شناسهٔ خبر: 96311 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

طرح هسته‌ای نمایندگان مجلس به ایستگاه آخر نزدیک شد/ در کمیسیون امنیت چه گذشت؟

کمیسیون امنیت ملی/2 طرح هسته ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مقابله با کارشکنی طرف های غربی مذاکرات هسته ای، در حالی امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سرانجام رسید که اخیراً روزهای نفس‌گیری را گذرانده بود.

به گزارش نماینده، خبرگزاری مهر نوشت: بهمن ماه سال گذشته بود که یک فوریت «طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در پی مصوبه سنای آمریکا و تهدیدات آمریکا و نیز تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مذاکرات زیر شبح تهدید پذیرفتنی نیست، دو طرح دیگر نیز در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ بر اساس یک طرح سه فوریتی، دولت و مسئولان دیپلماسی کشور و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظف می‌شدند که هرگونه مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت ایران را کنار نگذارد، قطع کرده و مذاکره را با بقیه گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهند.

همچنین بر اساس طرح دیگری نیز که به صورت دو فوریتی مطرح شده بود، توافق نهایی ایران و ۱+۵ باید به تصویب مجلس می رسید و کارگروهی از نمایندگان نیز بر اجرای تعهدات ایران در توافق نظارت می کردند.

پس از جمع آوری امضا برای این دو طرح، در جلسه ای با حضور روسای فراکسیون های اصولگرای مجلس، طراحان سه طرح و ریاست مجلس مقرر شد این سه طرح تجمیع شده و در قالب یک طرح جامع به مجلس ارائه شود. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همین جلسه اعلام کرده بود که مخالف قانونگذاری در زمینه مذاکرات نیست، اما معتقد است باید طرحی جامع در این زمینه تدوین شود.

اما در ادامه، پس از پایان هفته سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه در جلسه صبح روز یکشنبه فراکسیون رهروان ولایت، رئیس مجلس اعلام کرده بود که طرح فعلی را مناسب نمی داند.

 روز یکشنبه نیز در نشستی خصوصی تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، این نظر لاریجانی در خصوص طرح یک فوریتی اعلام شد. سپس در جلسه کمیسیون نیز این نظر اعلام و با اعتراض جدی اعضای کمیسیون روبرو می شود. معترضان اعلام کرده بودند «اینجا قوه مجریه نیست که یک عده تصمیم بگیرند و بقیه تبعیت کنند؛ ما در کمیسیون طرح را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به صحن علنی مجلس ارائه می کنیم تا نمایندگان تصمیم بگیرند».

در ادامه، بررسی پیشنهادات و جزئیات طرح در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد اما تعدادی از نمایندگان یک جریان جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را ترک می کنند تا امکان رای گیری برای پیشنهادات مطروحه فراهم نشود!

در جلسه علنی امروز سه شنبه نیز به اعضای کمیسیون امنیت ملی اعلام شد که برای تعیین تکلیف این طرح در کمیسیون حضور یابند. همزمان با این اعلام، جمعی از نمایندگان برای جلوگیری از اقدام برخی چهره های خاص و اثرگذار مجلس و وقت کشی آنها در مسیر تصویب طرح یک فوریتی قبل از توافق نهایی، اقدام به جمع آوری امضا برای یک طرح دو فوریتی کردند که این طرح نیز مانند طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» است، اما فقط به صورت دو فوریتی بررسی خواهد شد.

در واقع، این طرح دو فوریتی اهرم فشاری بر جریان نزدیک به دولت است که به دنبال وقت کشی در بررسی طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای هستند. طبق آیین نامه داخلی مجلس پس از بررسی دوفوریت طرح در صحن علنی، بلافاصله طرح در اولویت بررسی کمیسیون مربوطه قرار می گیرد و باید در اولین جلسه علنی مجلس، گزارش کمیسیون در دستور کار صحن قرار گیرد؛ بنابراین امکان هرگونه وقت کشی سلب می شود.

بررسی های خبرنگار حاکی از آن است که نمایندگان طراح این طرح دو فوریتی منتظر بوده اند تا در صورتی که بنا به هر علتی کلیات و جزئیات طرح یک فوریتی امروز در کمیسیون امنیت ملی به تصویب نرسد، فردا طرح دو فوریتی را در دستور کار مجلس قرار دهند.

اما عصر امروز سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، از نهایی شدن طرح یک فوریتی «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای» در جلسه کمیسیون امنیت خبر داد و اعلام کرد که «این مصوبه کمیسیون، فردا به هیات رئیسه مجلس تقدیم می شود»؛ بنابراین، با پیشرفت مسیر طرح، نوبت به طرح دو فوریتی نرسید.

طرح یک فوریتی در کمیسیون به سرانجام رسید

بر اساس اطلاعات به دست آمده، ماده واحده این طرح یک فوریتی بر «لزوم بررسی و تصویب توافق نهایی ایران با غرب در مجلس شورای اسلامی» تأکید می کند و شامل تعریف ۳ الزام برای دولت است:

۱. ممنوعیت دسترسی آژانس به اماکن نظامی، اسناد و دانشمندان کشورمان و تأکید بر بازرسی های متعارف.

۲. لغو یکجای همه تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و مجلس و دولت آمریکا علیه ملت ایران، در روز توافق.

۳. حفظ حقوق ملت ایران در ادامه تحقیق و توسعه در حوزه هسته ای.

در تبصره طرح نیز اعلام شده که هیأتی از نمایندگان مجلس، بر حُسن اجرای توافق هسته ای نظارت می کند.

صرفنظر از آنچه در فراز و نشیب تصویب این طرح تاکنون گذشته است، باید انتقاد برخی نمایندگان را نسبت به غیرعلنی بودن جلسات مجلس با وزیر امور خارجه و تیم هسته ای را نیز یادآور شد؛ این نمایندگان معتقدند، با توجه به اینکه دراین جلسات غیرعلنی چیزی بیش از آنچه در رسانه ها از سوی تیم مذاکره کنده گفته شده، بیان نمی شود، بنابراین غیرعلنی کردن جلسات باعث قرار گرفتن خانه ملت در موضع انفعال می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما