شناسهٔ خبر: 171239 - سرویس اقتصاد
منبع: خانه ملت

دنیا مالی:

دولت منتخب روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان را در اولویت قرار دهد

احمد دنیامالی، بندرانزلی نماینده مردم بندر انزلی در مجلس گفت: دولت منتخب باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا مناسبات با همسایگان را به نحو مطلوبی در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی ایجاد کند.

به گزارش «نماینده» احمد دنیا مالی به لزوم اهمیت ارتباط با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: امنیت کشورهای همسایه در گرو مبادلات با وسعت بالای یکدیگر است و در حقیقت به هر میزانی که مراودات با همدیگر شکل بگیرد، صلح و ثبات در منطقه فراهم خواهد شد.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس افزود: برخی از کشورهای همسایه ما هنوز سه دهه از عمر تاسیس و تشکل آنها نگذشته است و برخی هم سیستم چند خلیفه ای دارند؛ بنابراین از نظر سیاسی چنین نبوده که این کشورها بستر صاف و همواری داشته باشند که تا به حال نتوانستیم با آنها ارتباط برقرار کنیم؛ ضمن اینکه بسیاری از این کشورها هم تحت اوامر آمریکایی بوده اند و همه این موضوعات باعث عدم ارتباط گیری می شود.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: دولت منتخب باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا مناسبات با همسایگان را به نحو مطلوبی در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی ایجاد کند.

وی به اهمیت فعالسازی بازارچه های مرزی برای بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان اشاره و بیان کرد: بازارچه های مرزی و ترانزیت حمل و نقل می تواند یکی از مباحث مهم دیپلماسی بین المللی باشد، اما مطمئنا دولت سیزدهم در مبحث سیاست خارجی تعامل با اکثر کشورها را در اولویت قرار می دهد.

دنیا مالی افزود: تیم های اقتصادی، حمل و نقل جاده ای و ریلی و اتاق های بازرگانی باید فعال شوند تا بتوانیم تبالادلات تجاری را تسریع ببخشیم و شرایط مناسبی ایجاد شود.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس عنوان کرد: کشورهای منطقه متوجه هستند که وجود ایران قدرتمند، امنیت را برقرار می کند و در حقیقت همسایه دلسوزی برای آنها به شمار می رود؛ لذا کشورهای همسایه لزومی ندارند که برای ایجاد امنیت خود به سمت بیگانگان حرکت کنند و قطعا تعامل به نفع همه منطقه خواهد بود.

وی تاکید کرد: کشورهایی نظیر عربستان به دنبال این هستند تا تعامل خود را با جمهوری اسلامی ایران بهبود ببخشند و البته ما نیز همچون گذشته استقبال خواهیم کرد؛ چرا که چنین اتفاقی به نفع منطقه خواهد بود.