شناسهٔ خبر: 96324 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در کنفرانس نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت جهانی مطرح شد؛

رضایی: موج دوم انقلاب، اقتصاد و زندگی مردم را درست می کند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها یک موج سیاسی ندارد، گفت: موج دوم این انقلاب که غیرسیاسی است، هم اقتصاد، هم فرهنگ و هم زندگی مردم را درست می‌کند.

به گزارش نماینده، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته با حضور در کنفرانس نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت جهانی که در دانشگاه پیام نور برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی با ارائه یک الگوی سیاسی جدید به مبارزه با قدرت های بین‌المللی پرداخت، گفت:‌ انقلاب اسلامی هم در صحنه اندیشه و هم در صحنه عمل، آن هم در چهارراه قدرت بین‌المللی، این مبارزه را شروع کرد.

رضایی ادامه داد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دنیا به دو قطب شوروی و آمریکا با اندیشه لیبرالیسم و سوسیالیسم تقسیم شده بود. لیبرال‌ها اساس قدرت سیاسی خودشان را بر فرد و آزادی گذاشته بودند و سوسیالیست‌ها نیز در مقابل، شعارشان متکی بر عدالت و جامعه بودند. البته این دو قدرت در ادامه در حال هماهنگ شدن با هم بودند که قضیه افغانستان و ایران این موضوع را تأیید می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انقلاب اسلامی با ظهورش این دو اندیشه و دو قطب را به چالش کشید، گفت: موج اول انقلاب اسلامی که سیاسی بود ساختار سیاسی غرب و شرق را به چالش کشاند و در حوزه عمل، صحنه‌های تقسیم شده قدرت را در جهان با زلزله‌های جدی مواجه کرد. برای مثال، موضوع فلسطین تمام شده بود اما انقلاب اسلامی، آرمان فلسطین را احیا کرد و علاوه بر آن، تغییر اندیشه‌ای نیز در آن ایجاد کرد به طوری که صهیونیست‌ها مجبور شدند کنار یاسر عرفات قرار گیرند تا با این پدیده جدید مقابله کنند.

رضایی با اشاره به برخورد غیرمستقیم ایران با قدرت‌های جهانی در حادثه لبنان و نیز روند بیداری اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی نیز به طور مستقیم و بدون تکیه بر قدرت دیگری، دو بلوک قدرت حاکم بر جهان را به زانو درآورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که انقلاب اسلامی در صحنه اندیشه نیز چالش‌های جدی را برای دو قدرت جهانی به وجود آورد، گفت: انقلاب اسلامی در صحنه نظری، نخبگان جهانی را به تأمل جدی واداشت و آن نکته قابل تامل این بود که مردم و دین را در کنار هم قرار داده و همزمان  آزادی و عدالت را نیز داشت و این جزو مهم‌ترین اندیشه‌هایی بود که در سطح جهانی بروز کرد. چرا که قبل از آن در ادبیات سیاسی جهان، دین، معنایی ضد آزادی داشت اما انقلاب اسلامی تصویر دیگری از دین نشان داد.

وی ادامه داد: جهان مشاهده کرد که جمهوری اسلامی در عین اینکه از مردم و عدالت سخن می‌گوید آزادی‌ها را هم دارد و البته پذیرش این موضوع برای عده ای سخت بود. عدالتی که اسلام می‌گفت از پایین‌ترین سطح تا رأس قدرت را شامل می‌شد و دنیا با این اندیشه ناآشنا بود چرا که هم ضد لیبرالیسم و هم ضد سوسیالیسم بود و در چارچوب دین نیز ارائه می‌شد.

رضایی با بیان اینکه اولین موج انقلاب اسلامی که سیاسی بود توانسته است بیش از ۸۰ درصد در داخل کشور و منطقه پیش برود، گفت: اما انقلاب اسلامی تنها یک موج سیاسی ندارد. موج دوم این انقلاب که غیرسیاسی است، هم اقتصاد، هم فرهنگ و هم زندگی مردم  را درست می‌کند که البته هنوز این موج در جامعه ما شروع نشده یا به معنای درست تر عمومیت نیافته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: البته تلاش‌هایی که در این راستا توسط امام و مقام معظم رهبری صورت گرفته، در حد سقف زدن و‌ آسمان درست کردن است اما دولت‌ها، ‌ مجلس‌ها و حتی علمای ما که باید زیر این آسمان، فرهنگ اسلامی را درست کنند در همان الگوها باقی ماندند.

