شناسهٔ خبر: 98097 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

«فانی» ماندنی است یا رفتنی؟

استیضاح فانی431 امروز تمامی فرهنگیان کشور منتظر تصمیم‌ نهایی مجلس برای ماندن یا نماندن فانی در وزارتخانه آموزش و پرورش هستند، با توجه به تحولات چند روز گذشته در مجلس، آیا فانی استیضاح می‌شود؟

به گزارش نماینده بعد از مدت‌ها اعتراض نمایندگان خانه ملت نسبت به عدم رفع مشکلات معیشتی و حقوقی معلمان و گله‌مندی از هیئت رئیسه مجلس به دلیل عدم وصول استیضاح "علی‌اصغر فانی"، سرانجام طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای ۶۴ نفر از نمایندگان روز سه‌شنبه (۱۹ خرداد ماه) به موافقت ریاست مجلس و نواب آن رسید.

اعلام وصول استیضاح فانی توسط هیئت رئیسه مجلس پایان کار نبود بلکه آغازی بود برای کش و قوس‌ میان نمایندگان مخالف و موافق.

طبق ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس پس از تقدیم طرح استیضاح به هیئت رئیسه، این هیات موظف است آن را به کمیسیون تخصصی ارائه دهد تا ظرف یک هفته موارد استیضاح را با حضور فانی و استیضاح‌کنندگان بررسی کند و اگر پس از یک هفته تعداد امضاءکنندگان نامه استیضاح به زیر۱۰ نفر برسد، استیضاح ملغی می‌شود، اما در صورت عدم انصراف استیضاح‌کنندگان، در اولین جلسه علنی مجلس این موضوع مطرح ‌شده و وزیر آموزش و پرورش موظف است ظرف ۱۰ روز در صحن علنی حاضر شود.

 

استیضاحی برخلاف مصلحت

به گفته "عبدالوحید فیاضی" سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشست "فانی" با امضاءکنندگان استیضاح در روز یکشنبه (۲۴ خرداد) نتیجه مثبتی را در بر نداشته و امضای نمایندگان نیز به زیر ۱۰ نفر نرسید.

"غلامعلی حداد عادل" عضو کمیسیون آموزش مجلس اولین نماینده‌ای بود که در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به نظر من استیضاح حق نمایندگان است اما همه باید دقت کنند این حق را زمانی که مصلحت است، استفاده کنند.

وی همچنین در ادامه افزود: ممکن است برخی از نمایندگان به این نتیجه رسیده باشند که وقت استفاده از این حق فرا رسیده است و برخی نظری مخالف این داشته باشند اما من این استیضاح را به مصلحت نمی‌دانم.

"نادر قاضی‌پور" نماینده مردم ارومیه نیز در این میان از تلاش برخی نمایندگان برای راضی کردن استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش به منظور بازپس‌گیری امضاهای خود خبر داد و گفت که بنده به هیچ وجه امضای خود را پس نخواهم گرفت.

کاهش امضاهای استیضاح

البته امضاهای نمایندگان بر تعداد خود باقی نماند و روز سه‌شنبه (۲۶ خرداد) ۱۵ نماینده در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس انصراف خود را از استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل تعاملات انجام شده با وزیر و معاونان وی و همچنین حل مشکلات مورد نظر اعلام کردند.

"بهروز نعمتی" نماینده مردم اسدآباد یکی دیگر از نمایندگانی بود که در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۷ خرداد) در نطق میان دستور خود گفت: اینجانب با علم به این مسئله که می‌دانم طرح این موضوع ممکن است به ضرر بنده باشد اما اعتقاد راسخ و جدی دارم که با استیضاح وزیر نه تنها مشکل مردم حل نخواهد شد بلکه به مشکل آنها اضافه خواهد شد زیرا مشکلات فرهنگیان مربوط به امروز و دیروز نیست، این مشکلات ماحصل سالها کم توجهی به معلمان است که رسوب کرده است، همه باید بدانیم که این مشکلات تنها بدست وزیر آموزش و پرورش حل نخواهد شد.

