شناسهٔ خبر: 96863 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رشد مالیات اصناف؛ تا یک میلیون ۸درصد، ۱ تا ۳ میلیون ۱۲ درصد و بالای ۳ میلیون تومان ۱۸ درصد

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به تفاهم با سازمان امور مالیاتی بر سر نرخ مالیات سال ۹۳ اصناف گفت: امسال تعیین نرخ هر صنف بر اساس اطلاعاتی است که اصناف در اختیار مالیات قرار می‌دهد که طی نمونه‌گیری‌ها مالیات تعیین شده و اعمال سلیقه ممیزان مالیاتی کم‌رنگ‌تر می‌شود.

به گزارش نماینده از فارس، هرساله با نزدیک شدن به محاسبه سال مالیاتی بحث تفاهم بر سر تعیین نرخ مالیات اصناف با سازمان امور مالیاتی یکی از دغدغه‌های اصناف به‌عنوان بخش بزرگی از پرداخت کنندگان مالیات به شمار می‌رود.

امسال نیز طی یک ماه اخیر برخی بر این باور بودند که اصناف با سازمان امور مالیاتی به تفاهم نخواهند رسید؛ چرا که مالیاتی‌ها معتقد بودند که اصناف ۲۶ درصد از GDP (درآمد ناخالص ملی) را به خود اختصاص داده‌اند که باید بر مبنای آن مالیات بپردازند.

از طرف دیگر اصناف این موضوع را مطرح می‌کردند که در سال ۹۳ هیچ جهش اقتصادی یا رونق خاصی در اصناف رخ نداده که مالیات آنها افزایش یابد و سقف نهایت ۱۴ درصد را برای محاسبه مالیاتی پیشنهاد کردند.

اما در نهایت امروز این تفاهم صورت گرفت.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات تفاهم‌نامه مالیاتی گفت: بعد از ۳ نشست متوالی امروز در جلسه‌ای ۴ ساعته با رئیس سازمان امور مالیاتی و کارشناسان ۲ مجموعه به یک هم‌زبانی مشترک رسیدیم.

فاضلی با تأکید بر اینکه دولت امسال با توجه به کاهش قیمت نفت تکیه بیشتری بر دریافت مالیات دارد، افزود: اصناف در همین راستا رویکردشان تقویت درآمد دولت خواهد بود.

وی افزود: قرار شد تا مشمولان بند (ج) این تفاهم‌نامه که مالیات تا سقف یک میلیون تومان دارند، ۸ درصد افزایش بین یک تا ۳ میلیون، ۱۲ درصد افزایش و بالای ۳ میلیون تومان، ۱۸ درصد افزایش داشته باشند. این درحالی است که در سال گذشته این رقم برای سقف یک میلیون تومان ۴ درصد، یک تا ۳ میلیون تومان ۹ درصد و ۳ میلیون به بالا ۱۴ درصد افزایش مالیات تعیین شده بود.

رئیس اتاق اصناف ایران به بخش دیگری از این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: بخشی از مجموعه غیرمشمولی که سال قبل برای آنها مفاصاحساب صادر نشده بود، مشمول همین تفاهم می‌شوند به شرط آنکه بر مبنای آخرین پرداخت مالیاتی به ازاء هر سال ۱۵ درصد اضافه برای آنها محاسبه شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که مشمولان بند (الف) و (ب) براساس قانون به‌دلیل آنکه دارای دفاتر رسمی هستند باید براساس محاسبه سازمان امور مالیاتی، مالیات دهند.

فاضلی در پاسخ به اینکه برخورد سلیقه‌ای ممیزان مالیاتی همواره یکی از دغدغه‌های اصناف بوده و امسال چه فکری برای این مسئله کرده‌اید، اظهار داشت: امسال براساس داده‌هایی که در سی دی‌هایی که از طریق اتحادیه‌ها یا اتاق اصناف دراختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد از صنف‌ها نمونه‌گیری شده و درصد مالیاتی تعیین می‌شود.

وی درمورد جزئیات بیشتر نحوه نمونه‌گیری گفت: مؤدیان مورد توافق بند (۱) تا سقف یک میلیون تومان ۴ درصد نمونه‌گیری خواهند شد که برای سقف یک تا ۳ میلیون تومان ۸ درصد نمونه‌گیری و ۳ میلیون به بالا ۱۲ درصد نمونه‌گیری خواهند شد و به گونه‌ای با این طرح سعی شده تا متمرکز عمل شود و اعمال سلیقه ممیزان مالیاتی کم‌رنگ‌تر می‌شود.

نظر شما