شناسهٔ خبر: 159115 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دستورات دادستان تهران؛ از آزادی ۱۷۰ زندانی تا پیگیری زندانیان مالی

القاصی دادستان تهران به همراه جمعی از معاونین، قضات اجرای احکام و ناظر زندان و مدیران زندان‌های استان تهران از ندامتگاه تهران بزرگ به صورت سرزده بازدید و دستور آزادی 170 زندانی را صادر کرد.

به گزارش «نماینده»، علی القاصی دادستان تهران، تعداد زیادی از بندهای این زندان را بازدید و با کلیه زندانیان این بندها به صورت چهره به چهره ملاقات کرد.

در این دیدارهای حضوری، درخواست ها، مسائل و مشکلات زندانیان مورد بررسی قرار گرفت و دستورات مقتضی در راستای انجام دستورالعمل ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری ریاست قوه قضاییه صادر و بر پیگیری فوری و حل مشکلات زندانیان تا حصول نتیجه نهایی تاکید شد.

دادستان تهران در این بازدید یک روزه دستور آزادی ۱۷۰ نفر از زندانیانی که باقیمانده حبس آن ها کمتر از سه ماه بود  برای اعطاء مرخصی منتهی به آزادی را صادر و دستور داد بلافاصله لیست این افراد توسط معاونین و مسئولین زندان تهیه و با بررسی دقیق سوابق، به آنها مرخصی منتهی به آزادی داده شود.

در این بازدید و ملاقات های چهره به چهره، دستوراتی را پیرامون رفع مشکلات قضائی زندانیان در خصوص موضوعات ذیل  صادر و بر رسیدگی و اقدام عاجل به منظور پیگیری آنها تاکید شد.

در خصوص آن دسته از محکومین که دارای احکام محکومیت متعدد بودند با دستور دادستانی مقرر شد با قید فوریت پیگیری های قضایی توسط قضات ناظر و اجرای احکام در جهت ادغام محکومیت آنها انجام و مراتب جهت صدور حکم واحد به دادگاه ذیصلاح ارسال شود.

مقرر شد آن دسته از محکومینی که صرفاً به خاطر رد مال در زندان هستند، هر چه سریعتر با استقرار شورای حل اختلاف و با استفاده از ظرفیت قضات ناظر و مددکاران زندان مساعی لازم در جهت جلب رضایت و مصالحه با شکات آنها به عمل آید.

مقرر شد با بررسی کارشناسی توسط قضات زندان لیست کلیه زندانیانی که شرایط و استحقاق عفو موردی دارند در دستور کار کمیسیون عفو و بخشودگی  جهت تقدیم به ریاست محترم قوه قضائیه قرار گیرد.

در ادامه بازدید تاکید شد ملاقات‌های حضوری زندانیان با لباس معمولی انجام و کرامت انسانی زندانیان بیشتر مد نظر قرار گیرد. در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان و استفاده از سایر تسهیلات به خصوص آزادی مشروط و تعلیق باقیمانده حبس نیز دستوراتی از جانب دادستان تهران صادر و مقرر شد که در این خصوص تسریع به عمل آید.

القاصی در خصوص آن دسته از محکومین که صرفاً  به خاطر رد مال در زندان هستند و توانایی پرداخت محکوم به را ندارند دستور داد که با طرح دعوای اعسار و پیگیری آن در دادگاه ها، مساعدت لازم جهت تسهیل در امور صورت گیرد.

دادستان تهران در راستای  اقدام عملی برای حل مسائل و مشکلات قضائی زندانیان، دستور داد در روزهای آتی کلیه سرپرستان نواحی دادسراهای تهران به همراه کلیه قضات اجرای احکام در محل زندان حاضر و به صورت میدانی و ملاقات چهره به چهره  با زندانیان به صورت موردی مسائل و مشکلات آنها را پیگیری نمایند.

در پایان دادستان تهران در راستای نظارت بر مسایل بهداشتی و رفاهی زندان و نیز اعزام به موقع زندانیان به  شعب مراجع قضایی و همینطور انتقال  محکومین زندانی به زندان شهرستان محل اقامت خود در جهت رفاه خال خانواده آنها دستوراتی به مسئولین ذیربط صادر کرد.

نظر شما