شناسهٔ خبر: 159172 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیسی: اقتصاد را شرطی کردن خطاست/نباید منتظر لبخند دیگران باشیم

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه گفت:‌ اقتصاد را شرطی کردن به شرطی که او نگاه کند، امضا کند، لبخند بزند خطاست؛ باید اقتصاد با تعامل همه کشورها باشد؛ ما با همه کشورها تعامل داریم به غیر از آنهایی که با ما دشمنی می‌ورزند.

به گزارش «نماینده»،اولین همایش نقش امنیت در اقتصاد ملی و رونق تولید با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت، جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران برگزار شد. 

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه با تقدیر و تشکر از فرمانده ناجا و همکاران وی، در پرداختن به موضوع سال که موضوع رونق تولید است، به مسئله امنیت و اقتصاد پرداخت و اظهار داشت: تفکیکی بین امنیت و اقتصاد امکان ندارد، چرا که این دو مسئله انفکاک‌ناپذیرند. 

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: رونق تولید و رونق اقتصادی باید همراه با امنیت اقتصادی باشد و تولیدکننده و کارآفرین با یک آرامش و امنیت نقش مجاهدانه خود را در رونق تولید و عرصه اقتصاد ایفا کنند.

وی 3 شرط مهربانی، اقتدار و تدبیر را ضرورت کار ناجا و حتی قضات دانست و گفت: باید همواره با مهربانی و قانونمداری و اقتدار و همراه با تدبیر براساس قانون رفتار کرد. 

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر این مطلب که همواره تلاش‌های ایجابی بر سلبی مقدم است، همراهی و همکاری همه بخش‌ها را برای ایجاد امنیت ضروری دانست.

وی تصریح کرد: همه اجزای اقتصادی در حوزه‌های مختلف و مجریان و فعالان اقتصادی باید نقش خود را ایفا کنند تا امنیت اقتصادی تأمین شود. 

آیت‌الله رئیسی اعلام کرد: امروز مبارزه با جرایم اقتصادی، پولشویی، جرایم مالیاتی، جرایم قاچاق کالا و نوعی از جرایم که تحت عنوان فساد اقتصادی نام برده می‌شود ضرورت دارد چرا که اینها مضر برای رونق اقتصادی است و باید حساسیت بخش‌های ما نسبت به این امر نادرست که فضای اقتصادی را آلوده کرده‌اند، انجام شود؛ همچنین باید از عزیزان ما در ناجا نیز حمایت شود. هم از ناحیه دستگاه قضایی، هم از طرف کارآفرینان و فعالان اقتصادی و هم از طرف همه بخش‌ها تا فضا را فضایی امن و پرتحرک سازند.

رئیس قوه قضائیه به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نمازجمعه این هفته اشاره و اظهار کرد:‌ایشان فرمودند که باید تلاش کنند تا کشور قوی شود. بر این اساس قوت در اقتصاد می‌تواند برطرف کردن موانع تولید و ح مایت از تولید باشد. 

وی گفت: حمایت از تولید با سخن نیست، بلکه حمایت قانونی، حمایت مالی، پولی و بانکی است. 

وی اظهار داشت: اگر در کشور مالی،‌پولی و تسهیلاتی هست، اولویت با تولید است، باید به تولیدکننده تسهیلات تعلق بگیرد نه دلال نه سوداگر که فضای تولید را دچار آسیب کند؛ اگر چه در جاهایی حق‌العمل‌کاری امری ضروری است و در شرایط اقتصادی تعریف شده، اما حمایت از تولید حمایت اعطای بانک‌ها به تولیدکننده است. 

آیت‌الله رئیسی به حمایت قضایی از تولیدکنندگان پرداخت و تصریح کرد:‌اگر فعال اقتصادی دچار مشکل شد، باید به دستگاه نظارتی مراجعه کرده و در آنجا حمایت شده و موانع برطرف شود. 

وی به منشوری که رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالین اقتصادی تأکید داشتند پرداخت و گفت: همه ابعاد ضروری برای فعال شدن اقتصاد باید مشخص شود و اگر همه خود را ملزم به آن منشور بدانند، اقتصاد و تولید رونق می‌گیرد. 

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: قوت اقتصادی یک امر جدی است، اگرچه یکسری موانع به صورت مانع ناشناخته وجود دارند. یکی از آن موانع، سرمایه است، سرمایه‌های ملی و طبیعی و دیگری، سرمایه نیروی انسانی متراکم و جوان که باید شناخته شود؛ شناخت این نیرو در توانمندی و سرمایه ملی خیلی می‌تواند در این زمینه کمک کند. 

وی نکته دوم مانع را در این دانست که نگاه به دست دیگران و خارج و بیگانگان داشته باشیم. برای گره‌گشایی از اقتصاد و مشکلاتمان.

وی اعلام کرد: اقتصاد را شرطی کردن به شرطی که او نگاه کند، امضا کند، لبخند بزند خطاست؛ باید اقتصاد با تعامل با همه کشورها باشد؛ ما با همه کشورها تعامل داریم به غیر از آنهایی که با ما دشمنی می‌ورزند. 

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این مطلب که نباید منتظر لبخند، اقدام و اراده دیگران بود، ادامه داد: اینکه اقتصاد را شرطی کنیم تا دیگران تصمیم بگیرند درست نیست، نباید به دیگران اعتماد کرد، باید بر پای خود ایستاد؛ در عرصه‌های پیچیده که دشمنان تصور نمی‌کردند ما وارد و موفق شدیم و مدال آوردیم. 