دعوتی با طعم استیضاح

اعلام دعوت از نمایندگان خانه ملت برای شرکت در ضیافت افطار توسط دولت، این شائبه را برای برخی بوجود آورد که این نشست می‌تواند فرصتی برای اقناع نمایندگان خواهان استیضاح باشد تا از این خواسته خود منصرف شوند و این موضوع با سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه از مجلس انتظار داریم تغییری در آموزش و پرورش صورت نگیرد، تحقق پیدا کرد اما "حسین طلا" سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به این سخن روحانی بیان کرد که موضوع استیضاح یک تعارف نیست که به علت درخواست کسی، لغو شود.

وی در ادامه تاکید کرد: یکسری مطالبات و مصوبات توسط نمایندگان مجلس صورت گرفته که اکنون فانی باید نسبت به عدم اجرای آن پاسخگو باشد و تغییر نظر نمایندگان را نسبت به استیضاح وزیر آموزش و پرورش بعید دانست.

اما روز دوشنبه (۱ تیر) "جبار کوچکی‌نژاد" نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس از جلسه کمیته سه جانبه استیضاح‌کنندگان، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه به ریاست ابوترابی و مهلت دو هفته‌ای این کمیته به فانی خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که به وزارت آموزش و پرورش مهلت دو هفته‌ای دادیم که قوانین و مقررات مالی و کمک‌هایی را که دولت می‌تواند به فرهنگیان بکند، را بررسی کنند و گزارش آن را متعاقبا به کمیته ارائه دهند.

با اینکه کوچکی‌نژاد بیان کرده بود که استیضاح فانی مسیر خود را می رود و این جلسات موجب لغو استیضاح نمی شود اما برخی رسانه‌ها این خبر را با تیتر استیضاح فانی دو هفته دیگر برگزار می‌شود، منتشر کردند که این موضوع ابراز ناراحتی این نماینده را در پی داشت.

علاوه بر این "سیدحسین نقوی‌حسینی" عضو فراکسیون فرهنگیان نیز از بررسی موضوع استیضاح در جلسه فراکسیون خبر داد و بیان داشت که برخی از اعضای فراکسیون همچنان اعتقاد راسخ به استیضاح دارند اما تعدادی دیگری معتقدند با حمایت از فانی و جلسات مشترک مشکلات قابل حل است.

 

بازپس‌گیری دوباره امضا در روز پایانی

با نزدیک شدن به روز پایانی فرصت باقی مانده تا استیضاح فانی، تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و سایر نمایندگان مرتبط با استیضاح با یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی (سه‌شنبه ۲ تیر) جلسه‌ای تشکیل دادند و در این میان قرار شد برخی امضاءکنندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش امضای خود را پس بگیرند.

اما با توجه به این بازپس‌گیری به دلیل عدم کاهش تعداد امضاءها به زیر ۱۰ نفر، استیضاح به قوت خود باقی ماند.

البته این نکته قابل ذکر است که شاید با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار روز چهارشنبه (۳ تیر) مجلس قرار بگیرد، ولی با توجه به شرایط پس گرفتن امضاءها توسط برخی از نمایندگان احتمال رای موافق اکثریت مجلس به استیضاح علی‌اصغر فانی ضعیف خواهد بود.

با تمام این کش و قوس‌ها و نظرات مختلف، اکنون هیئت دولت و معلمان چشم به تصمیم نمایندگان خانه ملت دوخته‌اند تا سرانجام این استیضاح چه خواهد شد؟

حال با تمام این تفاسیر این سوال پیش می‌آید که آیا با استیضاح فانی تمامی مشکلات معیشتی و حقوقی معلمان حل خواهد شد؟ و یا اینکه باید بهارستان‌نشینان برای حل معضلات ریشه‌ای و قدیمی قشر فرهنگی کشورمان علاج دیگری بیاندیشند!؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما