شناسهٔ خبر: 97624 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

پشت‌پرده تغییرات در طرح هسته‌ای مجلس / آیا تصویب جزئیات این طرح هم به سادگی کلیات خواهد بود؟

پشت‌پرده طرح هسته‌ای مجلس431

گروه مجلس نماینده - چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با رأی بسیار بالایی طرح الزام دولت به صیانت از دستاوردهای هسته‌ای را در دستور کار صحن علنی قرار دادند. طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وقتی بیش از پنجاه نماینده مجلس درخواست کنند، می‌توان یک طرح را خارج از نوبت در دستور صحن علنی قرار داد و این به معنای آن است که صبح امروز باید این طرح در دستور کار نمایندگان مجلس قرار می‌گرفت. امروز علاقه‌مندان به پیگیری این طرح، منتظر اعلام آن به‌عنوان دستور کار بودند، اما در کمال تعجب حتی «گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقق و تفحص از سازمان چای کشور» هم در دستور کار بود، ولی نامی از این طرح مهم ملّی برده نشد.

 

اولین واکنش را یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی نشان داد. آصفری، نماینده اراک در قالب یک تذکر از ریاست جلسه علت این امر را جویا شد که ابوترابی‌فرد به استناد یکی از تبصره‌های آئین‌نامه داخلی، رسیدگی به طرح هسته‌ای را منوط به اتمام طرح استانی شدن انتخابات مجلس دانست.

 

ساعتی بعد هم حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر اصفهان با ذکر جزئیات دیگری، این موضوع را پیگیری کرد. حاجی‌دلیگانی در تذکرش گفت: «این گزارش در دستور هفتگی مجلس به شماره ۱۴۶۷ هفته ۳/۲۴ تا ۳/۲۷ در بند ۹ و با شماره چاپ ۱۴۷۰ آمده بود، اما این طرح در دستور هفته جاری با شماره ۱۴۷۵ چاپ شده که خلاف آئین‌نامه است». ابوترابی‌فرد اما باز هم در پاسخ حاجی‌دلیگانی همان چیزی را گفت که به آصفری گفته بود.

 

این مطالبه به‌هرحال توسط نمایندگان پیگیری می‌شد. احمد توکلی نیز وقتی این تذکر را به ریاست جلسه ـ که به عهده لاریجانی سپرده شده بود ـ داد، این‌طور پاسخ شنید: «ما می‌خواهیم به این موضوع کمک کنیم و قصد نداریم که برای کشور یک مسئله جدید بسازیم» وی در ادامه گفت: «ما باید همکاری‌های لازم را در این زمینه با شورای عالی امنیت ملی داشته باشیم، این مسئله بحث فروش سیب‌زمینی که نیست! موضوع مهمی است، لذا باید به آن توجه کنیم».

 

بااین‌حال گویا بانی یا بانیان تغییر غیرقانونی دستور جلسه، وقتی با عکس‌العمل شدید و مجدّانه نمایندگان مجلس روبرو شدند، ناگزیربه پذیرش بازگشت طرح هسته‌ای به دستور شدند. هر چند برخی خبرنگاران معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و همچنین معاون پارلمانی وزیر امور خارجه را در حال رایزنی دیده‌اند که برای نیامدن این طرح به دستور کار تلاش می‌کنند.

 

 

طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای؛ از مصوبه اول و دوم کمیسیون تا متن قرائت‌شده توسط لاریجانی

زاکانی، نقوی‌حسینی، کریمی‌قدوسی جزء افرادی بودند که هر کدام طرح‌هایی را در زمینه مسئله هسته‌ای نوشته بودند و قصد داشتند به‌وسیله آن هم دولت را ملزم به رعایت خطوط قرمز ترسیم‌شده مقام معظم رهبری کنند؛ و هم از این طریق پشتوانه محکمی را برای تیم مذاکره‌کننده ایجاد کنند و امکان چانه‌زنی بیشتر را برای آنها فراهم آورند.

 

با درخواست رئیس مجلس همه این طرح‌ها به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده و پس از رایزنی با طراحان آن و انجام کار کارشناسی، طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای به صحن علنی بازمی‌گردد.

 

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص این طرح و اتفاقات پیش آمده گفت: «برای الزام دولت برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای هفته پیش طرحی توسط کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و گزارش این طرح به صحن علنی فرستاده شد و در دستور کار مجلس هم قرار گرفت. ولی چند روز بعد، برخلاف آئین‌نامه مجلس، طرح دیگری با محتوای دیگری در کمیسیون امنیت ملی در خصوص الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای مطرح شد، به تصویب اعضا رسیده و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم گردید. این طرح دوم در دستور کار مجلس قرار گرفته است.»