آیت‌الله رئیسی در قسمت دیگری از سخنان خود به هشدار مقام معظم رهبری در خصوص متکی بودن اقتصاد به نفت پرداخت و اظهار داشت: باید تصمیم‌گیران تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند، چرا که متکی بودن اقتصاد به نفت نمی‌گذارد فعالیت بایسته صورت گیرد و باید این مانع را برطرف کرد. 

وی گفت:‌مسئله دیگر، جذابیت سرمایه گذاری در کارهای سوداگرانه است، به جای سرمایه‌گذاری در کارهای مولد و کارهای اقتصادی که ایجاد سرمایه برای کشور می‌کنند. 

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این مطلب که انجام این کارها برنامه‌ریزی می‌خواهد، تصریح کرد: اگر سرمایه و نقدینگی به طرف تولید برود، نگرانی ندارد، اما دلالی و سوداگری است که ما را دچار مشکل می‌کند؛ می‌گویند نقدینگی در کشور بالاست و نگران‌کننده است، اما اگر به طرف تولید برود، نگرانی ندارد. 

وی واردات بی‌رویه و قاچاق کالا را موجب نگرانی و بی‌انگیزه کردن تولیدکنندگان و کارآفرینان دانست و به بحث رشوه پرداخت و گفت:‌در جلسه‌ای در تبریز در خصوص مبارزه با فساد این را گفتم که هیچ کارآفرینی و هیچ سرمایه گذاری آماده برای رشوه نیست و علت رشوه، بروکراسی اداری است که کارهایی را که دو روزه می‌تواند انجام دهد دو ماهه انجام می‌دهد.  

وی گفت: اگر مجوزهای لازم برای بازاری و کاسب تسهیل گیرد، چه علتی دارد که رشوه بدهند. فعالین اقتصادی از رانت و رشوه و روابط ناسالم اداری گله‌مندند و اگر تهسیل امور و شفاف کردن امور انجام شود، جلوی مقاصد اداری را می‌گیرد. 

آیت‌الله رئیسی گفت:ما دنبال این نیستیم که هر روز پرونده قضایی بیشتر شود، اگر نظام اداری سالم باشد کار به سهولت انجام می‌گیرد.

رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: به کار گرفتن سایبر در فضای خدمات خیلی راحت است اما در ارتباط با تولید کار پیچیده‌ای است، در فضای سایبر زمان مطرح نیست و بازنشستگی و تعطیلی وجود ندارد. این فضا یک نظام نظارتی و کنترلی خود را می‌طلبد.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: غربی‌ها نشان دادند بیشتر تحت تاثیر نظام آمریکایی هستند؛ آمریکایی‌ها نیز می‌خواهند کنترل و نظارت تولید در دست آنها باشد یعنی فضای اقتصادی دنیا را کنترل کنند، اما امروز در ایران اسلامی بنابر سخن راهبردی مقام معظم رهبری می‌خواهیم کاری نو را رقم بزنیم، می‌خواهیم اقتصادی تحت نظارت خود داشته باشیم.

آیت‌الله رئیسی افزود:اروپایی‌ها به دنبال این هستند که اقتصاد مستقل در ایران اسلامی شکل نگیرد، نمی‌خواهند اقتصاد ما روی پای خود بایستد، اما باید نوآوری در اقتصاد ما جا باز کند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ما می‌خواهیم اقتصادی مبتنی بر مبانی خود داشته باشیم، از نخبگان و دانشگاهیان در خواست  کرد در این زمینه مسئله‌شناسی و کار علمی کنند.

وی تصریح کرد: باید اقتصاد مقاومتی در کشور پا بگیرد و قطعاً ما می‌توانیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در هر عرصه‌ای که ملت وارد شد آن عرصه، عرصه موفقیت بود، خاطرنشان کرد: در هر عرصه‌ای که به باور ما می‌توانیم نرسیدیم، آن عرصه مشکل‌زا بود. این توانایی وجود دارد که مؤلفه‌های جدید با فضای سایبر به موقع عمل کند.

وی اعلام کرد: امروز کشور در یک جنگ اقتصادی، رسانه‌ای و روانی قرار دارد اما با توانایی‌هایی که خدا به مردم و کشور عنایت کرده است می‌توانیم در عرصه تولید و فناوری شرایط را متفاوت کنیم و این روزنه امید علی‌رغم تمام موانع و دشمنی‌ها کاملاً وجود دارد.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: برخی می‌گویند برخورد با یک یا دو نفر برخورد با فساد اقتصادی نیست، ما بارها گفته‌ایم باید کاهش تولید پرونده در دستگاه قضایی محقق شود، اگر ساختار فسادزا اصلاح شود حتماً شاهد کاهش فساد اقتصادی و ورودی پرونده به دستگاه قضایی خواهیم بود.

وی از ریش‌سفیدان بازار و اصناف خواست مسائل درون صنف خود را همان جا حل کنند.

وی تأکید کرد: اگر با جرائم برخورد نشود عرصه برای تولید سالم تنگ می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه کشور ما مبتنی بر رأی مردم است، خاطرنشان کرد: هرجا مردم حضور پیدا کردند، آنجا عرصه موفقیت‌آمیز بود و در مبارزه با تمام ناهنجاری‌های، فعالان اقتصادی و مردم نقش نخست را ایفا می‌کند.

نظر شما