شناسهٔ خبر: 163575 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نهادهای وابسته به دولت ارزهای صادراتی را برنمی‌گردانند/ آل اسحاق: بازگشت ارز صادراتی «سیاسی» شد

آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: برخی معتقدند بخش عمده ای از صادرکنندگان که هنوز ارزهای صادراتی را به کشور بازنگردانده‌اند جزء نهادهای وابسته به دولت هستند و به همین دلیل نیز اسامی آنها اعلام نمی شود.

به گزارش «نماینده» یحیی آل‌اسحاق در خصوص چرایی عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور توسط صادرکنندگان اظهار داشت: این موضوع دلایل متعددی دارد که بخشی از آن به سوءاستفاده عده ای از صادرکنندگان مربوط می شود ولی بخش دیگری ناشی از مسائل و مشکلات اقتصادی و تحریم هاست که صادرکنندگان متعهد با این مشکلات همراه شده اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اعلام بانک مرکزی مبنی بر عدم بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور گفت: بانک مرکزی تنها مشخصات ۶ میلیارد دلار را به قوه قضائیه داده درحالی که انتظار می رود اسامی مابقی صادرکنندگانی که به تعهدات خود عمل نکرده اند را نیز به دستگاه قضایی معرفی کند.

وی ادامه داد: برخی معتقدند بخش عمده ای از صادرکنندگان که هنوز ارزهای صادراتی را به کشور بازنگردانده‌اند جزء نهادهای وابسته به دولت هستند و به همین دلیل نیز اسامی آنها اعلام نمی شود.

بیشتر بخوانید

صادرکنندگان متخلف تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند

مهلت برگشت ارز صادراتی ۴ ماه شد/ تنبیه صادرکنندگانی که ارز خود را برنگردانند، چیست؟

خودداری ۱۰۰ تا ۲۰۰ صادرکننده بزرگ از بازگرداندن ۲۲ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور

آل‌اسحاق با اشاره به صادرات ۴۲ میلیاردی در سال گذشته گفت: باید دید کدام صادرکنندگان مورد نظر بانک مرکزی هستند؟ شرکت های عمده متعلق به چه افرادی است؟ البته که شناخت این افراد فرایند طبیعی دارد و امری عادی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: به نظر می رسد در این مورد سیاسی عمل می شود؛ اتاق بازرگانی می گوید ۶ میلیارد دلار را صادرکنندگان می خواهند وارد کشور کنند و از بانک مرکزی خواسته اند که بانکی را در خارج معرفی کند که پول را منتقل کنند ولی بانکی در خارج برای انتقال پول پیدا نمی کنند.

وی افزود: برخی از صادرکنندگان نیز هنوز کالای خود را نفروخته اند؛ عده ای قرار بوده کالا وارد کنند ولی هنوز موفق نشده اند.

آل‌اسحاق در همین ارتباط تصریح کرد که دولت و بانک مرکزی باید هنگام وضع قوانین و مقررات مرتبط با صادرکنندگان با سوءاستفاده کنندگان سخت گیری کرده و برخوردهایی را در نظر بگیرند ولی برای صادرکنندگان متعهد باید راهی را باز کنند.

به گفته این فعال اقتصادی، صادرکنندگانی که یک بار مصرف هستند احتمالاً از برگرداندن ارز خود سرباز می زنند ولی صادرکنندگان متعهد و اصلی یک‌بار مصرف نیستند و این زنجیره ادامه دارد اما عده ای که نیتشان سوءاستفاده است و یکبار مصرف هستند از عمل به تعهدات خود طفره می روند درحالی این موضوع برای تمام صادرکنندگان صدق نمی کند.

نظر شما