شناسهٔ خبر: 150142 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

توقعات اجرایی، عامل سقوط نماینده در ورطه رفتارهای پوپولیستی است

 حسینی‌کیا عضو فراکسیون نمایندگان روحانی مجلس گفت: اگر نمایندگان درگیر شعارهای تبلیغاتی یا رفتارهای پوپولیستی برای پیروزی مجدد در انتخابات مجلس می‌شوند، عاملش «مردم» هستند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، انتظارات، فرصت‌ها، آرزوها و آفت‌های پیش‌روی نمایندگان به ویژه در مدت باقی مانده از عمر مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس وظیفه اصلی نمایندگان را  قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین مصوب مجلس دانست و افزود: نمایندگان مجلس باید نسبت به وظایف اصلی خود وقوف و اطلاع کافی داشته باشند اگرچه بیش از ۹۵ درصد انتظارات مردم از موکلان‌شان در قوه مقننه، توقعات اجرایی است در حالی که ایجاد اشتغال و سفارش برای استخدام نیروی انسانی و انجام پروژه‌های عمرانی در مناطق مختلف کشور وظیفه نماینده نیست. اگر مردم به موکلان‌شان در مجلس اجازه دهند وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین مصوب را انجام دهند، هم مسئله دخالت قوا در کار یکدیگر پیش نمی‌آید و هم امور تخصصی‌تر و به‌سامان‌تر به سرانجام می‌رسد.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اصلاح نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس شورای اسلامی را مهمترین فرصت پیش‌روی قوه مقننه دانست و اظهار کرد: اگر مجلس موفق به تدوین و تصویب قانون اصلاح نظام بانکی شود مسبب و باعث تحولات بزرگی در نظام اقتصادی کشور در بازارهای پول، سرمایه و کالا می‌شود.

وی تنقیح قوانین منسوخ و ناکارآمد و حذف موانع قانونی رونق کسب و کار و سرمایه‌گذاری توسط همکارانش در مجلس را از آرزوهایش دانست و افزود: با حال و روزی که این مجلس دارد بعید می‌دانم قوانین منسوخ و ناکارآمد از قوانین به‌روز و کارآمد، جدا و پالایش شود و موانع قانونی پیش‌روی تولید و صنعت که مانع از رونق و توسعه این بخش است، از بین برود.

حسینی‌کیا معتقد است: مردم، موکلان‌شان در مجلس را در ورطه شعارها و رفتارهای تبلیغاتی و پوپولیستی می‌اندازند.

نماینده مردم سنقر در مجلس توضیح داد: اگر نمایندگان درگیر شعارهای تبلیغاتی یا رفتارهای پوپولیستی برای پیروزی مجدد در انتخابات مجلس می‌شوند، عاملش «مردم» هستند. هنوز در کشورمان جایگاه و وظایف نمایندگی برای عموم مردم نامعلوم است. مردم انتظار دارند  از کوچکترین کارهای اجرایی و قضایی تا بزرگترین مسائل قضایی و اجرایی‌شان با تلفن نماینده حل شود به بیان روشن‌تر انتظار مردم موجب می‌شود تا نماینده مجبور به زیر پا گذاشتن همان قانونی شود که خودش در مجلس مصوب کرده. چرا؟ چون دو روز دیگر به رای همین مردم نیاز دارد.

وی ادامه داد: اصلا مردم به تفکیک وظایف قوا هیچ اهمیتی نمی‌دهند. آنان فقط حل مشکلاتشان را می‌خواهند.

به اعتقاد این نماینده روحانی مجلس، روشن شدن جایگاه  مسئولیت‌ها و اختیارات قوای سه‌گانه برای جامعه، تاثیر بسزایی در کاهش انتظارات عمومی از نمایندگان مجلس برای حل مشکلات اجرایی و قضایی و به دنبال آن کاهش چشمگیر عملکردهای مقطعی و پوپولیستی نمایندگان برای پیروزی مجدد در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد.

نظر شما