شناسهٔ خبر: 97770 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اولویت تامین کود از داخل کشور

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این که اولویت برای تامین کود کشاورزان از تولید داخلی است، از تولید ۲۰۰ هزار تن کود سولفات پتاسیم برای کشت پاییز خبرداد.

به گزارش نماینده از فارس، علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در نشست خبری با اشاره به اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت در زمینه کود و نهاده‌های کشاورزی در سال جاری گفت: اولویت شرکت تأمین و تدارک و توزیع نهاده‌ها با استفاده از شبکه توزیع سراسری که توسط بیش از ۴ هزار کارگزار انجام می‌شود و اولویت ما تأمین کود از منابع داخلی است.

وی افزود: حمایت از تولیدکنندگان کودها به‌ویژه فسفاته و پتاسه در برنامه شرکت است و برای نظارت بر کیفیت کودهای تولیدی بازدید دوره‌ای توسط یک کارگروه فنی از طرف شرکت و وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه آب و خاک انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: بیش از ۲۸ کارخانه تولید کود شیمیایی در کشور در سال جاری مورد با هدف راهنمایی بیشتر و آشنایی با مشکلات تولیدکنندگان مورد بازدید قرار گرفته است.

ولی با بیان اینکه رویکرد شرکت تنوع‌بخشی به کودهای مورد نیاز کشاورزان و تولید با کیفیت محصولات است، اظهار داشت:‌ در سال ۹۳، ۳ گروه کودی مشتمل بر ۵ نوع کود شیمیایی تأمین و تدارک دیده شد، درحالی که در سال ۹۴، تولید ۷ گروه کودی مشتمل بر ۲۶ نوع کود را در دستورکار داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: تکیه ما بر تولیدات داخلی و کاهش معنادار واردات کود از جمله تدارک کودهای شیمیایی، کود آلی، زیستی، میکروبی و غیره است.

ولی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مسئولیت کیفیت کالاهایی که به کشاورزان عرض می‌شود را دارد، اظهار داشت: بنابراین شرکت ما کودهایی را خریداری می‌کند که دارای تأییدیه از مؤسسه خاک و آب و دارای برچسب باشد.

وی افزود: کارخانه‌های کرمانشاه، خراسان، بندر امام، فارس و پردیس کود اوره مورد نیاز کشور را تولید و تأمین می‌کنند که از ۲.۲ کود اوره مورد نیاز یک میلیون تن از کارخانه پردیس تأمین می‌شود.

ولی بیان داشت: هزینه حمل و نقل از کارخانه پردیس تقریباً بالاست، به همین دلیل مشکلاتی را برای ما و کشاورزان ایجاد کرده که در این راستا یک قرارداد سواپ ۳۰۰ هزار تنی برای تأمین این کود از پتروشیمی‌های دیگر بسته‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بخشی از کود مورد نیاز از خارج کشور تأمین می‌شده، اظهار داشت‌: ما تلاش می‌کنیم با حمایت از تولیدکنندگان داخلی میزان واردات را کاهش دهیم، به همین دلیل با شرکت پتروشیمی رازی بندر امام خمینی برای تولید ۱۰۰ هزار تن کود دی‌آمونیوم فسفات قرارداد بسته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای تأمین کودهای فسفاته، ازته و پتاسه از منابع داخلی تلاش می‌شود، اظهار داشت: در رابطه با تأمین این ۳ کود با کارخانه‌هایی که قادر به تولید هستند، قرارداد پیش‌خرید بسته می‌شود تا از لحاظ تأمین منابع مالی مشکلی نداشته باشند.

ولی در مورد تأمین کود سولفات پتاسیم در کشور اظهار داشت: کود سولفات پتاسیم یک کود نایاب است که در سال‌های گذشته به‌دلیل آنکه تولید آن تأثیرات زیست‌محیطی داشته است، تولید این محصول در دنیا کاهش یافته است.

وی افزود: در داخل کشور با اتخاذ تدابیری ۲۰۰ هزار تن از سولفات پتاسیم را برای کشت پاییز تولید و تأمین کرده‌ایم.

در رابطه با تولید این کود یزدان سیف عضو هیأت‌مدیره شرکت اظهار داشت: تولید کود سولفات پتاسیم اثرات زیست محیطی دارد و پسماند حاصل از تولید آن باید کنترل شود، به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان این محصول را در شرایط خاص تولید می‌کنند.

در ادامه این نشست ولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: براساس توانمندی‌های کارگزاران آنها را رتبه‌بندی می‌کنیم.

نظر شما