شناسهٔ خبر: 162771 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

کاهش آمار موالید باعث شرمساری است

نوزاد یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به کاهش آمار موالید و ازدواج ضمن اینکه این کاهش آماری را موجب شرمساری دانست، گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس سعی بر این است که مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه ازدواج و جمعیت مورد پیگیری قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»، سیدعلی یزدی‌خواه  با اشاره به معضلات اقتصادی و فرهنگی جامعه که موجبات کاهش آمار ازدواج و موالید را فراهم ساخته است، گفت: بحث جمعیت یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون فرهنگی است. این موضوع با مباحثی همچون ازدواج، اشتغال و مسکن مرتبط است. هفته آینده نیز در جلسات کمیسیون، موضوعات مرتبط با این حوزه را مورد بررسی و گفتمان قرار خواهیم داد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: به هر جهت اکنون آمار تأخیر در ازدواج در حال افزایش و آمار موالید ما به شدت در حال کاهش است. برای مثال براساس آمارها تا سال ۹۸ کاهش حدود ۱۰۰ هزار موالید را در سال شاهد هستیم. طبق این آمار در سال ۹۴ و ۹۵ تقریبا یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد داشتیم اما امسال این آمار به حدود یک میلیون و ۱۰۰ و خورده‌ای هزار کاهش داشته است. این موضوع باعث شرمساری است.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: هنگامی که به دنبال جست‌وجوی دلایل این موضوع هستیم به موضوعاتی همچون اشتغال، مسکن، تورم و همچنین تغییر دیدگاه‌های فرهنگی و باورها در این عرصه همچون گرایش به مقولاتی در امر تجمل‌گرایی برمی‌خوریم که این موضوعات در دست پیگیری قرار می‌گیرد. کمیسیون عمران هم در امر تولید مسکن ارزان، پیگیری‌های خود را داشته و خواهد داشت.

یزدی خواه همچنین اضافه کرد: ما به امید به خدا مصوبات مجلس را در این عرصه بازخوانی خواهیم کرد و دلایل عدم اجرای این قوانین را از سوی مجریان دولتی پیگیری می‌کنیم که برای مثال چرا در برخی موارد در مقطعی ضعیف عمل شده است. ان‌شاءالله در کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم پیگیری‌های لازم را در بحث ازدواج و آمار موالید خواهیم داشت.

نظر شما