شناسهٔ خبر: 179786 - سرویس اقتصاد
منبع: مهر

مردم نگران مالیات بر سوداگری نباشند/ قیمت‌ها کنترل می‌شود

احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس گفت: اگر طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، بنا نیست از هر داشته و حساب مردم مالیات گرفته شود.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی (طرح مالیات بر عایدی سرمایه) که این روزها در مجلس در حال بررسی است، گفت: در حوزه‌هایی مانند ارز آن چیزی که در کشور ما به صورت مشکل خود را نشان می‌دهد، بُعد مدیریتی مسائل است.

وی بیان کرد: علاوه بر این، از دیگر علل نوسانات قیمتی ارز و سکه در ایران که ریشه در سال‌های متمادی دارد، می‌توان به نقص در قوانین هم اشاره کرد. با این تفاسیر، مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که چند صباحی است در دستورکار مجلس قرار گرفته، می‌خواهد به نوعی این وضعیت آشفته را مدیریت و تعدیل کند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که برای بهبود وضعیت آشفته بازارهایی مثل ارز و طلا، علاوه بر تصویب طرح مالیات بر سوداگری باید به مسائل روانی که تأثیر منفی بر قیمت‌ها گذاشته نیز توجه داشت که البته آن موضوع هم باید در جای خود آسیب‌شناسی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر طرح مالیات بر سوداگری به قانون تبدیل شود، حتماً تأثیر به سزایی در کنترل یک‌باره قیمت‌های طلا، ارز، خودرو، مسکن خواهد داشت، اما برای موفقیت بیشتر در این حوزه‌ها، نیاز به مکمل‌های دیگری هم است. البته باید این خبر را به مردم دهم که جای نگرانی نیست و اگر این طرح تصویب شود، بنا نیست از هر داشته و حساب مردم، مالیات گرفته شود.

فلاحی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه حداکثری مجلس و دولت قرار گیرد، تصویب درست و اجرای صحیح آن است که تنظیم حساب‌های تجاری و شخصی با دقت مدنظر قرار گیرد تا عدالت به بهترین شکل اجرا شود. در کل با اهدافی که طراحان داشتند، کنترل سفته‌بازی و بازار سیاه را در آینده شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از عوامل شکاف طبقاتی که در کشور می‌بینیم، نبود این ابزار تنظیم‌گری بوده است. البته شکاف طبقانی در ایران، دلایل دیگری هم دارد که نباید تنها معطوف به این موضوع بدانیم، اما تصویب طرح مالیات بر سوداگری، بخشی از این اختلاف طبقاتی را از بین می‌برد. مثلاً نظام عدالت در پرداخت موضوعی است که هم رئیس جمهور کنونی بر آن تاکید داشته و هم در گذشته توسط دولت‌ها مطرح شد، اگر این روند پیگیری شود، شکاف طبقاتی به حداقل خواهد رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اراده مجلس یازدهم به نتیجه رساندن طرح مالیات بر سوداگری است و دیدیم که برخی از نمایندگانی که دنبال مسکوت ماندن طرح رفتند، موفق نشدند تا جلوی بررسی طرح را بگیرند. از این رو، می‌خواهیم روند بررسی را دقیق دنبال کنیم و در نهایت طرحی را به تصویب برسانیم که به عدالت نزدیک و به نفع اقتصاد کشور و مردم باشد.