 

شنیده شده این «طرح دوم» که نقوی‌حسینی از آن نام می‌برد، درواقع چیزی شبیه طرح اولیه‌ای است که توسط علی لاریجانی ارائه شده بود و در کمیسیون امنیت ملی مورد پذیرش اعضا قرار نمی‌گیرد. گویا در بدو امر این طرح با کمک دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشته شده است. چیزی که امروز علی لاریجانی در پاسخ به توکلی به آن اشاره کرد، به نحوی تأیید همین خبر ناموثق بود. لاریجانی در پاسخ توکلی گفته بود: «مسائلی مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و شورا درباره آنها نظر دارد؛ این شورا چارچوب‌هایی دارد که ما باید با آن هماهنگی لازم را داشته باشیم»؛

 

در این رابطه عباسعلی منصوری آرامی که از حامیان دولت به شمار می‌رود نیز با بیان اینکه رئیس مجلس، نقش بی‌بدیلی در اصلاح متن داشت و هیچ‌کسی نمی‌توانست این کار را انجام دهد، به خبر آنلاین گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی و در جلسات دیگر بسیار تلاش کردیم اما امکان آن فراهم نبود؛ به دلیل اینکه نوع رفتارها به‌گونه‌ای بود که نمی‌گذاشت این تلاش‌ها به نتیجه برسد، اما آقای دکتر لاریجانی هم از لحاظ  جایگاهی که رئیس مجلس است ، هم به‌عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی و هم محبوبیتی که در میان نمایندگان دارد، توانست با اصرار و رایزنی، نمایندگان را برای اصلاح  این طرح متقاعد کند و ازاین‌جهت دولت باید از رئیس مجلس سپاسگزار باشد که برای اصلاح این طرح، شخصاً وارد شد و رایزنی‌های مؤثری را انجام داد.

 

گویا وقتی علیرضا زاکانی از مصوبه دوم  کمیسیون امنیت ملی مطلع می‌شود، برای اینکه یک اجماع حداکثری را بین نمایندگان ایجاد کند به همراه دو نفر دیگر از نمایندگان تهران با لاریجانی نشستی را ترتیب می‌دهد و تلاش می‌کند به متنی دست پیدا کنند که مد نظر هر دو طیف سیاسی غالب در مجلس است.

 

حوالی ساعت ۱۱:۳۰ زاکانی پس از اینکه مدت‌زمان قابل‌توجهی را با برخی دیگر از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس کنار صندلی حدادعادل گعده گرفته بود، با عجله تمام با برگه‌ای که در دست داشت نزد اعضای کمیسیون امنیت ملی رفته و امضا می‌گرفت. ساعت، دقایق پایانی جلسه علنی امروز را نشان می‌داد و چند پیشنهاد بیشتر در بررسی طرح استانی شدن انتخابات باقی نمانده بود. اگر طرح استانی شدن تمام می‌شد و متنی که در دستان زاکانی قرار داشت به لاریجانی نمی‌رسید، احتمالاً کلیات طرحی تصویب می‌شد که ظاهراً خیلی اهداف بیان شده توسط قاطبه نمایندگان مجلس را تأمین نمی‌کرد.

 

تلاش‌های زاکانی به ثمر نشست و لحظاتی قبل از پایان بررسی طرح استانی شدن، متن جدید طرح که الآن امضای اعضای کمیسیون امنیت ملی را هم در خود داشت توسط علی لاریجانی قرائت شد. طرحی که کلیات آن با امضای ۱۹۹ نماینده مجلس تصویب شد و روز سه‌شنبه جزئیات آن بررسی خواهد شد. البته ممکن است بررسی جزئیات به اندازه کلیات راحت نباشد و شاید نمایندگان مجلس بخواهند با حذف و اضافه کردن کلمه یا تبصره‌هایی جزئیات را دست‌خوش تغییر کنند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۰۹:۲۴ 0 2

    سلام
    چرا در اين طرح تعداد سانتريفيو‍‍ژهاي كه رهبر معظم انقلاب به عنوان خط قرمز ايران براي حفظ توليد سوخت هسته‌اي نيروگاه‌ها اعلام نموده‌اند مقفول مانده است
                                

نظر شما