شناسهٔ خبر: 101258 - سرویس اقتصاد
منبع: مهر

تولید برق از مصرف پیشی گرفت/ جزئیات طرح ضربتی افزایش تولید

برق43 با آغاز تعطیلات عید سعید فطر در حالی بار دیگر تولید از مصرف برق پیشی گرفته که به منظور تامین برق تابستانی یک واحد جدید نیروگاهی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش «نماینده» با آغاز تعطیلات عید سعید فطر، تب مصرف برق بار دیگر در کشور فروکش کرده است و پیک مصرف برق با کاهش چند پله ای از خط قرمز ۵۰ هزار مگاواتی تا سطح حدود ۴۷ هزار مگاوات کاهش یافته است.

همزمان با کاهش پیک مصرف برق، یک واحد جدید نیروگاهی به منظور تامین برق مشترکان در روزهای باقیمانده فصل تابستان وارد مدار شد تا پایداری شبکه برق کشور هم برای روزهای پرمصرف پیش رو تقویت شود.

بر این اساس با راه‌اندازی واحد هفتم ظرفیت تولید نیروگاه مسجد سلیمان به ۲۰۰۰ مگاوات رسید که می‌تواند نقش مؤثری در تولید انرژی، کنترل فرکانس و پایداری شبکه برق به ویژه در استان های جنوب کشور ایفا کند.

سید حمید صالحی با بیان اینکه تعمیرات اساسی توربین و ژنراتور واحد ۷ به پایان رسید و این واحد با توان تولیدی ۲۵۰ مگاوات به شبکه سراسری متصل شد، گفت: واحد ۷ نیروگاه مسجدسلیمان در تابستان سال ۸۹ به دلیل اشکال در توربین و ژنراتور از مدار خارج و با توجه به اعمال تحریم، رفع مشکل به کارشناسان داخلی سپرده شد که در این راستا با فعال کردن تولیدکننده‌های داخلی، قطعات معیوب از جمله شینه‌های ژنراتور، قطب‌های ژنراتور و هسته استاتور توسط شرکت‌های ایرانی طراحی، ساخته و به دست متخصصان بومی نصب و راه‌اندازی شد.

سرپرست شرکت مدیریت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه مسجدسلیمان تصریح کرد: تعمیر اساسی توربین، ژنراتور و راه‌اندازی واحد ۲۵۰ مگاواتی، دستاورد بزرگی برای صنعت برق ایران است.

از سوی دیگر با راه اندازی این واحد جدید نیروگاهی، تولید برق کشور هم در هفته شانزدهم بیش از ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وزارت نیرو با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: مجموع توليد برق کشور از ابتداي سال جاری تاکنون به ۹۱ هزار و ۴۶۶.۶ گيگاوات ساعت رسيده که اين ميزان ۳.۰۱ درصد بيش از انرژي توليدي کشور در زمان مشابه پارسال است.

بر این اساس ميزان توليد انرژی داخل کشور از ابتدي امسال تاکنون به ۹۰ هزار و ۷۹ گيگاوات ساعت رسيده که اين ميزان ۲.۸۲ درصد بيش از انرژي توليدي کشور در زمان مشابه سال گذشته است.

از مجموع انرژي توليد داخل کشور از ابتداي سال جاري تاکنون، ۸۵ هزار و ۳۶۷.۵ گيگاوات ساعت به واحدهاي حرارتي و ۴ هزار و ۷۱۲.۲ گيگاوات ساعت به واحدهاي برق‌آبي اختصاص داشته است.

در اين مدت، توليد نيروگاه‌هاي حرارتي علاوه برمقايسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۳.۹۶ درصد افزايش و توليد نيروگاه‌هاي برق‌آبي ۱۴.۱۷ درصد کاهش داشته است.

ميزان انرژي تامين شده نيز امسال در دوره مورد بررسي ۹۱ هزار و ۴۶۶.۶ گيگاوات ساعت گزارش شده است که اين ميزان ۳.۰۱ درصد در مقايسه با زمان مشابه پارسال افزايش نشان مي‌دهد.

ميزان انرژي دريافتي برون مرزي در دوره مورد بررسي يک هزار و ۳۸۶.۹ گيگاوات ساعت بوده که اين ميزان ۱۷.۱۸ درصد در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته افزايش نشان مي‌دهد.