شناسهٔ خبر: 96534 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عواقب خشکی دریاچه ارومیه برای مردم تبیین نشده است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هنوز عواقب خشکی دریاچه ارومیه آنگونه که باید به مردمی که در شعاع صد کیلومتری آن واقع شده است اطلاع رسانی نشده است و تبعات خشکی باید به تدریج بیان شود.

به گزارش نماینده، عیسی کلانتری در گفت‌و‌گو باتسنیم، در رابطه با رفع چالش‌ها و موانع برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: برداشت از آب‌های زیرزمینی باید ۵۵ درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مساله آب در کشور از تهدید و بحران عبور کرده است افزود: در آغاز اقدامات فرهنگی برای احیای دریاچه ارومیه هستیم و باید روز به روز این برنامه‌ها توسعه یابد و انشالله در این زمینه مشکل اعتباری نخواهیم داشت.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: چنانچه یک تا دو درصد از بودجه عمرانی از دستگاه‌های‌های اجرایی به بخش فرهنگی اضافه شود رقمی نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان در سال را شامل می‌شود مشکلاتی وجود دارد ولی باید پذیرفت که در کشور آب وجود ندارد و برای حفظ کشور حتی کسانی که از آب منطقه‌ای مجوز چاه غیر مجاز دریافت کرده‌اند حتما باید ۳۰ درصد از این مجوزها کم شود یعنی کسی که دارای چاه بیست لیتری است حداقل باید ۶ لیتر آن برگردانده شود.

کلانتری با بیان اینکه متوسط ۹۵۰ هزار لیتر در ثانیه حق آبه‌ها باید کاهش یابد افزود: وضعیت آبهای سطحی کشور بدتر است امروز از یکصد تالاب آبدار کشور یک تالاب آبدار وجود ندارد این یعنی ویرانی در کشور، و نمی‌توان صحبتی از توسعه در این زمینه زد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اکنون خودکفایی با چه منابع آبی باید اتفاق افتد گفت: ما با یک دریاچه خشک شده مواجه هستیم و هنوز عواقب خشکی آن آنگونه که باید به مردمی که در شعاع صد کیلومتری آن واقع شده است اطلاع رسانی نمی‌شود.

وی اظهار داشت: نسل موجودات زنده در حوضه دریاچه آرال کنده شده است با وجود اینکه آب آن شیرین و جمعیت آن کمتر از یک پانزدهم حوضه دریاچه ارومیه است واقعیت‌ها باید به تدریج در جامعه گفته شود و علت اینکه آقای رئیس جمهور احیای دریاچه ارومیه را اولویت اول خود معرفی کرده‌اند بر همین اصل است و آقای روحانی بر هزینه‌های عدم احیای دریاچه ارومیه واقفند.

کلانتری بیان کرد: امکان تخلیه آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی وجود ندارد و چنانچه این امکان وجود داشت هزینه تخلیه تبریز ۶۰۰ میلیارد دلار است و باید پذیرفت که احیای دریاچه ارومیه کار سختی است و در بررسی برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه عده‌ای بر اساس این سختی خواستار شدند که این موضوع رها شده و دریاچه بخشکد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: چنانچه اقدامات احیای دریاچه ارومیه  بر اساس برنامه پیش رود ۱۰ سال به طول می‌انجامد تا به سطح اکولوژیک آن برسیم که هم‌اکنون در حوضه زاب ۷ تا ۸ ماه از برنامه عقب هستیم که حدود ۴۳۰ میلیون متر مکعب آب را شامل می‌شود چون سالی باید ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

نظر شما