شناسهٔ خبر: 99993 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لاریجانی در دیدار رئیس دانشگاه علمی و کاربردی:

پیوند قابل قبولی میان آموزش و بازار وجود ندارد

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس دانشگاه علمی و کاربردی با تاکید بر پیگیری مشکلات این دانشگاه، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور نبود پیوند قابل قبول میان آموزش و بازار کار است.

به گزارش نماینده، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه(۱۶ تیر) با رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی و جمعی از مسئولان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ضرورت کاهش مواد قانونی مرتبط با دانشگاه علمی- کاربردی

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار در پاسخ به برخی موضوعات مطرح شده از سوی رئیس دانشگاه علمی و کاربردی مبنی بر وجود برخی مشکلات در این دانشگاه، گفت: استراتژی مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه، کاهش تعداد موادقانونی مربوط به چنین مراکزی است؛ اما برخی از مسائل مربوط به این دانشگاه را می‌توان در قوانین عادی گنجاند، هرچند که قانون برنامه به این نکته تاکید دارد که برخی از امور کشور در بازه زمانی ۵ ساله به چشم انداز خاصی برسد و فراتر از آن نیز قانونگذاری صورت نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: ضرورت بازنگری در برخی مواد و قوانین دانشگاه علمی و کاربردی از سوی مسئولان این دانشگاه وجود دارد، از این رو باید قوانین این دانشگاه به طور دقیق بررسی شود، زیرا ممکن است که وجود برخی قوانین به شکل موجود برای این دانشگاه ضرورت نداشته باشد؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین اشکالات بخش‌های آموزشی در کشور این است که پیوند قابل قبولی میان آموزش و بازار وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:  به طور حتم پیشنهاد مسئولان این دانشگاه همراه با طرح موجود در مجلس مورد مطالعه قرار می گیرد.

اخباری: دانشگاه علمی و کاربردی، بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی در کشور

در ادامه این دیدار محمد اخباری رئیس دانشگاه علمی و کاربردی درخصوص هدف این جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی به خانه ملت، گفت: هدف از این جلسه ارائه گزارش در خصوص عملکرد و فعالیت‌های دانشگاه علمی و کاربردی به رئیس مجلس بود، زیرا این دانشگاه به دلیل اینکه بزرگترین دانشگاه نظام مهارتی در کشور بوده و به علت تقاضا محور بودن یکی از جذاب ترین مراکز آموزشی برای مشاغل مختلف است، ضرورت ارائه گزارشی ازروند پیشرفت کار به مجلس شورای اسلامی وجود داشت.

اخباری افزود: البته امیدوار هستیم که در برنامه ششم توسعه بتوان نگاه قابل قبولی را برای بحث شغل و مهارت محوری و کارآفرینی این دانشگاه در نظر گرفت، همچنین در این جلسه درباره طرح مجلس شورای اسلامی درخصوص دانشگاه علمی و کاربردی موضوعاتی مطرح شد، تا بتوان در جهت هرچه بیشتر کاربردی و عملیاتی کردن رشته های این دانشگاه براساس نیاز بازار کسب و کار گام برداشت.

وی تاکید کرد: دانشگاه علمی و کاربردی تنها دانشگاه بخش خصوصی در وزارت آموزش عالی بوده که بخش خصوصی در امر مهارت سرمایه گذاری کرده است، بنابراین این دانشگاه می تواند در روند توسعه آینده کشور نقش مهمی را ایفا کند، ازاین رو می توان با ارائه پیشنهادات و همچنین راهنمایی های رئیس مجلس در جهت تعیین سهم دانشگاه علمی و کاربردی در نظام آموزش عالی کشور استفاده کرد، بنابراین امیدوار هستیم که این دانشگاه بتواند به ماموریت اصلی خود که همانا مهارت، کارآفرینی و دانش بنیان کردن اقتصاد است تحقق بخشد.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی، گفت: طرح مورد نظر در مجلس به این نکته اشاره می کند که شورای عالی باید برای بخش فنی و حرفه ای و مهارتی این دانشگاه به وجود آید که باید در همه این طرح ها از ۳ بخش اساسی حوزه آموزش مهارتی استفاده کرد، اما در حال حاضر تنها به نظام آموزش مهارتی توجه می شود، این درحالی است که در کنار این موضوع باید صلاحیت حرفه ای و اطلاعات بازار کار نیز مشخص شود، بنابراین با در نظرگفتن اطلاعات بازار کار باید  نیروهای مهارتی در دانشگاه علمی و کاربردی را آموزش داد، همچنین یک مرجع برای صلاحیت حرفه ای مهارت دیدگان باید به وجود آید.

نظر شما