شناسهٔ خبر: 96541 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ماجرای طلافروشی که سالی ۳۰۰میلیون «انفاق فرهنگی» می‌کند

طلا43 یارمهری گفت: خمس من ۶۰میلیون تومان شده بود و قرار بود ماهیانه یک‌میلیون به‌صورت قسطی بپردازم. آیت‌الله مدرسی که از چندین مرجع از جمله رهبری اجازه دریافت خمس را دارد، به ما گفت: می‌توانیم نصف این مبلغ را برای «انفاق فرهنگی» بگذاریم.

به گزارش نماینده، مهدی یارمهری، دبیر جشنواره عمار شهر قدس استان تهران است که طلافروشی دارد و پس از مشورت با علما و اجازه از دفتر مرجع تقلدیش تصمیم گرفته نصف خمسش را صرف امور فرهنگی کند.

این فعال فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: از دوره سوم جشنواره مردمی فیلم عمار وارد فعالیت در این زمینه شدم و به‌تدریج که بیشتر با فضای عمار آشنا می‌شدم؛ بیشتر علاقه داشتم که جشنواره شروع شود و ما هم اکران‌ها را شروع کنیم.

فیلم‌های عمار حرف دل مردم را می‌زند

یارمهری با بیان اینکه فیلم‌های جشنواره عمار واقعاً حرف دل مردم را می‌زند و حرف زیادی برای گفتن دارد، افزود: وقتی با عمار آشنا شدم دیدیم که چه حرفهایی را می‌شود در قالب فیلم و مستند گفت که در صدا و سیما گفته نمی‌شود و جشنواره عمار خلأ صدا و سیما را پر می‌کند.

وی ادامه داد: مستند «مادر ابرها» من را تکان داد و بر اساس آن یک یادواره خانگی برای شهید حمید قربانی که معروف به آوینی شهر قدس است، برگزار کردیم. حدود صد نفر در این یادواره حضور یافتند و کتاب ستوده که شامل خاطراتی از شهید می‌شود و بچه های خودمان نوشته بودند و با هزینه خود بچه ها هم چاپ شده بود را رونمایی کردیم. در این یادواره فیلم های عمار را هم پخش کردیم که مورد استقبال حضار قرار گرفت. آنها می‌گفتند ما یادواره های شهدای زیادی رفتیم اما این یادواره خیلی بیشتر به دلمان نشست.

پای منبر شنیدم که نیمی از خمس را می‌شود صرف کارهای فرهنگی کرد

مهدی یارمهری در ادامه گفت: تبلیغات ما برای اکران‌ها، بروشورهای جشنواره عمار بود که تعدادی را به بچه‌ها می‌دادیم و می‌گفتیم با هزینه خودشان کپی کنند و در مساجدشان پخش کنند. به صورت پیامکی و در شبکه‌های اجتماعی هم تبلیغ می‌کردیم و برخی مساجد هم که بودجه داشتند خودشان بنر چاپ کردند.

وی با بیان اینکه پای منبر شنیدم که نیمی از خمس را می‌شود صرف کارهای فرهنگی کرد، افزود: از دوستان روحانی پرسیدم و در این باره با آن ها مشورت کردم و به دفتر چند تن از مراجع هم زنگ زدم و گفتند با اجازه مرجع می‌شود این کار را کرد. خدمت آیت الله مدرسی رفتیم که از چندین مرجع از جمله رهبری اجازه دریافت خمس را دارد و ایشان گفت با نظارت یک روحانی می‌توانید این کار را انجام دهید. خمس من ۶۰ میلیون شده بود که قرار بود ماهیانه یک میلیون به صورت قسطی بدهم.

برکت کارمان با انفاق فرهنگی بیشتر شد

این خیر فرهنگی با اشاره به اینکه از آن به بعد پانصد هزار تومان از یک میلیون را صرف کارهای فرهنگی می‌کنیم، گفت: از این مبلغ برای اکران ها و تبلیغات استفاده کردیم و برکت آن را هم دیدیم. علاوه بر این که ماه به ماه این مقدار پول را جمع می کنیم و لوازم ضروری کارمان مثل پروژکتور، دوربین فیلم برداری، لپ تاپ و ... را تهیه کرده ایم.

او با اشاره به اینکه، برکت کارمان از آن موقع بیشتر شد و از جاهای دیگر هم کمک رسید، عنوان کرد: هیئت رزمندگان اسلام هم وسائلی به ما اهدا کرد و دوسه تا از بچه ها هم که در منزل کامپیوتر داشتند و بی استفاده مانده بود کامپیوترشان را به ما اهدا کردند. یکی از دکترهای شهر هم که قصد انتقال مطبش را داشت تمام وسائل دفترش را به ما اهدا کرد.

تشکیل «جبهه فرهنگی عهد ما» برکت جشنوار عمار بود

دبیر جشنواره عمار شهر قدس استان تهران اضافه کرد: از برکات جشنواره عمار برای ما تشکیل جبهه فرهنگی «عهد ما» در شهر قدس با چندنفر از بچه هایی بود که با عمار آشنا شده بودند و با هم همکاری داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در ابتدای راه اندازی جبهه فرهنگی «عهد ما» دفتر نداشتیم و جلساتمان را در خانه و یا پارک و داخل ماشین و خانه برگزار می‌کردیم، گفت: در یادواره خانگی شهید قربانی که برگزار کردیم یکی از رزمنده‌های دفاع مقدس حضور داشت که پس از آشنایی با ما یک دفتر در اختیار ما گذاشت. پس از هماهنگی و صحبت‌هایی که با شهرداری کردیم هم یک دفتر در اختیارمان گذاشتند و دفتر بانوان را هم راه اندازی کردیم.

هرکس انفاق فرهنگی کند برکتش را هم خواهد دید

یارمهری در ادامه گفت: در دوره سوم جشنواره عمار، فیلم‌ها را فقط در مسجد خودمان اکران می‌کردیم اما الان در سیزده جا اکران داریم و علاوه بر این شهرداری هم پای کار آمد و دو روز هم در شورای شهر اکران داشتیم.

او با تاکید بر اینکه کار فرهنگی نفس یک جامعه است و اگر محکم در این راه حرکت کنیم تاثیرش را می‌بینیم، گفت: انفاق فرهنگی کمتر از مدرسه سازی و مسجد سازی نیست و هرکس انفاق فرهنگی کند برکتش را هم خواهد دید.

در پایان وی با بیان اینکه با تاثیرپذیری از جشنواره عمار سه مستند با موبایل ساخته است، افزود: یکی در مورد کلید دار حرم حضرت ابوالفضل بود؛ یک مستند هم درباره راهیان نور و دیگری هم که یک مستند حرفه‌ای با موضوع خاطرات یک جانباز شیمیایی است

برچسب‌ها:

نظر شما