شناسهٔ خبر: 97055 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جواد لاریجانی در شبکه خبر:

دلواپس هستیم و این گناه کبیره نیست

جواد لاریجانی دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه می گوید: چون دولتمان را دوست داریم دلواپسشان هستیم و این گناه کبیره نیست.

به گزارش نماینده به نقل از میزان، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر سه شنبه شب در برنامه تیتر شبکه خبر با اشاره به اینکه فکر نکنید یکی از ویژگیهای مذاکره خوب این نیست که مذاکره منعطف باشد، تصریح کرد: مذاکره خوب منعطف برای رسیدن به هدف است نه اینکه هدف را جابجا کند و این موضوع دو گونه انعطاف است و در واقع جابجا کردن هدف کار درستی نیست، انعطاف در هدف نیست بلکه در راه رسیدن به هدف است.

لاریجانی در این برنامه درباره اصول مذاکرات در مسایل بین المللی و هسته ای و دیدگاهش درباره جایگاه مذاکرات و دیپلماسی گفت: دیپلماسی راه را برای میل یک کشور به منافع هموار می کند و از کارهای مهم است و به تنهایی کارگر نیست و مبتنی بر توان ملی است که به نحو مناسبی در صحنه جهانی نقد می شود و پس انداز یک ملت است.
 

وی درباره اینکه مذاکرات به چه صورت می تواند در این راستا کمک کننده باشد، گفت: بحث مذاکرات در روابط بین ملتها از قدیمی ترین مباحث است و حدود ۲ هزار سال سابقه دارد؛ مذاکرات مهمی مانند موضوع هسته ای نیز از مذاکرات مهم قرن گذشته است.
 

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه مذاکرات چارچوب دارد، تصریح کرد:چهار شاخصه مهم برای مذاکره مد نظر است که مرحله اول آن این است که تصویر درستی از وضع ۲ طرف داشته باشند، آمریکاییها گفتند یکی از وسیع ترین تحریم های تاریخ را علیه ایران اجرا کرده اند و ما هم شکست بی سابقه ای را نصیب غرب کردیم و آنها را در مقاصدشان برای کاهش توان اتمی مان ناکام گذاشتیم و اگر ما در این مقاومت ملی موفق باشیم، فتح الفتوح کرده ایم.
 

وی تاکید کرد: این اولین اصل است که طرف بداند کجا ایستاده و تصویر صحیحی از موقعیتش داشته باشد و اینکه خود را بزرگ  و دشمن را کوچک ببیند یا برعکس کار صحیحی نیست.
 

لاریجانی افزود: در مرحله بعدی باید استراتژی و هدف داشته باشیم؛ تحریم ها تجاوز آشکار به حقوق ملت ما است و فقط موضوع تحریم نیست و ابعاد این تجاوز وسیع تر است.
 

دبیر ستاد حقوق بشر کشور تصریح کرد: این تحریم ها درست مانند این است که کشوری به کشور دیگر تجاوز کند و آمریکا همراه متحدنشان و رژیم صهیونیستی به حقوق ملت ما تجاوز کرده اند که این تجاوز در مرحله اول نظامی نبوده است، اما تهدیدهای نظامی داشته و مشکلات امنیتی نیز در آن وجود دارد و چیزی از تجاوز نظامی کم ندارد، بلکه تنها جرات حمله نظامی را نداشته اند نه اینکه نخواسته باشند این کار را انجام دهند و موضوع تحریم این نیست که تنها دلارهای ما بلوکه شده است.
 

لاریجانی با تاکید بر اینکه استراتژی ما رفع تجاوز است، گفت: موضوع ما با این کشورها معامله ای مانند ۲ کشوری که سر آب، راهها، چاه های نفت یا تعرفه بازرگانی با هم اختلاف دارند، نیست بلکه برای رفع تجاوزی غیر مشروع و ظالمانه به حقوق ملت ما است و استراتژی اصلی ما رفع این تجاوزات است.
 

مذاکرات تقسیم غنائم نیست 

محمد لاریجانی با تاکید بر اینکه مذاکره تقسیم غنائم نیست، درباره تکنیک های مذاکره افزود: در تکنیک مذاکره بسیار مهم است که چگونه می خواهید به هدف برسید.
 

وی افزود: دکتر روحانی ذهن آشنایی به مسائل بین المللی دارد و تیم مذاکره کننده نیز از دوستان و افراد توانمندی هستند که دل ما به آنها قرص است و تکنیک ما بسیار مهم است.
 

