شناسهٔ خبر: 89110 - سرویس اقتصاد
منبع: مهر

اعزام نیروی کار به ۸کشور

کار43 ایران قصد دارد در قالب سیاست‌های جدید، اعزام نیروی کار به خارج را گسترش دهد و این اقدامات از طریق تفاهم نامه و رایزنی با ۸ کشور دنبال می شود. برای امسال اعزام ۲۰ هزار نفر به خارج برنامه ریزی شده است.

به گزارش نماینده از مهر، اعزام نیروی متقاضی کار به خارج و دستیابی به فرصت های شغلی کاری در کشورهای نیروپذیر از مسائلی است که همواره از سوی برخی کشورها از جمله ایران دنبال می شود. این کار معمولا از طریق انعقاد قرارداد، تفاهم نامه و از طریق وابستگان کار کشورها؛ همچنین دفاتر کاریابی بین الملل انجام می شود.

هرچند نمی توان اعزام نیروی کار به خارج کشور را به عنوان یک راهکار خیلی موثر حل مسئله بیکاری دانست، اما می تواند به عنوان یک ابزار در فراهم شدن زمینه های اشتغال برخی کارجویان مورد استفاده قرار گیرد. بخش مهم تر اعزام کارجویان به خارج از مرزها، فراهم شدن امکان انتقال دانش و تکنولوژی و درآمد به کشور است.

در ۱۰ سال گذشته به دلایل گوناگون باعث شده تا برای نیروی کار ایرانی در آنسوی مرزها بازارهای کار چندانی وجود نداشته باشد. در قالب برنامه چهارم توسعه اعزام ۱۰۰ هزار نیروی کار به خارج کشور هدفگذاری شده بود که محقق نشد.

بازگشت به بازارهای کار جهانی

از سویی عدم انطباق مهارت ها و تخصص های مورد نیاز در بازارهای کار خارجی و همچنین ناآشنایی کارجویان ایرانی به زبان های خارجی و ارزان تر بودن نیروی کار برخی کشورها به نسبت کارجویان ایرانی باعث شده تا در زمینه اعزام نیروی کار به خارج و دستیابی به فرصت های شغلی سایر کشورها، ناموفق باشیم.

حالا وزارت کار می گوید برنامه ریزی های جدیدی را برای بازگشت دوباره ایران به بازارهای کار جهانی انجام داده و کشورهای نیروپذیر نیز شناسایی شده اند. آنها امیدوارند از طریق دفاتر کاریابی بین الملل و همچنین وابستگان کار ایران در خارج از کشور بتوانند زمینه های جدیدی را برای حضور نیروی کار ایرانی در آنسوی مرزها فراهم کنند.

محمد اکبرنیا در گفتگو با مهر با بیان اینکه امیدواریم با تحولات جدید سیاسی و دیپلماسی ایران، زمینه های جدیدی برای ارتباط با سایر کشورها فراهم شود، گفت: با این وجود، طی سال های گذشته در فضاهای محدود کاری نیز از طریق کاریابی ها ۲ تا ۳ هزار نفر به خارج از کشور اعزام شدند.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار اظهارداشت: همچنین از طریق انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و انجام برخی پروژه ها در خارج از کشور در تلاش هستیم تا برخی تفاهم نامه ها را در زمینه اعزام نیروی کار فعال کنیم.

اکبرنیا ادامه داد: طی سال گذشته ۲ هزار نیروی کار ایرانی به خارج از کشور اعزام شدند و پیش بینی می شود در سال جاری از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی و کاریابی ها بتوانیم تا مرز ۲۰ هزار نفر را خارج از کشور اعزام کنیم.

کشورهایی که نیروی کار ایرانی می خواهند

این مقام مسئول در وزارت کار تاکید کرد: هم اکنون تفاهم نامه هایی را با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر، کویت و عمان در زمینه اعزام کارجویان داریم، همچنین فعالیت‌هایی نیز از طریق کاریابی ها در اروپا انجام می شود.

وی از فراهم بودن زمینه های اعزام نیروی کار به کشورهایی مانند آلمان، کانادا و استرالیا سخن گفت و افزود: درباره اعزام نیروی کار به عراق و ترکیه نیز هدفگذاری شده است. از سویی برای ارتقای سطح مهارت و تخصص نیروی کار نیز از طریق فنی و حرفه ای به دنبال بهبود شرایط کارجویان هستیم.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار افزود: برخی کشورها مانند استرالیا، آلمان و کانادا متقاضی پرستاران ایرانی هستند ولی ما در داخل نیز دچار کمبود نیروی متخصص در این بخش هستیم. همچنین در برخر رشته های فنی نیز تقاضای نیری کار در خارج از کشور وجود دارد.

اکبرنیا تصریح کرد: از طریق انجام پروژه های پیمانکاری در خارج از کشور، حتی زمینه اعزام نیروی کار ساده نیز وجود دارد. به صورت کلی در اروپا نوع تقاضاها به صورتی است که نیروی متخصص و ساده به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند.