شناسهٔ خبر: 162671 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پشت بام خانه را نیروگاه خورشیدی کنید/اضافه برق را به دولت بفروشید

روحانی روحانی رئیس جمهور صبح امروز (پنج‌شنبه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو، اظهار داشت: باید با توسعه تکنولوژی به سمتی برویم که هر کسی پشت بام خودش را تبدیل به نیروگاه خورشیدی کند و مازاد را به دولت بفروشد. ما برای آینده باید به این سمت حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (پنج‌شنبه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو، اظهار داشت: از اینکه از ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر استفاده خوبی شده و با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، از انرژی خورشیدی بهره کافی برده شود، خوب است. نیروگاه خورشیدی انرژی پاک و بدون آب است.

وی افزود: این خوب است که در نیروگاه‌های خورشیدی از کیلووات به مگاوات آمده ایم. این کار بزرگی است که امروز نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی افتتاح می‌کنیم. این موضوع برای ما بسیار مهم است. باید با توسعه تکنولوژی به سمتی برویم که هر کسی پشت بام خودش را تبدیل به نیروگاه خورشیدی کند و مازاد را به دولت بفروشد. ما برای آینده باید به این سمت حرکت کنیم.

روحانی گفت: این خوب است که با افتتاح سد و خط انتقال آب، مردم از آب آشامیدنی با کیفیتی برخوردار خواهند شد. همانطور که وزیر نیرو گفتند، اگر این افتتاح نبود به مانند سال گذشته با مشکل قطعی آب روبرو بودیم. کار بسیار ارزشمندی است که انجام گرفته و خط انتقالی به طول ۷۷ کیلومتر امروز افتتاح می‌شود. همچنین مردم سعادت شهر هم امروز از این طرح برای بهره بردن از آب آشامیدنی بهره می‌برند. همانطور که اشاره کردم ما در هر فرصت دو ماهه به یک تصفیه خانه می رسیم. در طول این هشت سال از آغاز دولت تا پایان آن، هر دو ماه یک تصفیه خانه افتتاح می‌کنیم که این برای ما بسیار خوب است. در ایام باسعادت میلاد امام رضا (ع)  هستیم و با توسل به ایشان امروز این افتتاح‌ها را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور گفت: از مردم عزیز فارس می‌خواهم که به توصیه‌های بهداشتی گوش دهند تا به خوبی از شرایط سخت امروز عبور کنیم. نباید بگذاریم که از وضعیت هشدار به وضعیت قرمز در موضوع کرونا تغییر وضعیت دهیم.

وی گفت: به مردم شیراز برای افتتاح تصفیه خانه آب و فاضلاب و افتتاح نیروگاه خورشیدی تبریک می گویم و قدم خوبی برداشته شده است. امروز مردم می‌توانند هم از لحاظ محیط زیست آرامش داشته باشند و هم منابع آب جدیدی برای آشامیدن، مصارف صنعتی و کشاورزی در دسترس خواهند داشت. استان کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که در وضع کرونا دارای وضعیت قرمز است و در بحث امروز جلسه کرونا، در مورد وضعیت مناطق قرمز صحبت خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه این مراسم با تبریک تولد امام رضا (ع) خدمت مردم عزیز ایران، اظهار داشت: همیشه این برای ما ایرانیان افتخار بوده است که در پناه و لطف امام رضا بوده و هستیم.

روحانی ادامه داد: امروز شاهد افتتاح طرح و پروژه‌هایی در استان فارس و کرمانشاه بودیم. چون بخشی از این افتتاح‌ها در زمینه تصفیه خانه آب، فاضلاب و سد بود و با توجه به اینکه هر دوی این استان‌ها از لحاظ آب، وضعیت خوبی ندارند، بسیار مهم بودند. من از همه مدیران، مهندسان و کارگران در وزارت نیرو و بخش خصوصی تشکر می‌کنم. کارهای بزرگی صورت گرفته که در حوزه شهری ما امروز بنا به آمار وزیر نیرو حدود ۹۹.۹۹ درصد جمعیت از آب آشامیدنی پایدار برخوردارند و در بخش روستایی بیش از ۸۲ درصد از آب بهداشتی بهره می‌برند. این برای جمهوری اسلامی یک افتخار است.

رئیس قوه مجریه افزود: اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم به طور متوسط هر دو ماه سد مخزنی ملی را افتتاح کنیم، هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب را افتتاح کنیم و هر ۵۰ روز یک تصفیه خانه آب شهری را افتتاح کنیم، برای ما بسیار اهمیت دارد.

روحانی عنوان کرد: مردم ما می‌دانند در زمان پیروزی انقلاب اسلامی کل تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور فقط چهار عدد بوده که امروز به تعداد ۲۴۲ تصفیه خانه فاضلاب رسیدیم. امروز در واقع دویست و چهل و دومین تصفیه خانه را افتتاح کردیم و تا آخر دولت باز هم افتتاح خواهیم کرد. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ما فقط ۲۷ تصفیه خانه داشتیم و امروز تعداد ۱۵۶ تصفیه خانه را افتتاح کردیم که ۳۷ تصفیه خانه در دولت یازدهم و دوازدهم بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: این به معنای این است که از آغاز کار دولت یازدهم و دوازدهم یک حرکت بسیار خوب، جهش وار و جهادی در این زمینه تحقق پیدا کرده و امروز شاهد ثمرات خوب آن هستیم. ما در شرایط فشار، کرونا، تحریم و شرایطی هستیم که هر روز ستمگر و ابرقدرتی مانند آمریکا ما را تحت فشار و تهدید و تحریم قرار می‌دهد.

روحانی ادامه داد: آنچه قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب بوده باعث شده است تا ما با افتخار حرف می زنیم. اینکه از چهار تصفیه خانه به ۲۴۲ تصفیه خانه فاضلاب برسیم و از ۲۷ تصفیه خانه آب به ۱۵۶ تصفیه خانه برسیم، افتخار ما است.

وی گفت: این به معنی آن است که حرکت ما حرکتی پر شتاب بوده‌است. هم بخش دولتی و هم خصوصی برای آبادانی سرزمین خود تلاش کرده‌اند. من در اینجا باید به دو نکته اشاره کنم. نکته اول مسئله نظم، ترتیب، زمانبندی و وعده دقیق دادن به مردم است. گاهی به مردم می‌گوئیم ان‌شاءالله در این دولت تعدادی سد را افتتاح می‌کنیم؛ اما برخی مواقع دقیق‌تر صحبت می‌کنیم و می‌گوئیم تا امروز ۴۳ سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت هم ۵۸ سد را افتتاح می‌کنیم.

روحانی عنوان کرد: این یکی از آرزوهای من بود که دقیق و با آمار وزمانبندی صحبت کنم. در کشورهای غربی و اروپایی اینگونه است و تاریخ دقیق را برای پایان پروژه اعلام می‌کنند. در کشور ما بحمدالله در زمینه الف و ب یعنی در بخش آب و برق به این مرحله رسیدیم. البته باید تا آخر به پیش برویم.

وی تصریح کرد: اینکه وزیر ما می‌گوید در این ۶ ماه چه طرح‌هایی افتتاح شده، در ۶ ماه چه طرح‌هایی افتتاح می‌شود و در سال آینده که حدود ۵ الی ۶ ماه در دولت ما است، نیز چه طرح‌هایی افتتاح می‌شود، بسیار خوب است. منظم بودن، با برنامه بودن، با محاسبه حرکت کردن و دقیق بودن مردم را بانشاط و امیدوار می‌کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: فقط دبستان نیست که بگوییم اول سال تحصیلی ۳۱ شهریور است و پایان آن، چندم خرداد است. البته امسال انشاالله مدارس زودتر شروع می‌شود. ما باید با زمانبندی با مردم صحبت کنیم.

روحانی ادامه داد: نکته دومی که می‌خواستم تاکید کنم، موضوع غرب کشور است. در موضوع غرب کشور، کارهای بزرگی انجام شده‌است اینکه اشاره شد ما در مناطق مرزی کشور که عمدتاً مناطق غربی کشور است، ما ۵۳ سد را به ثمر رساندیم که ۲۳ سد آن در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است که ۴۵ درصد این سدها بوده است.
وی گفت: افتتاح این سدها آثار زیادی دارد که من نمی‌خواهم به آن اشاره کنم. این افتتاح‌ها باعث آبادانی سرزمین ما در غرب کشور خواهد شد. به خصوص شهرهایی که در دوران دفاع مقدس در اوج حملات دشمن بودند و بخشی از آن در اشغال دشمن بود.

رئیس قوه مجریه افزود: ما در مورد سدی حرف می‌زنیم به نام سد شرف شاه که در کرمانشاه قرار گرفته و آب آن در گیلان غرب در منطقه سومار است.  سوماری که در دوران جنگ توسط عراق اشغال و ویران شده بود. آب این سد باعث آبادانی سومار می‌شود. ما امروز به ایستادگی، جهاد و مقاومت مردم گیلان غرب، کرمانشاه و سومار جواب می‌دهیم که در آن شرایط سخت مقاومت و ایستادگی کردند.

روحانی عنوان کرد: این شهر به وسیله این سد انشالله آباد خواهد شد و توسعه میابد. کشاورزی، صنعت و آب شرب مردمش مهم است. من به وزیر خارجه و وزیر راه می گویم که تلاش کنیم با آبادانی سومار، این شهر یکی از نقاط مرزی تجاری ما با عراق در آینده باشد.
وی تصریح کرد: روبروی سومار شهر مندلیب عراق قرار گرفته و نزدیکترین راه به بعقوبه، سامرا، کردستان عراق و شمال بغداد است. این منطقه در خط میانه قرار گرفته و سومار می‌تواند در آینده شهری مرزی مهمی برای تبادل کالا با عراق باشد. امروز قدم بسیار خوب و بزرگی برداشته شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که تا پایان امسال قدم‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی ما، یعنی کرمانشاه، ایلام و خوزستان برداشته خواهد شد که طرح‌های گرمسیری و سدها بیشتر مربوط به اسلام آباد است. انشاالله تا پایان سال افتتاح‌های خوبی نیز در بخش کشاورزی خواهیم داشت. ۱۸ هزار هکتار در حال طراحی برای کانال کشی، زه کشی، لوله کشی و تجهیز هستند. آخرین گزارشی که دیروز به دستم رسید نشان می‌داد که بیش از ۱۰ هزار هکتار آماده شده و در سال جاری باقی این میزان نیز آماده می‌شود.
روحانی ادامه داد: بنابراین ما طرح‌های مهمی را برای غرب کشور خواهیم داشت. برای رفاه و آبادانی این منطقه طرح‌های خوبی افتتاح خواهند شد و امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد تا همه طرح‌هایی که در جدول پروژه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ما هست را عملیاتی و اجرایی کنیم. مردم ما هم همیشه پرنشاط باشند و بدانند که به رغم فشار، تحریم و تهدید، مردم، دولت و مسئولین همواره آمادگی دارند تا در حد توان به مردم خدمت رسانی کرده و برای رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

نظر شما