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل، تکنیک حسن روحانی را بر مبنای بیگ بنگ دانست و گفت: دکتر روحانی می خواهد همه قل و زنجیره ها را یکباره از پای اقتصاد ما باز کند که اگر بشود بسیار خوب است؛ در این تکنیک امید به توفیق است اما کم است، زیرا کسانی که تجاوز کردند به این دلیل نبود که در تهران با آنها به درشتی صحبت شده است، زیرا زمانی که می خواستند علیه ما قطعنامه صادر کنند ما در تهران شعار ندادیم بلکه توانمندیهایمان را افزایش دادیم و از ۱۶۰ سانتریفوژ به ۲۰ هزار سانتریفوژ نسل جدید و فردو رسیدیم که اگر این توانمندیها نبود این کشورها اکنون به همین مذاکرات نیر راضی نبودند.
 

جابجا کردن هدف کار درستی نیست

محمد جواد لاریجانی با تاکید بر اینکه مذاکره منعطف باید در راه رسیدن به هدف انعطاف داشته باشد نه در خود هدف، گفت: مذاکره بسیار خوب است و من معتقدم باید مذاکر ات را همواره ادامه دهیم و مناقصات را با مذاکره پِیگیری کنیم زیرا ما طرفدار تنش نیستیم و این تنش ها باید کاهش یابد.
 

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید فکر کند که ملت تنها به خاطر توفیق در مذاکرات پشت آن ایستاده است، گفت: این دولت مال ما است و مذاکرات نتیجه بدهد یا ندهد؛ ما و ملت پشت دولت هستیم و در هر صورت افتخار می کنیم که دولت در مذاکرات پای منافع ملت ایستاده است و این احساس فشار برای پیشبرد مذاکرات خوب نیست.
 

وی تصریح کرد: در مذاکرات باید نقطه شروع مناسبی در نظر گرفته شود که این موضوع بسیار مهم است در مذاکرات ما مسئله از غنی سازی و رفع تحریم ها شروع شد و از نظر من خیلی نقطه مناسبی برای شروع نیست، زیرا در حال حاضر بحث اصلی مربوط به آنچه در ان پی تی  مطرح شده است و که موضوع آن منع ساخت سلاح هسته ای است که در این شرایط اگر ما کشتی بزرگی داشته باشیم که سوخت آن با پیل هسته ای باشد این موضوع در قالب ان پی تی قرار نمی گیرد و اینکه بگوییم منابع هسته ای را در حد گرداندن راکتورها می خواهیم در واقع مانند این است که حقوق خود را به شهروندی درجه ۲ کاهش داده ایم.
 


ما شهروندان درجه یک صحنه بین المللی هستیم
لاریجانی با تاکید بر اینکه ما شهروندان درجه یک صحنه بین المللی هستیم گفت: ما به هیچ وجه حاضر نیستیم شهروند درجه دو باشیم و این دستاورد انقلاب ما است که استقلال را به ما هدیه کرده است.
 

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه ان پی تی سه پایه دارد گفت: منع اشاعه سلاح هسته ای که ما طرف دار آن هستیم، امحا سلاحهای کسانی که سلاح هسته ای دارند و همچنین همکاری با ان پی تی سه پایه اصلی است، اما خود آنها رعایت نمی کنند و در واقع ان پی تی مرده و کسانی که شعار طرفداری از آن را می دهند ان پی تی را کشته اند.
 

نقطه شروع مذاکرات باید نقطه ضعف دشمن باشد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه مذاکرات باید از نقطه ضعف دشمن شروع شود گفت: موضوع باید از ان پی تی شروع شود و اینکه چرا اجرا نمی شود و اینکه منافع ما در ان پی تی چیست؟
 

وی افزود: تنها معادله معقول این است که طرفی شفافیت و یک طرف دیگر همکاری باشد و نباید آنها جرات کنند بیش از شفافیت در چارچوب ان پی تی از ما چیزی بخواهند و در مقابل هر قدم شفافیت ما باید یک قدم همکاری کنند و ما آژانس را لولو نمی دانیم که اگر بنابراین بود چرا به موضوع وارد شدیم و در واقع ما به این پایه ها اعتقاد داریم.
 

لاریجانی افزود: در این رابطه ها نه تنها همکاری نیست بلکه بدترین تحریم ها و محاصره ها علیه ما اعمال شد و به نظر من نقطه شروعی که انتخاب شد نه اینکه بی ربط باشد اما هدف من از طرح این موضوع این است که اولا مذاکره روش درستی است؛ دوما اینکه در مذاکره نباید فکر کنیم که یک راه است که باید مستقیم برویم و سرمان به سنگ بخورد، بلکه اهداف اصل قضیه هستند، سوما اینکه انشالله مذاکرات موفق شود و ما افتخار می کنیم که دوستانمان توفقیات عظیمی داشته باشند و اگر با افت و خیز در مذاکرات روبرو شدند پیشنهاد من به عنوان یک برادر کوچک این است که منعطف باشند و ریل گذاری را اصلاح کنند زیرا ریلهای دیگری نیز وجود دارد.

مذاکرات را باید از ریل بد به سمت ریل بهتر هدایت کنیم

لاریجانی ادامه داد: اولا من به مذاکرات امیدوارم دوما نگرانی و دلواپسی دارم و ثالثا معتقدم راههای پیشبرد وجود دارد و ما میتوانیم مذاکرات را نجات بدهیم بنابراین من نه تنها مخالف مذاکرات نیستم بلکه معتقدم مذاکرات را باید از ریل بد به سمت ریل بهتر هدایت کنیم.

وی افزود: دلیل امیدواری ما این است که دولت ما و مذاکره کنندگان حرفه ای و قوی هستند و خدا را شاکریم که مذاکرات دست اینها است و از طرفی مردم نیز از این مذاکرات حمایت می کنند و مقام معظم رهبری نیز سرمایه ای برای هدایت این مذاکرات است.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: آمریکایی ها در کل باید مذاکرات را به یک جایی برسانند و از طرفی تحریم ها برای آنها چیز کلیدی است که باید باشد، اما میخواهند مذاکرات را به جایی برسانند که عدم توفیق تحریم ها تا این اندازه آشکار نشود.

وی با بیان اینکه نیاز آمریکا این است که مذاکرات به یک جایی برسد تصریح کرد: اوباما، دموکرات ها و جمهوری خواهان، خواهان این هستند که مذاکرات به جایی برسد، اما جایی که آمریکا میخواهد برداشتن تحریم ها و یا ادامه تحریم ها به این شدت نیست چون این روند ناموفق بوده لذا آنها میخواهند لب ما را با مقداری آب تر کنند تا توانمندی های ما را به نحو قابل توجهی محدود کنند.

لاریجانی ادامه داد: چشم انداز من این است که تحریم ها در بخش های بسیار وسیع آویزان می ماند، اما اجازه می دهند چیزی حدود ۶۰ درصد از درآمدها نفتی ما برای اینکه ما احساس کنیم اکسیژنی به صنایع و بودجه ما داده شده وجود داشته باشد و چون ما مزه دلار نفتی را چشیده ایم بهای بیشتری می دهیم تا این آب باریکه قطع نشود و استراتژی آمریکا دقیقا همین است و این در حالی است استراتژی که رییس جمهور ما گفتند برداشتن یکباره تحریم ها است.

لاریجانی تاکید کرد: آژانس انرژی اتمی یکی از یهترین نهادهای بین المللی که جز نوکری برای اجانب کار دیگری برای ما نکرده و مرتب برای ما مسئله سازی می کند.

 

چون دولتمان را دوست داریم دلواپسشان هستیم و این گناه کبیره نیست

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چرا دلواپس هستید گفت: کلمه دلواپسی مثل توپی شده که به یکدیگر می پرانند، اما ما چون دولتمان را دوست داریم دلواپسشان هستیم و این گناه کبیره نیست، اما باید در نظر داشته باشیم که طرف ما دشمنی است که متجاوز است و ما میخواهیم با دشمنی که متجاوز است و به هیچ نُرمی پایبند نیست مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: محصول دموکراسی لیبرال سکورال حکومت هایی هستند که در تعامل با سایر ملت ها هیچ خطر قرمزی ندارند مثل محصول اسلام آمریکایی که به داعش ختم می شود.

لاریجانی تصریح کرد: دلیل دوم نگرانی من این است که ریل گذاری ما محکم نیست و نقاط آسیب دارد، تصور ما این است که هرجوری هست تحریم ها باید برداشته شود، اگر ما میخواهیم ملت درجه یک دنیا، پیشرو، مستقل و تاثیرگذار باشیم، چرخهای سانتریفیوژ باید مثل بقیه توانمندی های علمی، اقتصادی و فرهنگی بچرخد، چرا که اینها بخش هایی از زندگی سعادتمندانه و در طول هم و نه در مقابل هم هستند.

دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: بنده ریل گذاری برد – برد را بد علامت می دانم، من میدانم مسئولین ما می خواستند به غربی ها بگویند ما یک چیزی به شما می دهیم و معنای برد – برد همین است، اما مسئله این است که ما چه چیزی از آنها در کشورمان داریم، آنها مثل دزدی هستند که به خانه ما آمده اند و ما هرگز نباید دزدی را به رسمیت بشناسیم.

لاریجانی با بیان اینکه آن چیزی که غرب از آن نگران است تجربه مدنی کشور ما است تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک دموکراسی جدیدی را در جهان اسلام تجربه کرده که مبتنی بر عقلانیت اسلامی است و ایران تو سری خور و نوکر غرب را به کشوری موثر در منطقه و پیشرفته ترین کشور خاورمیانه تبدیل کرده است، دموکراسی که ما داریم هیچکدام از کشورها به این شفافیت ندارند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما در مقابل اینکه گفتید با برد – برد موافق نیستید گفت: شفافیت در مقابل همکاری و اینکه ما از ان پی تی یک کلمه پایین تر نمی رویم ما میخواهیم تعامل خصمانه دشمن را در میز مذاکرات به صورت مدنی تبدیل به رفع خصومت کنیم.

 

همین ان پی تی را باید ۱۵ سال طول بدهیم تا امضا کنیم

لاریجانی افزود: تعهدات بین المللی زرنگی میخواهد اینکه سریع یک چیز را امضا کنیم هنر نیست اگر از من بپرسید میگویم همین ان پی تی را باید ۱۵ سال طول بدهیم تا امضا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پروتکل الحاقی یک پروتکل نیست بلکه یک مدل است و هر کشوری باید آن را به قواره مناسب خود در بیاورد، من اگر جای مذاکره کنندگان بودم می گفتم پروتکل الحاقی باید به مجلس برود و مجلس اجازه بدهد و شاید این روند ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد بنابراین داوطلب بودن برای اجرای پروتکل الحاقی و یا اینکه بگوییم خیلی از کشورها آن را دارند حرفه ای نیست.

برای منافعمان می توانیم ته جهنم نیز با دشمن مذاکره کنیم
لاریجانی گفت: من دشمن تراش نیستم و معتقدم همه برای منافع ملی کار می کنند، حتی برای منافعمان هم می توانیم ته جهنم نیز با دشمن مذاکره کنیم؛ اما نباید دشمن را رنگ و اعلام کنیم او دوست است.
وی اضافه کرد: یکی از دلایلی که من دلواپس هستم این  است که طرف مذاکره کننده نرم ندارد، و ریل گذاری ما نقاط آسیپ پذیر دارد و این مسائلی که من یادآور شدم  برای مباحثه است و انشالله خدا دولت وملت را موفق می کند و دشمن نباید فکر کند ما پشت سر دولتمان نیستم.
این تحلیل گر ارشد  مسائل  بین الملل با اشاره به تشیع با شکوه ۲۷۰ شهید دفاع مقدس گفت: این فداکاری در میدان های دیگر نیز همه وجود داشته است، ما در مسئله تحریم ها فقط تحریم نبودیم با یک تجاوز روبه رو هستیم که یکی از جهات آن ترور دانشمدان هسته ای ماست.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه حتی چنگیزهم دانشمدان را نمی کشت، افزود: آنها را جای می فرستاد تا کاری برای او انجام دهند؛ اما دشمن ما که هیچ نرمی ندارد به ترور دانشمندان هسته ای ما که کارهای بسیار بزرگی انجام دادند دست زد.
لاریجانی تصریح کرد: هر انسانی باید خجالت بکشد که در قرنی زندگی می کند که کسانی که پرچم دار دموکراسی لیبرال سکولار هستند اگر با کشوری  بد شوند دانشمدان آن را ترو می کنند؛ این پدیده انقدر سخیف است که انسان  اگر از دشمن خود هم ببیند خجالت می کشد. امروز ما باید تصور درستی از صحنه بین الملی داشته باشیم

