شناسهٔ خبر: 99473 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

یک ماه از وعده بانک مرکزی گذشت، اما آمار چک‌های برگشتی اعلام نشد

بانک مرکزی/431 در حالی که مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه امسال در گفت‌وگو با «افکارنیوز» وعده داده بود که اواسط خردادماه امکان ارائه گزارش تکمیلی درباره چک‌های برگشتی وجود داشته باشد، اما هنوز چنین امکانی فراهم نشده است.

به گزارش نماینده، بررسی در آمار و اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد که چند ماهی جای آمار چک‌های برگشتی در میان گزارش‌های بانک مرکزی خالی است. این اتفاق از دی‌ماه سال گذشته افتاده و حدود ۶ ماه است که هیچ گزارشی از رقم چک‌های برگشتی منتشر نمی‌شود.

 آخرین گزارش چک‌های برگشتی، به آذرماه سال گذشته برمی‌گردد. این آمار از روند رو به رشد چک‌های برگشتی خبر می‌داد؛ به طوری که در آذرماه ۵۴۶ هزار برگ سند به مبلغی حدود ۷.۸ هزار میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی برگشت داده شد. آمار چک‌های برگشتی در آذرماه ۹۳ نسبت به آذرماه سال ۹۲ از نظر تعداد ۲۵.۸ درصد و از جهت مبلغ ۷۲.۴ درصد افزایش را نشان می‌داد.

بنا به آخرین گزارش بانک مرکزی در آذرماه سال گذشته، در ۹ ماهه اول سال ۹۳ حدود ۴.۵ میلیون برگ سند به مبلغی معادل ۴۹.۸ هزار میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده شد. در این دوره، متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده نسبت به دوره مشابه سال ۹۲ به ترتیب ۲۰.۴ درصد و ۳۵.۱ درصد افزایش داشته است.

علی‌رضا مقتدایی، مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با «افکارنیوز»، دلیل عدم اعلام آمار چک‌های برگشتی را سامانه چکاوک دانسته و گفته بود که «به محض این‌که سامانه چکاوک بتواند کار گزارش‌دهی خود را به اتمام برساند، آمار چک‌های برگشتی را اعلام می‌کنیم.»

به گفته وی، «چکاوک یک سامانه بسیار توانایی است که نه‌تنها می‌تواند گزارش چک‌های برگشتی را به تفکیک استان‌ها مشخص کند، بلکه کل اسناد مبادله شده، اسناد پرداخت شده و آمار چک‌های برگشتی را در سطح استان‌ها ارائه خواهد کرد.»
مقتدایی در عین حال متذکر شده بود که «فکر می‌کنم اواسط ماه خردادماه این امکان را داشته باشیم که یک گزارش تکمیلی در مورد چک‌های برگشتی ارائه دهیم و دیگر اين گزارش ضمیمه گزارش شاخص‌های ماهانه نخواهد بود.»

حالا حدود یک ماه از وعده بانک مرکزی می‌گذرد، اما هنوز آماری از چک‌های برگشتی اعلام نشده است. فعالان اقتصادی معتقدند که وضعیت بازار و روندی که چک‌های برگشتی طی می‌کند، دلیل اصلی این مساله است.

براساس گفته اصناف و بازار، در ماه‌های گذشته رکود حاکم بر بازار تشدید پیدا کرده و حتی کسانی که همواره حساب‌های بانکی‌شان پر بوده، حالا مدتی است که با چک‌های برگشتی مواجه شده و حتی در پرداخت دستمزد کارگران خود با مشکل مواجه هستند.

یکی اصناف در گفت‌وگو با «افکارنیوز» عنوان می‌کرد: در این شرایط، افزایش نرخ‌های مالیاتی بر مشکلات کسبه افزوده است و هر روز با رقم‌های عجیب و غریبی از سوی سازمان امور مالیاتی روبه‌رو می‌شوند.

منبع:افکارنیوز

نظر شما