شناسهٔ خبر: 55671 - سرویس اقتصاد
منبع: ایسنا

میزان واردات روزانه بنزین ، روزانه ۱۰ میلیون لیتر !

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور با بیان این‌که میزان بنزین وارداتی و یا تولیدی که در جایگاه های عرضه می‌شود قابل تفکیک نیست،گفت: بنا به اعلام مسوولان بنزین وارداتی از نوع یورو ۴ است.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا ؛ بیژن حاج محمدرضا درپاسخ به این که چه میزان از بنزینی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می شود، وارداتی است؟ اظهار کرد: میزان بنزین وارداتی و یا تولیدی که در جایگاه‌ها عرضه می شود قابل تفکیک نیست، زیرا هر دو بنزین از یک خط لوله وارد جایگاه‌ها می شود.

وی ادامه داد: اکنون روزانه هشت الی ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود و این در حالی است که میزان بنزین وارداتی در اوایل کار دولت یازدهم روزانه ۳ الی ۴ میلیون لیتر بود. رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در ادامه با بیان این‌که گفته می‌شود بنزین وارداتی از نوع یورو ۴ است، گفت: اکنون میزان مصرف روزانه بنزین حدود ۶۴ میلیون لیتر است که ۱۰ میلیون لیتر آن وارداتی و مابقی در پالایشگاه‌های کشور تولید می شود.

حاج محمدرضا با اشاره به این که با توجه به آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها تولید بنزین توسط آن‌ها متوقف شده است، تصریح کرد: با فعال شدن پالایشگاه‌های بندرعباس و اراک میزان بنزین تولیدی در کشور افزایش خواهد یافت.

درحالی که مقامات وزارت نفت تاکید می‌کنند که بنزین وارداتی به کشور یورو ۴ است، یکی از مدیران سابق این وزارتخانه این ادعا را رد کرده و اظهار کرده است که بنزین وارداتی از نوع یورو ۲ است.

مدیر سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره استاندارد بنزین وارداتی اظهار کرد: بنزین‌های وارد شده به کشور یورو ۴ نبوده و بنزین وارداتی با استانداردهای یورو ۲ وارد می شود. 

جلیل سالاری با بیان این‌که اساسا در بازار ۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ وجود ندارد که بتوان این میزان را وارد کشور کرد، گفت: با مجموعه خاصی در ژاپن و یا چین نیز قرارداد نداریم که بگوییم بنزین را از آن مبدا می گیریم؛ به عبارت دیگر بنزین وارداتی از طریق واسطه تهیه می‌شود که با استانداردهای موجود مغایرت دارد.