رسیدن به توافق تا قبل از تاریخ تعیین شده زیر ۱۰ درصد است
این کارشناس ارشد مسائل بین المل در پاسخ به این سوال که به نظر شما تا تاریخ باقی مانده و تعیین شده امکان توافق و به نتیجه رسیدن مذاکرات با توجه به ریل گذاری ها و روند های فعلی  وجود دارد یا نه، گفت: به نظر ما تا آن تاریخ ما بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم من آن را زیر ده درصد می دانم ولی از الطاف الهی نباید غافل شویم.
وی اضافه کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ما  نباید فکر کنم شکست خورده ایم ما باید امروز سرآقایی خودمان را کشف کنیم، امروز سرآقایی و درخشش ما در منطقه به این موضوع برمی گردد که ما متکی به اسلام و روپای خودمان ایستاده ایم و به نوعی داری استقلال متکی برعقلانیت اسلامی داریم.
لاریجانی اظهار داشت: اگرما روی سرخودمان تکیه کنیم و نقشه راه خودمان را درست پیدا کنیم و هرگز منتظر نتیجه  مذاکرات نباشیم، نتیجه می دهد انشالله؛ ما باید مبتنی بر یک توان ملی حرکت کنیم که این مقاومت بدون هیچ شعاری شدنی نیز است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره حق غنی سازی و به رسمیت شناخته شدن‌ آن در توافق ژنو و بیانیه لوزان گفت: حق غنی سازی برای ما بوده است، اصلا صحبت از حق غنی سازی درست نیست دشمن راجع به حق غنی سازی ما تجاوزاتی داشت و امروز عقب نشسته است

حق غنی سازی ما مسلم است و این حق صدقه آمریکا نیست
وی تصریح کرد: حق غنی سازی ما مسلم است و این حق صدقه آمریکا نیست زیرا این حقی است که همه کشورهای عضو
سازمان ملل و NPT از آن برخوردار هستند  چه آمریکای ها آن را دوست داشته باشند چه نداشته باشند و این حق را داریم و باید پای آن بایستیم.
لاریجانی گفت : آمریکایها را این عرصه قدم بزرگی عقب نشسته اند و این موضوع یکی از دستاوردهای چشم گیر تیم مذاکره کننده هسته ای است، این بخاطر توانمندی عظیم ایران بوده است. عقب نشینی غرب در این حق جمهوری اسلامی ایران پیروزی بسیار بزرگی است.

طولانی شده مذاکرات تا حدی به نفع آمریکایی هاست
این تحلیل گر ارشد  مسائل  بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا آمریکای ها به نظر شما در این فرصت باقی مانند تاکتیک جدی را به کار خواهد گرفت  و آیا طولانی شدن مذاکرات به نفع ایران است؟ اظهار داشت: مسلما طولانی شده مذاکرات تا حدی به نفع آمریکایی هاست؛ آمریکا نمی خواهد این مذاکرات شکست بخورد که اعلام شکست شود و ایران برگردد فناورهای هسته ای خود که متوقف کرده است را از سر بگیرد.
وی گفت: فعلا ما یک ترمزی در این مسیر انجام داده ایم که نمی تواند همیشگی باشد و آمریکای نمی خواهند این ترمز برداشته شود،
لاریجانی درباره  تحریم ها گفت: با صحبت های برخی از مسئولین مبنی بر اینکه تحریم ها کار می کند، آمریکا را احساس می کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: مذاکرات تا جای می تواند ادامه داشته باشد زیرا خود اوباما هم باید نشان دهد کار انجام داده است، بنابراین آمریکا ها تا سپتامبر و اجلاس سازمان ملل مذاکرات را طول می دهند و در سازمان ملل احتمالا یک قدم در پیشبرد این موضوع  برمی دارند.

ژنو با دلیل شنوده های که رژیم صهوینستی به کار گذاشته بود بدتر از جهنم است
وی بیان کرد: پیش بینی من این است که  قدم بعدی قدم تیم مذاکره کنند ما نخواهد بود، ما باید  در مهر و آبان منتظر یک نتیجه باشیم.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که شما گفته بودید حاضرید در جهنم با شیطان هم مذاکره کنید به نظر شما امروز ژنو همین جهنم است اظهار داشت: ژنو با دلیل شنوده های که رژیم صهوینستی به کار گذاشته بود بدتر از جهنم است.
این کارشناس ارشد مسائل بین المل گفت: هرچند من با مذاکرات ژنو انتقاد دارم هرچند زحمات زیادی کشیده شده  و این مذاکرات، مذاکرات سختی است ولی ریل گذاری مناسبی صورت نگرفته است زیرا مقدار زیادی در این مذاکرات ابهام وجود دارد.
وی درباره کاربرد تکنیک ابهام در فرآیند مذاکره خاطرنشان کرد: کاربرد این تکنیک در فرآیند مذاکره بد نیس، هنگامی این تکنیک به کار گرفته می شود که مذاکره شکست نخورد ولی از این تکنیک امروز استفاده یک سویه می شود.
 

نظر شما