شناسهٔ خبر: 160712 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح سه فوریتی تعطیلی یکماهه کشور از دستور کار خارج شد

صحن مجلس نماینده مردم قائم شهر در مجلس با اشاره به طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه مجلس در تذکری گفت: این طرح با 4 اصل قانون اساسی تناقض دارد.

به گزارش «نماینده»،سید علی ادیانی نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 19 فروردین) در جلسه علنی و با اشاره به طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور در تذکر و اخطار قانون اساسی گفت: طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور با 4 اصل قانون اساسی تناقض دارد.

وی با اشاره به اصل 79 قانون اساسی افزود: طبق این اصل دولت فقط می‌تواند طرح تعطیلی کشور را به مجلس بیاورد و به صراحت در این اصل آورده شده که حق آوردن طرح‌های سه فوریتی تعطیلی کشور متعلق به دولت است و بر همین اساس باید دولت لایحه دهد و مجلس اصل و زمان آن را تصویب کند ضمن این که اگر قوه مجریه خواستار تمدید آن شد باز باید از مجلس کسب اجازه کند.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس با اشاره به تناقض طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور با اصل 75 قانون اساسی خاطرنشان کرد: چون این طرح موجب بار مالی برای دولت می‌شود طبق اصل 75 قانون اساسی که تصریح کرد: دارد طرح سه فوریتی نباید موجب افزایش یا کاهش منابع اعتباری دولت شود لذا این طرح برای دولت هزینه زا است.

ادیانی خاطرنشان کرد: پیش از این مقام معظم رهبری نامه مکتوبی به مجلس نوشتند و گفتند هر گونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد، اگر در این باره تمشیت نشود امنیت ملی را مخدوش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور با اصل ۱۷۶ قانون اساسی مغایر است. چرا که بر اساس آن تعطیلی، حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است؛ چرا ما به دنبال قانون نویسی هستیم در حالی که شهریور امسال قانون مدیریت بحران به دولت ابلاغ شده و نیازی به این طرح نیست.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار، آنرا وارد دانست و گفت: به نظرم این طرح از نظر قانونی اشکال داشته و ما نباید آن را می‌پذیرفتیم. 

نظر شما