شناسهٔ خبر: 97927 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سراج:

مصوبه مجلس هرگز تحمیل به دولت نیست؛ مقابله با بدعهدی آمریکا و غرب است

رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی گفت: مصوبه اخیر مجلس هرگز تحمیل به دولت نیست؛ چرا که یک سال و خرده‌ای از مذاکرات می‌گذرد و اگر مجلس می‌خواست چیزی را به دولت تحمیل کند، می‌توانست همان آغاز یا اواسط مذاکرات این کار را انجام دهد.

به گزارش  نماینده رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی و استاد دانشگاه درخصوص مصوبه اخیر مجلس در راستای صیانت از دستاوردهای هسته ای، ضمن حداقلی برشمردن این اقدام و برآورده شدن حداقل انتظارات از مجلس با اجرایی شدن این طرح، اظهار داشت: ما می دانیم که آمریکایی ها در چارچوب یک راهبرد کلان به دنبال مهار قدرت یابی جمهوری اسلامی ایران هستند و نطفه این مهار را هم در موضوع هسته ای بنا گذاشته اند. آنها به دنبال این هستند که برنامه هسته ای ایران برچیده شود و طولانی کردن مذاکرات هم در راستای برچیده سازی برنامه هسته ای ایران است.

وی ادامه داد: درحقیقت آمریکایی ها سه هدف در مذاکرات هسته ای داشتند که شامل متوقف سازی، معکوس سازی و برچیده سازی بود. دو هدف ابتدایی آنها محقق شد و درحال حاضر نیز به دنبال تحقق برنامه سوم شان یعنی برچیده سازی هستند. آنها رسیدن به این هدف را در مرور زمان و تمدید مذاکرات جستجو می کنند. لذا من فکر می کنم ورود مجلس و نمایندگان محترم از طریق این طرح، به نوعی مقابله با راهبرد آمریکا برای مهار روند قدرت یابی جمهوری اسلامی است و یک اقدام هوشمندانه بوده است تا از برنامه هسته ای ایران حمایت کنند.

توافق نکردن بهتر از شکل گیری یک توافق بد است

این فعال سیاسی درباره واکنش آمریکایی ها به این طرح مجلس که مدعی شده اند با عدم مجوز ایران برای بازرسی ها، احتمال شکل گیری توافق ضعیف شده است؛ بیان داشت: مطمئن باشید که آمریکایی ها هم به مذاکرات و هم به توافق با جمهوری اسلامی ایران نیاز دارند. اما اگر هم فرض را بر این بگذاریم که حصول توافق در هاله ای از ابهام قرار گیرد؛ اگر قرار باشد که خطوط قرمز ما رعایت نشود، این یک توافق بد است و توافقی هم که بد باشد بهتر است شکل نگیرد. بنابراین ما چیزی را از دست نمی دهیم. ملت ایران متوجه شده اند که به آمریکایی ها نمی شود اطمینان کرد و این برای مردم ما مسجل شده است که آنها وعده می دهند ولی قول های شان را زیر پا می گذارند.

وی افزود: در صورت عدم توافق ما به یک سرمایه اجتماعی می رسیم که آن سرمایه اجتماعی انسجام و وحدت ملی است. همین طور دولت محترم نیز متوجه خواهد شد که توسعه برون زا با شرایط ظالمانه ای که آمریکایی ها در مناسبات بین المللی ایجاد کرده اند، راهبرد مناسبی نیست و هرچه بیشتر متوجه پیشرفت درونزا خواهد شد.

این طرح تحمیل به دولت نیست؛ بلکه مقابله با بدعهدی آمریکا و غرب است

این استاد دانشگاه نسبت به فضاسازی های برخی رسانه ها مبنی بر تحمیلی بودن این طرح به دولت و سنگ اندازی مجلس در مسیر دستیابی به توافق نهایی ضمن رد این ادعا عنوان کرد: هرگز این طرح، تحمیل به دولت نیست. چرا که یک سال و خرده ای از مذاکرات می گذرد؛ اگر مجلس می خواست چیزی را به دولت تحمیل کند، می توانست همان آغاز یا اواسط مذاکرات این کار را انجام دهد. مجلس برای صیانت از دستاوردهای هسته ای در جایی می خواهد وارد عمل شود که ما شاهد زیاده خواهی ها و بدعهدی های آمریکا هستیم. بنابراین اقدام مجلس، مقابله با دولت و تحمیل به دولت نیست؛ این کار مجلس مقابله با زیاده خواهی و بدعهدی آمریکا و غربی هاست.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها در لوزان تفاهم کردند که غنی سازی ۳.۵ درصد داشته باشیم؛ اما اکنون زمزمه ۲ درصد غنی سازی را مطرح می کنند. اگر این اتفاق بیفتد قطعا دیگر از برنامه هسته ای ایران چیزی باقی نمی ماند. بنابراین کاملا مشخص است که این اقدام مجلس، مقابله به مثل و تقابل با زیاده خواهی و بدعهدی آمریکایی ها و غربی هاست و جز این هم از مجلس انتظاری نبود و این حداقل کاری است که نمایندگان مجلس می توانستند انجام دهند. درحقیقت ورود مجلس تحمیل به دولت نیست بلکه مقابله با تحمیل هایی است که غربی ها به دنبال اعمال آنها علیه ما هستند و من معتقدم که این مصوبه پشتوانه قوی و محکمی برای تیم مذاکره کننده برای مراحل پیش رو شد.

طرح مجلس خواست مردم و نظام است نه اعمال سلیقه حزبی

رضا سراج در انتها درباره هم راستا بودن طرح مجلس با خواست و اراده مردم نسبت به دستاوردهای هسته ای تصریح کرد: به نظر من حضور گسترده و پرشکوه مردم در تشییع شهدا و به خصوص شهدای غواص و همین طور براساس نظرسنجی های معتبر، مردم خواستار حفظ دستاوردهای هسته ای و حفظ عزت ملی هستند. لذا من تأکید می کنم که ورود مجلس به ماجرای مذاکرات هسته ای و طرح اخیر، متضمن یک توافق خوب است که این هم خواست ملت و هم خواست نظام است و می تواند به تیم مذاکره کننده نیز کمک شایانی کند.
منبع: راه دانا

نظر شما