شناسهٔ خبر: 165706 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

باید پرسید درشرایط فعلی غیر روحانی ودولت ناکارآمدش چه کسی ازاین توئیت میتواند خوشحال شود؟

روحانی و ذوالنوری باید این سوال را از حجت الاسلام ذوالنوری پرسید که از توئیت اخیر شما چه کسی غیر از روحانی خوشحال است؟!

به گزارش خبرنگار «نماینده» حسن روحانی رئیس جمهور اخیرا در جلسه هیئت دولت گفته بود: «امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌ موقع باید صلح کنیم».

این سخنان روحانی با واکنش‌های زیادی از سوی منتقدین او مواجه شد و بسیاری، این گزارۀ مطرح شده از جانب روحانی را به صورت علمی و بر اساس تاریخ اسلام پاسخ دادند. در این میان یکی از افرادی که با ادبیات بسیار تند و نسنجیده به روحانی واکنش نشان داد مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی بود که در صفحه شخصی خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن بامعاویه راخواست اکثر مردم از امام ذکر میکنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمیشوند؛با منطق شما،رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

این توییت ذوالنوری بازتاب زیادی داشت و باعث شد علاوه بر حامیان فعلی روحانی، حتی اصلاح طلبانی که از وی دوری جسته یا دربارۀ عملکرد اقتصادی روحانی سکوت میکردند نیز از پستوهای خود خارج شده و زبان به حمایت از رئیس جمهور بگشایند.

تا جایی که داماد روحانی در توییتر خود نوشت:  «... اگر حتی یک دقیقه از دولت روحانی باقی مانده باشد تا پای جان ایستاده ایم.»

علی مطهری هم در حساب توییتری خود نوشت: «من مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‎دانم اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصا رئیس جمهور در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. این که مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.»

عبدالله رمضان زاده دبیر و سخنگوی دولت اصلاحات نیز ارتباط این اظهارات ذوالنوری را به سقوط بورس ربط داد و گفت:«در مملکتی که رئیس جمهوری تهدید به اعدام می شود انتظاری جز سقوط بورس دارید؟»

حسام الدین آشنا هم این اظهارات ذوالنوری را تحمل نکرد و در واکنش به آن نوشت: «استیضاح حق اکثریت قاطع مجلس است اما ایجاد تزلزل در حاکمیت، تضعیف دولت در زمان جنگ اقتصادی،نخ دادن به هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا برای کوتاه نیامدن در برابر دولت فعلی ایران و تعویق هر گونه رفع یا کاهش تحریم‌ها تا استقرار دولت بعدی در ایران از وظایف نماینده‌ای با 204 هزار رأی نیست»

اما این سخنان نسنجده بازتاب منفی نیز در رسانه‌های خارجی داشت بطوریکه نشریه بیلد آلمان در مطلبی با عنوان "نماینده مجلس خواستار اعدام رییس جمهور روحانی شد!" به نقد این اظهارات پرداخت.

اظهارات تند ذوالنوری در حالی مطرح شد که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس یازدهم در توصیه‌ای به آنان در مورد رفتار با دولتی‌ها، فرموده بودند: «روابط خودتان با دولتمردان را هم [مواظبت کنید]؛ چون شما سر و کار دارید با دولتمردان. یکی از کارهای خوب همین بوده که وزرای محترم آمده‌اند در مجلس و اوضاع بخش مربوط به خودشان را برای شما توضیح داده‌اند؛ یکی‌ از کارهای خوبی که در این یک ماه و اندی انجام گرفته این است. لکن این روابط با دولتمردان بایستی هم با قانون منطبق باشد، هم با شرع؛ هم قانونی باید باشد، هم شرعی. یعنی سؤال، تفحّص و امثال اینها که در قانون آمده، اینها حقّ شما است، بایستی انجام بدهید، امّا توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ اینها حقّ شما نیست و بعضی‌اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست؛ انسان به وزیر مثلاً توهین کند یا دشنام بدهد یا تهمتی بزند، این مطلقاً جایز نیست. بنابراین، تفکیک کنید بین آنچه وظیفه‌ی شما است و آنچه ممنوع است برای شما. شرع و قانون یک چیزهایی را به عنوان کارهای بایدِ شما معیّن کرده، یک چیزهایی را به عنوان نبایدِ شما معیّن کرده؛ هم به بایدها، هم به نبایدها، بایست توجّه بکنید. برخورد احساسی نباید کرد، برخورد غیر منطقی نباید کرد؛ برخورد متین، خردمندانه، قابل توجیه، ولو قوی. گاهی هست که شما حرف طرف مقابل را صددرصد قبول ندارید؛ یعنی صددرصد رد میکنید؛ هیچ اشکالی ندارد، لکن باید جوری نظر و همین رأی مخالف ادا بشود که کسی که از بیرونِ مجلس دارد نگاه میکند، ببیند حق با شما است؛ یعنی با متانت و با خردمندی.»

حال باید این سوال را از حجت الاسلام ذوالنوری پرسید که بیان این اظهارات کمکی به حل مشکلات امروز کشور می‌کند؟ به کار بردن چنین ادبیانی بیش از آنکه نشانگر دلسوزی برای کشور و مطالبه گری از روحانی تلقی شود، موجب مظلوم نمایی رئیس دولت نمی‌شود؟! از این توئیت شما چه کسی غیر از روحانی خوشحال است؟!

با توجه به اینکه از این توییت شما فقط روحانی و حامیانش بهره می برند، نباید شما را یکی از حامیان روحانی دانست؟!

نظر شما