شناسهٔ خبر: 165557 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سیاسی‌کاری صندوق بین‌المللی پول در پرداخت وام مقابله با کرونا به ایران

سرگزی رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس معتقد است اروپا اراده‌ای برای استفاده از اینستکس جهت پرداخت وام مقابله با کرونا به ایران از صندوق بین‌المللی پول ندارد.

به گزارش «نماینده» محمد سرگزی با اشاره به عدم توجه صندوق بین‌المللی پول(IMF) به درخواست وام بانک مرکزی کشورمان جهت مقابله با ویروس کرونا، گفت: کانال مالی سوئیس و اینستکس(INSTEX) برای دریافت کمک های بشردوستانه به خصوص در حوزه دارو و غذا تعبیه شد اما اروپایی ها با بهانه واهی تحریم بانکی ایران، اراده ای برای استفاده از این روش ها جهت کمک مالی به ایران ندارند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در ادامه تعبیه کانال های بشردوستانه از سوی کشورهای اروپایی را صرفا برای پر کردن رزومه آنها در حوزه حقوق بشر دانست و افزود: این کشورها، حقوق بشر را ابزاری برای پیشبرد اهداف خود در حوزه سیاست خارجی می دانند از این رو نباید انتظار داشت از این ابزارها برای پیگیری حقوق کشورهایی که دارای منافع مشترک با آنها نیستند، استفاده کنند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: اگرچه کشورهای اروپایی در ظاهر اعلام می کنند که به لحاظ حقوقی از برجام حمایت می کنند و حتی کانال مستقل مالی برای کمک های بشردوستانه در اختیار ایران قرار می دهند اما زمانی که باید از آن استفاده کنند، هیچ اقدامی ندارند لذا اروپایی ها باید موضع خود را به صورت شفاف بیان کنند.

سرگزی همچنین به نقش آمریکا در عدم استفاده اروپایی ها از کانال مالی برای اعطای وام به ایران در زمان شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: عدم اقدام کشورهای اروپایی در راستای سیاست های کینه توزانه آمریکا است اما وظایف صندوق بین المللی پول تحت نظر سازمان ملل اقتضا می کند نسبت به وظایف و تکالیف خود مستقل عمل کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه یک کشور نباید به بهانه های واهی کشور دیگری از دریافت حقوق خود باز بماند، عنوان کرد: فلسفه تأسیس سازمان ملل متحد در کنار نزدیک شدن فرهنگ ها، دفاع از حقوق کشورها بوده اما رویه این سازمان نشان داده تاکنون به عنوان یک مرجع قوی عمل نکرده است.

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر اروپایی ها اراده کنند کانال مالی برای دریافت وام مقابله با کرونا از صندوق بین المللی پول قابل استفاده است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی کشورمان باید همچنان پیگیر موضوع باشد تا خباثت کشور آمریکا در شرایط پاندمی کرونا بیش از پیش مشخص شده و دلیلی بر حقانیت ملت ایران باشد. /

نظر شما