شناسهٔ خبر: 99281 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

آژانس بین المللی انرژی اتمی:

ذخیره اورانیوم ایران مطابق با توافق ژنو کاسته شده است

آژانس/2 آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش ماهیانه خود التزام ایران به رعایت تعهداتش در قبال برنامه اقدام مشترک را تایید کرد.

به گزارش نماینده، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اعلام اینکه به نسخه ای محرمانه از گزارش ماهیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران دست یافته نوشت: ذخیره اورانیوم کمتر غنی سازی ایران کمتر از سطح حداکثری است که در توافق هسته ای موقت در سال ۲۰۱۳ (آذر ۹۲) درباره آن توافق شد.

براساس توافق برنامه اقدام مشترک که بین ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در آذرماه ۱۳۹۲ حاصل شد، ایران باید میزان ذخایر اورانیوم کمتر غنی سازی شده خود را کمتر از ۷ تن و ۶۵۰ کیلوگرم نگاه دارد و گزارش ماهیانه آژانس نیز نشان می دهد که در حال حاضر میزان ذخایر اورانیوم ایران ۷ تن و ۵۳۷ کیلوگرم است.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی که نامش عنوان نشده در این خصوص به رویترز گفته است: ایران باید تحت توافق موقت به ۲ مساله پایبند می بود؛ اول پایان دادن به دوره زمانی مشخص با همان میزان هگزافلوراید اورانیومی که در ابتدای دوره، غنی سازی را با آن انجام داده بود و دوم تبدیل هگزافلوراید اورانیوم تولیدی مازاد به شکل اکسید اورانیوم؛ ایرانی ها هر دو اقدام را انجام داده اند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش در حال مذاکره برای نگارش متن توافق جامع هسته ای تهران براساس راه حل های بدست آمده در مذاکرات ۱۳ فروردین لوزان سوئیس هستند. در همین حال یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به منظور دیدار با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به تهران سفر کرده است.

 

منبع: مهر

نظر شما