موظف شد تا در راستای کاهش و کنترل انتشار آلاینده‌های محیطی هوا ناشی از ایستگاه‌های اتوبوسرانی درون شهری و پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری مستقر در محدوده شهر تهران، لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها را طی ۶ ماهه اول برنامه جهت تصویب به شورا ارائه کند. متأسفانه با گذشت حدود دو سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است.

وی تاکید کرد: لازم است تا نسبت به تسریع در ارسال لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها اقدام شود. به همین منظور اجرای ماده هفتاد و سوم قانون شوراها مراتب را به شهردار محترم تهران به عنوان تذکر ابلاغ شود.

نظر شما