شناسهٔ خبر: 163090 - سرویس اقتصاد
منبع: تسنیم

رشد ۸درصدی صادرات ایران به امارات در ۳ماهه امسال/ موافقت عراق با بازگشایی همه مرزهای دو کشور

صادرات مدیرکل دفتر عربی و ‌آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات ایران به کشور امارات در سه‌ماهه ابتدایی امسال با حدود ۸درصد افزایش از حدود ۹۰۰میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، به حدود ۱میلیارد دلار رسید.

به گزارش «نماینده» به نقل از شاتا، فرزاد پیلتن از بررسی راهکارهای حمل ریلی کالا بین ایران و سوریه خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر تجار ایرانی به بازار کشور سوریه، راهکارهای حمل ریلی کالا بین جمهوری اسلامی ایران و سوریه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی و ستاد توسعه روابط ایران ــ عراق و سوریه برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه ضمن بررسی مشکلات مسیر کنونی حمل کنونی کالا بین دو کشور از طریق دریا مانند زمان‌بر بودن و هزینه‌های بالا، استفاده از روش ترکیبی ــ ترانزیتی (ریلی ــ زمینی) از طریق خطوط ریلی موجود داخلی و از طریق کشور عراق به سوریه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به‌عمل آید.

پیلتن تصریح کرد: در صورت نهایی شدن و اجرایی کردن این ایده، امکان حمل‌ونقل ترکیبی کالاها و مصالح ساختمانی و مواد معدنی از طریق خطوط ریلی از مسیر تهران به شلمچه و بصره ــ بغداد (فلوجه) و بغداد ــ قائم (ابوکمال) در مرز عراق و سوریه امکان‌پذیر خواهد شد.

تصویب بازگشایی آخرین مرزهای تجاری ایران و عراق توسط دولت عراق

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب بازگشایی آخرین مرزهای تجاری ایران و عراق توسط دولت این کشور خبر داد و گفت: کمیته ملی بهداشت و سلامت عراق به‌ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور، بازگشایی مرزهای تجاری شیب عراق (چزابه) و منذریه (خسروی قصرشیرین) را تصویب کرد.

فرزاد پیلتن با بیان این خبر اظهار داشت: پس از کاهش موج اول شیوع ویروس کرونا، مرزهای تجاری ایران و عراق توسط دولت‌های دو کشور به‌تدریج بازگشایی شد و سرانجام با تصویب بازگشایی مرزهای شیب ــ چزابه و منذریه ــ خسروی توسط دولت عراق، کلیه مرزهای تجاری میان دو کشور بازگشایی و روند تجارت میان ایران و عراق تحت تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی دو طرف در آینده نزدیک به روند عادی خود بر خواهد گشت.

وی افزود: عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود و با توجه به منافع مشترک دو طرف از محل تجارت دوجانبه، انتظار می‌رود تجارت میان دو کشور در ماه‌های آینده روند روبه‌رشد خود را با سرعت بیشتری طی کند و به شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا برگردد.

افزایش صادرات به امارات

فرزاد پیلتن گفت: صادرات ایران به کشور امارات در سه‌ماهه ابتدایی امسال با حدود ۸ درصد افزایش از حدود ۹۰۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، به حدود ۱ میلیارد دلار رسید.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد در دوره مذکور از نظر وزنی نیز صادرات به کشور امارات حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است و از حدود ۲ میلیون و چهارصد هزار تن به ۳ میلیون و چهارصد هزار تن رسیده است.