شناسهٔ خبر: 156607 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«حسن پور» در گفت‌وگو با «نماینده»:

کاغذ بازی،بزرگ ترین مانع رونق تولید

حسن پور/2 عضو کمیسیون برنامه و بودجه:قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های زائد که مانع رونق تولید هستند باید حذف شوند

«شهباز حسن‌پور» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفتوگو با خبرنگار «نماینده» درخصوص اقداماتی که برای رونق‌بخشی به تولید باید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار داشت: «اولین اقدام اساسی از سوی مجلس آغاز می‌شود. باید قوانین مانع تولید حذف شود؛ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های زائد که طی سال‌های گذشته توسط وزارتخانه‌های مختلف ارسال شده است، همچنین قوانین متصل به آن حذف شود و واحد و یا اداره‌ای در کل کشور برای رسیدگی به این موضوع با فوریت راه‌اندازی شود.»

وی گفت: «بزرگ‌ترین مانع در شکل‌گیری رونق تولید کاغذبازی اداری است که امروز بزرگ‌ترین معضل و مشکل برای تولیدکننده است و موجب کندی کار در تولید شده است. کلیۀ استعلامات کمتر از ۱۰ روز باید جواب داده و رسیدگی شود.»

وی تصریح کرد: «باید برنامه‌ریزی‌ها جهت فعال شدن کلیۀ بخش‌های خصوصی کشور صورت گیرد. در مرحلۀ اول بحث زیرسازی کلیۀ ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کشور لازمۀ حرکت بزرگ و به‌موقع در ارسال و رونق تولید و توجه به استانداردها در بازار فروش به‌عنوان یک چالش مطرح است. دولت باید مشوق‌های صادراتی را در دستور کار خود قرار دهد و تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد؛ زیرا با رونق صادرات، تولید و سازوکارهای آن نیز رونق می‌گیرد. باید از همۀ فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور در جهت رفاه ملی و معیشت مردم استفاده شود.»

وی گفت: «ضمن اینکه اقدامات خوبی در بخش زیرساخت‌های کشور مانند آب، برق، گاز و تلفن انجام شده است؛ اما آنچه موجب ایجاد مشکل شده، وضعیت سیستم اداری کشور است که دچار ایراد است. مجلس باید لایحۀ دو فوریتی برای این مسئله به تصویب برساند تا تولیدکنندگانی که دچار مشکل هستند با فوریت بهینه و نوسازی شوند تا رکورد خوبی در رونق تولید داشته باشیم. در استان کرمان که به بهشت معادن هم معروف است، 80 درصد مس کشور و ۴۵ درصد معادن فولاد وجود دارد که می‌توان از این پتانسیل برای صادرات به‌نحو احسن استفاده کرد.»

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به نامگذاری سال جاری و اقدامات مرتبط با آن بیان داشت: «از ابتدای سال 98 و با توجه به نامگذاری سال توسط رهبر انقلاب به رونق تولید، نشست‌های تخصصی را با فوریت هر چه بیشتر دربارۀ معادن و کارگاه‌ها و کارخانجات شروع کردیم و تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در رونق تولید داریم، خاموشی‌هاست که از دولت درخواست کرده‌ایم این مشکل برطرف شود و به صفر برسد.»

حسن‌پور درخصوص جایگزین کردن کالای تولید داخلی با کالای وارداتی افزود: «کارخانجات باید به‌روز باشند، همچنین استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌ها بر کیفیت محصول نهایی تأثیرگذار و بر قیمت و رقابت در بازار مؤثر است. با توجه به گران شدن ارز این جایگزینی حتماً صورت می‌پذیرد و مردم کشورمان برای حمایت از کارگران ایرانی و حمایت از فرزندان خود معمولاً کالای ایرانی مصرف می‌کنند. فراموش نکنیم که باید تولیدکنندگان کالای باکیفیت و قابل رقابت از نظر قیمت و کیفیت تولید کنند تا بتوانند در بازارهای خارجی با کالای خارجی رقابت داشته باشند تا علاوه بر موفقیت خود در جهت توسعۀ کشور نیز گام‌های اساسی بردارند.»

این نمایندۀ مجلس در مورد خام‌فروشی محصولات استخراج شده از معادن کشور نیز اذعان کرد: «جلوگیری از خام‌فروشی می‌تواند یکی از مشکلات رونق تولید را حل کند. این مشکل در تمام کشور وجود دارد؛ در بحث نفت، پتروشیمی، فولاد و کشاورزی شاهد خام‌فروشی هستیم و بخش عمده‌ای از کالاهای کشور به‌صورت خام به کشورهای دیگر صادر شده و از سایر کشورها به‌صورت محصول نهایی با بسته‌بندی بهتر به دیگر نقاط دنیا با نام آن کشور ارسال می‌شود.»

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در مورد گرانتر بودن برخی کالاهای ایرانی از نمونۀ خارجی افزود: «در بحث قیمت‌ها بایستی هزینه‌هایی مانند حقوق کارگران، مالیات، ارزش افزوده و وام‌های بانکی در نظر گرفته شود. در کشوری مانند کره در تولید لوازم خانگی، سود بانکی خیلی پایین‌تر است، متأسفانه در کشور ما سود وام‌های بانکی‌ها و همچنین مالیات بسیار زیاد است و همین امر باعث می‌شود که تولیدکننده، کالای خود را با قیمتی بالاتر از کالای خارجی عرضه کند و بازار رقابت‌پذیری از بین می‌رود.»

نمایندۀ مردم سیرجان و بردسیر گفت: «مجلس با درک به‌موقع و صحیح و شناخت‌های عمیق بالاترین حمایت را از کالای داخلی داشته و دارد.»

حسن‌پور همچنین با اشاره به نقش مجلس در جهت تسهیل مسیر تولید گفت: «مجلس در آینده با جدیت و مدیریت بیشتر در راستای رونق‌بخشی به تولید و حمایت از کالای ایرانی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا بتواند به فرمایشات رهبری عمل کند.»

خبرنگار:محمد امین خردپیشه

نظر شما