شناسهٔ خبر: 98393 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

پسامذاکرات اتمی؛ آغاز ايستادگی بسيار سنگين

نرمش قهرمانانه 43

نماینده: تز ۱. دوران پسامذاکرات اتمي؛ آغاز "ايستادگي بسيار سنگين"... اگر آن چنان که دکتر حسام الدين آشنا، از اعضاي برجسته و تعيين کننده اتاق فرمان عمليات رئيس جمهور اسلامي ايران، دو سال قبل تصريح کرده بود، فرجام مذاکرات اتمي به آغاز "ايستادگي بسيار سنگين" ختم مي‌شود، بايد بپذيريم که اين، يک برنامه از پيش سنجيده البته از نوع "دو فاکتو" بوده است که اکنون مو به مو در حال تحقق است.

 

دو سال قبل، دکتر حسام الدين آشنا، در جريان گفتگوي ويژه خبري مورخ دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲، به‌وضوح، طرح کلي جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات اتمي و حتي دوران پساتحريم را با کليد واژه "رويکرد اتمام حجت"، "اثبات حسن نيت"، و از همه مهم‌تر، "ايستادگي بسيار سنگين" بيان کرد.

اکنون، چهار روز مانده به فرجام ضرب الاجلي که يحتمل تا شهريور و سفر رئيس جمهور به مجمع عمومي سازمان ملل متحد تمديد خواهد شد، تحقق اين پلان، آشکارا قطعيت يافته است.

 تز ۲.

جملاتي که دکتر حسام الدين آشنا براي بيان منظور خود به کار برد، کامل و دقيق بود. او گفت: "رويکرد اتمام حجت، رويکرد بسيار مهم و تعيين کننده‌اي در کاري است که ايران در حال انجام آن است؛ جمهوري اسلامي ايران اين بار اجازه نمي‌دهد مذاکرات، ناتمام و ناگهاني قطع شود و در پي اتمام حجت است، زيرا، اگر فردا ايستادگي بسيار سنگيني انجام داديم، مردم بدانند ما حسن نيت نشان داديم".

 مهم؛ تکرار: "... زيرا، اگر فردا ايستادگي بسيار سنگيني انجام داديم، مردم بدانند ما حسن نيت نشان داديم".

 وي با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب درباره نرمش قهرمانانه گفت: "نرمش براي اين است که در بازي پيروز شوي نه اين که بازنده شوي. ما طرف‌هاي خود را يک صد سال است که مي‌شناسيم و مي‌دانيم که آن‌ها با قصد قربت نيامده‌اند". وي با بيان اين که امريکايي‌ها گرفتاري‌هاي جدي در منطقه دارند که بدون مذاکره با ايران اين گرفتاري‌ها سال‌ها حل نخواهد شد، افزود: "امريکايي‌ها بايد در موضوع هسته‌اي حسن نيت خود را نشان دهند تا درباره مسائل ديگر منطقه نيز با ايران مذاکره کنند".

دکتر حسام الدين آشنا، با اشاره به اين که مقامات آمريکا بار ديگر خواسته‌اند ايران پروتکل الحاقي را بپذيرد تأکيد کرد: "ما ديگر اجازه بازرسي غير متعارف و سر زده را نمي‌دهيم، زيرا، در گذشته اين کار انجام شد، اما، آن‌ها دبه کردند... د. جمهوري اسلامي ايران اين بار اجازه نمي‌دهد مذاکرات ناتمام و ناگهاني قطع شود و در پي اتمام حجت است، زيرا، اگر فردا ايستادگي بسيار سنگيني انجام داديم مردم بدانند ما حسن نيت نشان داديم. اين که آقاي روحاني مي‌گويد امريکايي‌ها وقت کمي دارند براي اين است که ملت ايران خيلي منتظر نمي‌ماند و تصميم خود را مي‌گيرد".

وي گفت: "ما خواستار حذف تحريم‌ها هستيم نه کاهش آن‌ها و نمي‌خواهيم بر سر کاهش پلکاني تحريم‌ها چانه بزنيم. ما معتقديم تحريم‌ها ظالمانه است و هر دو طرف بايد هم زمان اقدامات اعتماد ساز را انجام دهند نه اينکه ما اقدامي را انجام دهيم و طرف مقابل بگويد بروم بررسي کنم که انجام شدني هست يا نه" (سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲، خبرگزاري مهر، خبر شماره ۲۱۴۶۴۲۵).

 تز ۳.

البته همان طور که مقام معظم رهبري در ديدار رمضاني نود و چهار با مديران کشور فرمودند، ما براي توافق نکردن وارد اين گود نشديم. انقلابي‌ها، اساساً اعتقادي به پيش بيني رويدادهاي انساني ندارند؛ آن‌ها وارد اين ميدان شدند تا با اراده انساني تاريخ را شکل دهند، هر چند که با وقوف بر جوهر امور، در کل، برآوردي از امور دارند. مي‌دانستيم که آن‌ها به اندک برد ديگران رضايت نخواهند داد.

به هر حال، چه در داخل و چه در خارج، برخي "محترمين" بوده‌اند که گمان مي‌کردند که بايد اين مسير را امتحان کرد.

 همچنين، لااقل، لازم بود تا براي مردم و به‌ويژه جواناني که بايد براي "ايستادگي بسيار سنگين" مهيا باشند، حجت تمام شود که ما همه راه‌ها را رفتيم. خصوصاً براي جواناني که خيانت‌هاي رنگارنگ امريکايي‌ها به تاريخ اين ملت يادشان نيست، اين اتمام حجت ضروري مي‌نمود.

 اين چنين بود که پروژه موسوم به "نرمش قهرمانانه"، با طرحي انديشيده به حرکت درآمد. بنا به اين توضيحات، ايران براي برقراري موازنه فعلي در مذاکرات برنامه‌ريزي اصطلاحاً "دو فاکتو" داشته و آن را تا اين جا پيش برده است، و اکنون نه در پايان، بلکه در نيمه راه است.

 

نظر شما