شناسهٔ خبر: 99055 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ

روایت عشق یک لهستانی به ایران+عکس

مارک اسموژینسکی مستند «پلی به آینده» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی عبدالحمید ارجمند و کارگردانی فرشاد اکتسابی سه‌شنبه (9 تیر ماه) ساعت 20 و در قالب مجموعه «جستجوگران پارسه» از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، این مستند 35 دقیقه‌ای درباره مارک اسموژینسکی استاد برجسته زبان فارسی است. وی از شخصیت‎های بزرگ تاریخ ایرانشناسی در لهستان است که برای حفظ، توسعه و گسترش زبان فارسی در سطح جهان کوشید. او ابتدا توانست با نوشتن پایان‌نامه‌ی خود با نام «کارکرد الگوهای اساطیری در تعریف مفهوم حرکت در نوشته‌های دکتر علی شریعتی»، مدرک فوق‌لیسانس رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ورشو را به دست بیاورد.

مارک اسموژینسکی

وی در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ به تدریس در انستیتو پژوهش‌های فرهنگی دانشگاه ووج و مشارکت در کنگره‌های ادبیات تطبیقی و نیز تالیف مقاله‌هایی در زمینه‌ی فرهنگ و ادبیات فارسی پرداخت و سرانجام بورسیه‌ی دکتری زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران کسب کرد.

پایان‌نامه‌ی دکترای خود را با دکتر شفیعی کدکنی گذراند. سال‌های آخر دهه‌ی 60 و آغازین سال‌های دهه‌ی 70 را در تهران سپری کرد. ازدواج کرد و همسری ایرانی، رشته‌های پیوند عاطفی او را با ایران استحکام بخشید.

اسموژینسکی پس از بازگشت به لهستان در سال ۲۰۰۰ و در مدت نه سالی که به تدریس و تحقیق در این مرکز مشغول بود، ده‌ها دانشجو را در رشته‌ی ایران‌شناسی تربیت کرد و برنامه‌های فرهنگی متعددی را در زمینه‌ی آشنایی مردم لهستان با فرهنگ، موسیقی، آشپزی، هنرهای دستی و ادبیات ایران به اجرا رساند.

منبع : ایسنا

نظر شما