شناسهٔ خبر: 111357 - سرویس اقتصاد
منبع: افکارنیوز

لابی مدیرعامل چند بانک با نمایندگان برای پس گرفتن امضاهای استیضاح طیب نیا

ثروتی طراح اصلی استیضاح وزیر اقتصاد از لابی مدیرعامل چند بانک با نمایندگان برای پس گرفتن امضاهای استیضاح طیب نیا خبر داد و گفت: من شایعه پس گرفتن امضاها را شنیدم اما کسی به ما اعلام نکرد که امضاها پس گرفته شد.

به گزارش «نماینده»، موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت استیضاح علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی گفت: این طرح استیضاح همچنان به قوت خود باقی است و ما منتظریم تا وزیر و مسئولین این وزارتخانه به قولهای داده شده خود در راستای رفع مشکلات عمل کنند.
وی با بیان اینکه استیضاح کنندگان تا کنون ۲ نشست با وزیر داشتند که سیف رئیس کل بانک مرکزی و مدیرعامل بانک صادرات در جلسه حضور داشتند، تصریح کرد: طرح استیضاح این وزیر دارای شش محور بوده، که در این جلسات موارد استیضاح مطرح شده و وزیر هم جهت رفع مشکلات قول مساعد داد.
طراح اصلی این استیضاح عدم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، عدم رعایت عدالت اقتصادی، وام واج و جهیزیه را از جمله محورهای این استیضاح دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از این محورها، وجود موسسات مالی و اعتباری هستند که به یک معضل تبدیل شده و در همین راستا می توان به مشکلات موسسه میزان اشاره کرد.
ثروتی با تاکید بر اینکه موسسات مالی اعتباری باید مجوز قانونی داشته باشند و اگر غیر قانونی هستند باید جلوی آنها گرفته شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر۷۰۰ موسسه مالی و اعتباری و لیزینگ غیر مجاز در کشور وجود دارد و سوال ما این است که اگر فعایت آنها غیر قانونی و خلاف است چرا بانک مرکزی جلوی آنها را نمی گیرد.
وی گفت: قوه قضائیه جهت برخورد با این موسسات تاکید دارد که بانک مرکزی باید اعلام کند که این موسسات غیر قانونی هستند تا برخورد شود. اما بانک مرکزی اقدامی نمی کند.
نماینده بجنورد در مجلس با اشاره به مسئولیت وزیر در این ارتباط افزود: وزیر در شورای پول و اعتبار حضور دارد و مسئولیت این موسسات با وزیر اقتصاد است که البته وزیر در جلسه قول داده تا مشکلات موجود را پیگیری و حل کند.
ثروتی یکی دیگر از محورهای استیضاح را افزایش مالیات بر مشاغل ذکر کرد و گفت: در جلسه برگزار شده وزیر به نمایندگان اعلام کرد که مخالف این افزایش بوده اما وی در جلسه هیئت دولت یک رای داشت اما دولت در نهایت به افزایش این مالیات رای داد. به گفته وی نمایندگان پذیرفتند که وزیر در زمینه افزایش مالیات بر مشاغل مقصر نبود.
طراح اصلی استیضاح وزیر اقتصاد با اشاره به امضای ۲۵ نماینده برای استیضاح این وزیر و در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی نمایندگان امضاهای خود را از این استیضاح پس گرفتند، گفت: من اطلاعی در این زمینه ندارم. البته مسئولین وزارت اقتصاد و همچنین مدیرعامل برخی بانک ها به مجلس آمدند و برای پس گرفتن امضاها با نمایندگان و خود من هم صحبت کردند.
ثروتی افزود: من هم شایعه پس گرفتن امضاها را شنیدم اما کسی به ما اعلام نکرد که آیا واقعا نماینده ای امضا را پس گرفته یا نه.
استیضاح طیب نیا در جلسه علنی ۱۹ مرداد با ۲۵ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. وی تنها وزیری است که تا کنون سه بار از مجلس کارت زرد گرفت. کارت زرد به معنی نارضایتی نمایندگان از عملکرد یک وزیر است.