رضایی در ادامه گفت: موج دوم انقلاب اسلامی دارد دیر به موج اول می‌رسد و به همین دلیل به عنوان مثال ما بیشترین زحمات را برای عراق می‌کشیم اما صادرات ترکیه به آن کشور دو برابر ما است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای شروع موج دوم باید به ارزش‌های اول انقلاب رجوع کنیم، ‌ گفت: آن ارزش‌ها مبنایی دارد به نام مردم و دین که البته هیچ تفاوتی بین فطرت و دین مردم نیست و قطعا تأثیر جمهوری اسلامی در موج دومش بیشتر از تأثیر آن در موج سیاسی خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه ما در موج دوم انقلاب اسلامی به جای سرمایه‌داری «مردم‌داری» را مطرح می‌کنیم، گفت: منظور ما از مردم‌داری یک جریان پوپولیستی نیست. یکی از شعارهای جالب جنبش وال‌استریت این بود که ما ۹۹ درصد هستیم و افرادی که در این جنبش بودند علیه نظام سرمایه‌داری شعار می‌دادند. شعار دیگر جنبش وال استریت مردم بود که در دموکراسی آمریکایی گم شده است. ما در موج دوم انقلاب معتقدیم که هیچ چیز غیر از دین نمی‌تواند مردم را ببیند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: مردم سالاری اسلامی و دولت اسلامی و مردم داری اسلامی و جامعه اسلامی دو بالی خواهند بود که انقلاب ما به وسیله آن می‌تواند بخش دیگری از ساحت فکری دنیا را تسخیر کند.

** برداشت درستی نیست که فکر کنیم تحریم‌ها را نمی‌توانیم خنثی کنیم

محسن رضایی در حاسیه این برنامه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی در باره نقش مردم در امنیت و دفاع، اظهار داشت: یکی ازپیام‌های انقلاب اسلامی مردمی شدن دفاع و امنیت است که اگر این دو مردمی شود هیچ آسیبی به دولت‌ها  نمی‌رسد. به طور مثال شاهدیم در عراق و سوریه آمریکا و داعش حضور پیدا می‌کنند و برای این است که در این کشورها دفاع و امنیت مانند ایران مردمی نشده، اما در لبنان چون امنیت و دفاع مردمی شده، می‌بینیم آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند کاری کنند.  

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه برخی اعلام می‌کنند گره زدن تحریم‌ها به آب خوردن مردم خطای راهبردی است، گفت: به هر حال تحریم‌ها بدون شک تاثیراتی داشته، اما اینکه فکر کنیم نمی‌توانیم این تحریم‌ها را کنار گذاشته و آن را خنثی کنیم برداشت درستی نیست.  

رضایی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش‌بینی وی نسبت به حوادث یمن و پاپیش گذاشتن عربستان برای توافق با این کشور، گفت: ریاض و در حقیقت عربستان در این جنگ شکسته خورده و هیچ نتیجه‌ای جز نفرت و بدبینی در این جنگ به وجود نیامده است.

وی یادآور شد: شکاف بین یمن و عربستان در حال حاضر بسیار عمیق شده، در حالی که قبل از جنگ این اختلافات کمتر بود، اما عربستان راهی جز این ندارد که سریع‌تر جنگ را تمام کند و این حادثه از طریق دیپلماسی و مذاکرات باید حل و فصل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح این مسئله ادامه داد: یمنی‌ها باید در مذاکرات یمنی یمنی درباره سرنوشت کشور خود تصمیم‌گیری کنند و کشورهای اسلامی دیگر نیز می‌توانند به آنها کمک کنند که این مذاکرات بین‌المللی شکل گرفته و از دخالت‌های مستقیم و نظامی در منطقه به خصوص کشورهای اسلامی جلوگیری کنند.  

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیش‌بینی‌ خود نسبت به طول زمان فتنه‌گری داعش در منطقه، گفت: پیش‌بینی می‌کنم ناامنی‌هایی که در منطقه است ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد.  

رضایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اثرگذاری بسیج دانشجویی در حوادث منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: بسیج دانشجویی به دلیل آنکه عقبه آن به دفاع مقدس، مقاومت و بیداری اسلامی گره خورده و عقبه آن حوادث مهم انقلاب اسلامی است، بهتر از هر کس دیگر می‌تواند سخنگوی این انقلاب و نماینده انقلاب اسلامی در صحنه‌های جهانی باشد.

منبع: فارس و تسنیم

نظر شما